Kad Edo Maajka počne furiozno repati u prvoj pjesmi “Kreator” novog albuma “Put u plus”, kritičaru, a bome i publici, ne preostaje drugo nego zaključiti da se jedan od najprodornijih repera i briljantnih tekstopisaca punim gasom vratio na scenu. I zadržao na najvišim standardima, onima od prvijenca “Slušaj mater”. Gledao sam ga nedavno uživo u Domu sportova, a sjajna sviračka postava, novi album i koncertni nastupi idu ruku pod ruku kao paket koji govori – no sikiriki.
Veliko djelo sjajnog autora
Kad čujete uvodne stihove “Imam dobre namjere i čisto srce, džaba ti je mržnja, razvalit ću ti zidove mentalne i društvene obmane, raduje se duša, sve sam bolji roditelj, isplako sam traume, ovo je mirnoća, novi čovjek nova ploča”, pa tako dalje, dođe vam da ne pišete tekst nego incontinuo prepišete Edine stihove.
A “Ja sam kreator, sudionik ili komentator” samo je početak grandioznog albuma “Put u plus” gdje Edo nudi rješenje stihovima “Nikad nije kasno da bi počeo živit, vjeruj da možeš, strah je samo privid”, te otvara realpolitičku ploču na kojoj u jedanaest pjesama nudi ubojite komentare stvarnog života o kakvom ne čujete ni u uspavanim Dnevnicima raznih televizija.
Ne s daškom, nego ozbiljnom burom proživljenosti onoga kroz što svi prolazimo, “Put u plus” velebno je djelo sjajnog autora. Od jedanaest pjesama, nekoliko singlova publika je već mogla čuti, a ono što sam vidio i čuo na “Antivalentinovu” u Domu sportova bio je prvi znak da nova Edina priča i uživo funkcionira besprijekorno, a kako i ne bi? Okružen prvorazrednim glazbenicima među kojima su klavijaturist Toni Starešinić iz Chui i Mangroove, basist Mario Rašić iz Majki, gitarist Yogi Lonich i bubnjar Mirsad Dalipi iz Balkan Zoo Ensemblea gdje svira s Rašićem, Edo Maajka odmiče se od stereotipova, pa, kao i kod The Prophets Of Rage s Tomom Morellom, koje smo lani gledali na Šalati, više nije ni bitno o kojem se tu žanru radi. S ovakvim glazbenicima i jednim od najboljih pratećih sastava, na nastupima i na albumu Edo Maajka istresa ubojita zapažanja podcrtana furioznom svirkom nakrcanom ritmovima, solima klavijatura i gitara koja se isprepleću u neku novu vrstu cosmic-rocka, hip-hopa, fusiona, funka ili rapa.
Nije sve u hip-hopu, ima nešto i u rocku; “Put u plus” popunjen je sjajno odsviranom glazbom koja nadilazi žanrovska ograničenja. “Ti meni ništa” počinje kao balada otrovnog teksta o društvenoj stvarnosti, s laganom podlogom bubnjarskog shufflea i gitare koji su u refrenu dižu u poznatu brzu i glasnu vožnju. Naslovna pjesma ritmički je isprekidana funky rifom bas-gitare i plivajućim klavijaturama, a srednji tempo opet je pravi izlog za majstorski tekst kojim Edo tuče u središte problema.
“Put u plus” jedna je od najvažnijih ploča ove godine, kojoj su se pridružili i gostujuća Jadranka Ivaniš Yaya u “Bolje je bolje”, Dino Šaran u “Otrov” i Saša Antić u “Novi dan”. Iako okružen svijetom u kakvom svi živimo, Edo Maajka još je uvijek u naponu energije i s kolegama “rastura” na svim frontama.
“Otrov” s Dinom Šaranom još je jedan biser srednjeg tempa u kojem Edo (a Šaran u refrenu) ocrtava tmurnu priču o svakodnevici, gubljenju i pronalaženju identiteta u današnjim okolnostima. “Od sutra” se i u Domu sportova nametnula kao himna odgodama i novim počecima koji, dakako, uvijek počinju od sutra. “No pasaran” u srednjem tempu, ali s gasom u tekstu pjesme, kao i “Ne mogu disat” pokazuju jednaku verziranost u političkim komentarima i ljubavnim temama, kilometrima udaljenim od uobičajenih srcedrapateljnih floskula.
Put u 5 plus
Osnovna prednost i pogonsko gorivo Ede Maajke, uz talent naravno, su strast, emocije i miris stvarnog života. Dok se za neke autore sve više može reći da izmišljaju toplu vodu i povećalom traže teme, Edo izlaže majstorske priče o toj stvarnosti, pa krv, znoj i suze teku albumom čije pjesme isporučuju tapiseriju tekstova i glazbe.
Kod Ede Maajke okus stvarnog života toliko je “transparentan” da bolje govori o bolnim lokalnim, globalnim i osobnim temama od onoga što ljudi pričaju na kavi, na društvenim mrežama i u političkim emisijama. No, Edo nije vicmaher ili netko sklon površinskim efektima i doskočicama, nego uvjerljivim opisima globalnih, osobnih i lokalnih tema. Ono što čujete na albumu “Put u plus” zaista je put u 5+.
Tko je ovom debeloguzom tito-vehabiji dao hrvatsko državljanstvo i pod kojim uvjetima?