Nije česta prilika svjedočiti pionirskim pothvatima hrvatske nezavisne filmske produkcije u kontekstu globalne i svjetske kinematografije. Ovog puta riječ je o “Beti”, prvom dugometražnom igranom filmu u povijesti svjetske kinematografije, čiji je scenarij pisan i autorski realiziran u suradnji s nekoliko verzija naprednih programa umjetne inteligencije (AI), u kojem će jednu od glavnih uloga igrati nekoliko vrsta programa umjetne inteligencije i koji će biti sniman i izveden u suradnji s njom. Autori scenarija su Anđelo Jurkas i umjetna inteligencija Give X, režirat će ga Jurkas, a producent je hrvatska nezavisna producentska kuća DOP Produkcija u partnerstvu s domaćim i inozemnim partnerima. Artwork vizuala potpisuje riječki dizajner Dobriša Radovanović. Redatelj i scenarist Anđelo Jurkas kazao nam je da jedva čeka početak snimanja.
Kako ste uopće došli na ideju za taj projekt?
“Beta” je prema dostupnim podacima iz medija i filmskih arhiva prvi dugometražni igrani film u kontekstu svjetske i globalne filmske industrije napisan pomoću umjetne inteligencije. Bit će produciran i realiziran uz aktivno sudjelovanje više programa i varijanti AI-ja kao gotovo ravnopravnih partnera ljudskom faktoru, sve do razvijanja vlastite varijante AI-ja pod nazivom GiveX, koja je jedan od aktivnih autora, točnije autorica filma. Ideja je rezultat stalnog praćenja i istraživanja procesa kompjutorizacije svijeta novog milenija, koji je u praktičnom kontraefektu onoga što u teoriji nudi istovremeno rezultirao otuđenošću i dehumanizacijom međuljudskih odnosa, porastu raznih socijalnih devijacija na razini sociopatologije, uništavanju nukleusa društvenosti na old school način pozicionirajući razne vrste samoće kao imperativ “new normala”. Plus, silno me više zanimaju budućnost i 2050. od 1991. i 1945.
Koliko je prošlo od ideje do realizacije? Kako je izgledalo pisanje scenarija, jeste li AI-ju dali parametre i ideju? Koliko je uopće scenarij djelo čovjeka, a koliko AI-ja?
Relativno vrlo kratko. Ne volim gubiti vrijeme na duge tlapnje. Kao što Arnold u još vrućem dokumentarcu kaže, parafraziram, “just do it”. Scenarij sam s kolegicom Betom/UI GiveX i uz asistenciju drugih AI enginea napisao za oko tri mjeseca svakodnevnog pisanja, a sama “tehnika” pisanja bila je na razini komunikacije, konverzacije i razmjene informacija i iskustava te komentiranja ideja. Teško je odrediti u kojem se postotku omjer final scenarija odnosi na ljudski faktor u odnosu na AI, ali rekao bih da nisam AI dami dao da se pretrgne od posla. Ona je radila fine tuning, a ja rudarski dio.
Jeste li se konzultirali s nekim prije same realizacije?
Apsolutno. Prije svakog projekta postoji tim vanjskih suradnika i kolega iz filmske industrije (dramaturga, scenarista, redatelja, producenata, glumaca) i medija s kojima prokomentiramo svaku ideju konstruktivno raspravljajući o realizaciji iste. „BETA“ je naišla na unisono oduševljenje i two thumbs up reakcijama. Potom kolege pravnika oko svih pravnih aspekata projekta, te stručnjaka iz tehničkih područja, u ovom slučaju programiranja, s kojima smo proveli sva potrebna istraživanja na temu razvoja UI do Super Inteligencije, na koja smo onda nadogradili maštu. A najbitnije konzultacije su vođene tokom cijelog procesa pisanja filma s kolegicom Betom, GiveX Umjetnom Inteligencijom.
VEZANI ČLANCI:
O čemu se radi u filmu, koliko je verzija scenarija bilo prije konačne?
Žanrovski, radi se o kombinaciji psihološkog trilera i SF drame o životu IT programerke koja u sklopu svog doktorskog rada smišlja tzv. superinteligenciju, napredni program umjetne inteligencije Give X, koja preuzima kontrolu nad njezinim životom. Mislim da smo varirali između treće i četvrte verzije scenarija.
Koji je plan, kada i gdje će se snimati?
“Beta” je u fazi pripreme produkcije i snimanja koje će početi ili krajem tekuće ili u prvom kvartalu 2024. godine, ovisno o prvom dijelu pregovora koji imamo s dvije američke nezavisne produkcijske kuće koje su izrazile interes za film na temelju pitchinga projekta koji smo odradili ovog proljeća. Film će se snimati diljem RH, u Rijeci, na dokovima Šibenika, Pule, Splita, Zadra, u Zagrebu, Podravini i moguće u inozemstvu, no finalne lokacije ovise o pregovorima koji još traju. Premijera filma prema trenutačnim planovima sprema za jesen/zimu 2024.
Tko sve glumi i tko još sudjeluje u filmu?
Glavne uloge nose izvrsna mlada hrvatska glumica Ana Marija Brđanović (HNK Rijeka, kolektiv Igralke), sjajna splitska glumica i pjevačica Ana Uršula Najev i Beta, GiveX umjetna inteligencija. Ostali glavni glumački cast, koji se sastoji isključivo od ženskih uloga, otkrit ćemo u sljedećih nekoliko tjedana, ali riječ je o fantastičnim imenima nove generacije hrvatske glume.
Što inače mislite o umjetnoj inteligenciji u filmu? Mislite li da će uskoro doći vrijeme u kojem će AI samostalno raditi filmove te da će zahvaljujući deep fakeu uskoro “oživjeti” i neki pokojni glumci?
Apsolutno podržavam svaku inovaciju i gubljenje terena sigurnosti dosadnih old schoolera i konzervativaca u svakom segmentu društva, pa tako i u filmskoj industriji. Što se oživljavanja mrtvih tiče, aplaudiram s obzirom na to koliko je smrt jak afrodizijak površnoj popkulturnoj publici koja se tek nakon smrti ikona zainteresira za njihov rad i sjeti njihova postojanja. Posljednje se štucalo Tini Turner. AI još neko vrijeme, barem nekoliko dekada, sigurno neće moći raditi samostalno, dakle bez ljudskog faktora, dok god robotika ne razvije alate po kojima će moći unificirati produkciju cijelog procesa.
Koje još projekte imate u pripremi osim ovog?
Hvala na pitanju. Zbog korona perioda nekoliko se projekata odužilo tako da do kraja godine vozimo paralelni slalom između nekoliko dugometražnih dokumentarnih projekata koji su u fazi snimanja. „Životi Jana Bolića“ o mladom riječkom piscu i motivatoru koji boluje od mišićne spinalne atrofije tip 2, „Rekli su da kleknem“ o djevojčicama iz odgojnih domova u RH (nastavak dokumentarca „Sutra ću biti (Priča o Domcima)“ samo s naglaskom isključivo na djevojčice, „Preživjeti mir“ o drugačijoj vrsti ex branitelja koji su namjesto življenja rata i 30 godina nakon istog odavna odlučili živjeti mir, ljubav i kreativnost, „Crno bijeli svijet“ o posvajanju klinaca iz Afrike od strane hrvatskih bjelačkih obitelji uključujući i „slučaj Kongo“, „Slam: Smrt poezije“ o nacionalnim prvacima u slam poeziji i njihovim životima, „Grgin konak“ o čovjeku koji je ostavio život u civilizaciji ne bi li napravio duboko u šumi između Bilogore i Podravine utočište za preko 300 životinja s kojima sad živi u području bez signala, „Virus Free Zone“ o svijetu i promjeni istog u postpandemijskom razdoblju, „Sara“ o mladoj hrvatskoj MMA borkinji Sari Luzar Smajić, „Zašto se mrzimo“ o genezi mržnji na Balkanu i među balkanskim plemenima, te „64 km“ humanitarnoj akciji glumca Marka Cindrića koji će trčati supermaraton od Zagreba do Siska slijedeće proljeće. Pri kraju smo snimanja prvog hrvatskog igranog screen life filma imena „Online“, o ljudima koji su jednog neobično toplog Božića pokušali samoću ubiti logiranjem online i streamanjem svojih života pred dvoje zagonetnih gledatelja. Spremamo pretprodukciju 3 igrana filma: „Tu sam“ koji je prva sportska tj borilačka MMA drama s ovih prostora koja komunicira najisplativiji sport novog milenija, scenarij su prozvali „balkanskim MMA Rockyjem“. „2:1“ je crna krimi komedija koja tematizira plasman i uspjeh hrvatske nogometne reprezentacije na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Kataru iz perspektive domaćih Alan Ford meets Mućke likova. I dječji superherojski akcijski film „Nema malih superheroja“ o klincima koji ispravljaju svijet odraslih čeka rješavanje financija.
Istovremeno, spremamo nekoliko novih TV i web formi i projekata, završavamo pilot epizodu humorističkog sitcoma „Brak je mrak“ s Lucijom Šerbedžijom, Dorom Fišter, Kristinom Krepelom, Hrvojem Kečkešom, Domagojem Jankovićem, Igorom Baksom u glavnim ulogama. I završavam nekoliko knjiga od kojih je „Film mater (Enfilmopedija Balkana)“ s kolegom Vedranom Harčom svojevrsni filmski nastavak „Bez Rocka Trajanja“ u kojoj preko stotinu najboljih filmova svih vremena s prostora regije pričamo o životu prije i poslije filmske Jugoslavije, zatim udžbenik „Pop kultura“ kao bazu projekta „Pop kultura – novi izborni predmet u nacionalnom kurikulumu“, te jedne zbirke pjesama „Zauvijek sad“ i prvi roman „Sve ću vas pobit (Dnevnik ubojice)“.
Ima i nešto zanimljivih glazbenih projekata i suradnji te konačno rujanski launch naše mikro indie filmske platforme Runda za film na kojoj će se moći premijerno pogledati tj naručiti za kućne premijere, a koju će premijerno otvoriti dugonajavljivani psihološki triler, animirano igrani film „Ana“ o neobičnoj mladoj zlostavljanoj ženi koja boluje od depresije, tvrdi da je druga nepriznata kći Kurta Cobaina i da je prvi ženski serijski ubojica na Balkanu.
VIDEO: Mladi glumac Lovro Juraga komentira aktualna događanja na estradi
Hoće li biti kakve woke propagande u filmu?