Jedna od najvećih zvijezda Queer New York festivala, koji u SAD-u drugi put organizira zagrebačka produkcija Domino, mlada je filipinska plesačica Eisa Jocson, školovana balerina koja je konvencionalnu karijeru zamijenila egzotičnim plesom i plesom na šipki.
Prije godinu dana predstavila je plesni performans “Macho Dancer” koji je u sklopu festivala izvela i u Abrons centru. Pred punom dvoranom u kojoj su bili i kritičari najvećih ovdašnjih novina poput New York Timesa, Eisa je iznenadila transformacijom iz krhke djevojke u snažan, maskulinizirani lik, izvodeći pokrete tradicionalno rezervirane za muške plesače u filipinskim noćnim klubovima.
– Odustala sam od baleta jer se radi o umjetnosti u kojoj su vrhunci već dosegnuti. Završavajući studij, počela sam se baviti plesom na šipki i shvatila sam da se uz takvu vrstu vježbe vežu snažni stereotipi. Žene su me čudno gledale kad bih rekla čime se bavim, muškarci su dobacivali seksualne aluzije… Odlučila sam istražiti ples na šipki kao medij kroz koji se mogu umjetnički izraziti i propitati te stereotipe. A onda sam otkrila svijet Macho plesa. Bilo je to nešto potpuno suprotno od načina na koji plešu žene. Zanimalo me kako bi moje žensko tijelo izgledalo u toj ulozi – kazala je Eisa, koja je u svom performansu toliko uvjerljiva da se publika često pita kojeg je osoba na pozornici zapravo spola.
– Zanimljivo je koliko je stvari kulturom upisano u naše ponašanje. Samo promjenom u svojim pokretima, u očima publike ja prestajem biti žena, čak i u trenucima kad pred njom stojim samo u gaćama i kaubojskim čizmama. A činjenica da sam morala raditi godinu dana kako bih svoje nesvjesne ženske pokrete zamijenila muškima također mnogo govori o tome koliko je način na koji se krećemo duboko određen načinom na koji odrastamo – dodaje.