U prošlu nedjelju Hrvatska televizija proslavila je 60. obljetnicu svoga postojanja i za rođendan si poklonila skupocjen poklon – novi studio za središnju informativnu emisiju. I tu prigovora zaista ne smije biti, Dnevnik HTV-a, institucija po kojoj su se nekada namještali satovi, slala djeca u krevet i stišavao telefon zaista zaslužuje samo najbolje.
No gledanosti već neko vrijeme ne idu u prilog Dnevniku javne televizije, a lijeka niotkuda. Mijenjali su se voditelji, urednici, koncepti, pa čak i taj slavni termin u 19.30, ali novog šerifa u gradu nisu uspjeli svladati – Nova TV čvrsto drži prvo mjesto, s debelom prednošću.
I u nedjelju navečer sve je bilo spremno za veliki obrat, za HTV-ovu priliku da se izbori za kojeg gledatelja više, a na trenutak se činilo da im je to i uspjelo. Naime, 15. svibnja gledanost HTV-ova Dnevnika porasla je gotovo tri posto, no već drugi dan došao je hladan tuš, gledanost je opet pala.
Naravno, ne čine prve laste proljeće, jer na gledanost utječe nekoliko faktora. Prvi i najjednostavniji je – vrijeme. Naime, u nedjelju je bio neradni, kišni dan kada su se svi zavukli u kuću i pred TV-om provodili vrijeme, dok je u ponedjeljak, na radni dan, kad neki i u 19 sati još obavljaju dnevne obveze, nakon dva tjedna kiše, bilo sunčano i vedro.
To dokazuje i gledanost drugih televizija, Novoj TV s nedjeljnih 15,8 gledanost je u ponedjeljak pala na 12,4 posto, a RTL-u Danas s 10,1 na 5,2 posto. No postoji i nešto što se zove share, a to je postotak koji govori koliko je gledatelja od onih koji su imali upaljen TV bilo pred kojim programom. E tu podaci pokazuju pravo stanje stvari, a oni kažu da Novu TV bira isti broj gledatelja, a HTV-u i RTL-u broj gledatelja s nedjelje na ponedjeljak pada. No i dugogodišnji urednik HTV-a Miroslav Lilić slaže se da HTV-u treba dati vremena da posloži stvari.
– Teško je nakon nekoliko emisija suditi o Dnevniku, no ono što mogu reći jest da u tehničkom smislu postižu svjetsku razinu. Ipak, smatram da su trebali malo poraditi na sadržaju jer prilozi su i dalje isti, nedostaje kratkih formi, a voditelji koji su ujedno i urednici nemaju zanimljivih najava, već samo jednolično čitaju vijesti – govori nam Lilić i dodaje.
– Ali prije svega smatram da su napravili generalnu pogrešku, a to je termin. Trebali su iskoristiti ovu promjenu, a i ovo ljetno vrijeme za povratak na 19.30. I nije to nezgodno, ljudi bi se začas naviknuli – smatra Lilić.
Što se tiče stajanja voditelja u studiju smatra da je to sasvim u redu, podsjeća da se tako radio i Dnevnik prije 35 godina, no ipak, tu vidi i opasnost.
– Nisam konzervativan čovjek, volim i da Dnevnik bude malo otkvačen, ali kada se radi ozbiljan intervju ili analiza, teško je stajati i govoriti. Tu je problem bio vidljiv i kada je Marta Šimić Mrzlečki razgovarala s Ivanom Tepešem. Lakše bi im bilo da su sjedili – objašnjava. Dodaje da je zbog širine kadra ponekad teško pratiti i voditelja koji stoji u jednom kutu i informacije koje se pojavljuju u drugom. Ali, na kraju, kaže, tehničke promjene neće učiniti velik pomak u gledanosti, uvijek je najbitniji sadržaj, a na zaokret sadržaju treba još pričekati.
Obrnuta putanja
A bitku s gledanošću HTV silnim promjenama vodi već dulje vrijeme. Ipak, pomaci su napravljeni, naime, početkom prošle godine HTV je bio na trećem mjestu po gledanosti, iza Dnevnika Nove TV i RTL Danas. U istom periodu ove godine nalazi se na drugoj poziciji, ali i njima i RTL-u gledanost je pala, a Nova TV se pak drži na identičnim vrijednostima.
Gledanost HTV-ova Dnevnika pala je i s dolaskom nove strukture na čelo javne televizije, ali, čini se, tehničko unapređenje moglo bi ima tu razliku namaknuti. Naime, početkom godine, kada su Dnevnik vodila dva voditelja i kada je bilo drugo uredništvo, Dnevnik je imao gledanost od oko 10,5 posto. Prošli tjedan gledanost je bila 7,9 posto.
A i RTL vodi svoju bitku za gledanost. Trupe su pojačali jakim reporterskim imenom – Dankom Derifaj, koju su preoteli s Nove TV, a RTL Danas, pak doveo je pojačanje u obliku Mirjane Hrge, koja nije potpuno ispunila očekivanja. Gledanost RTL Danas od njezina dolaska u laganom je rastu, ali ništa značajno nije se dogodilo.
– Hrga se u početku nije snašla, bila je neuvjerljiva, no nakon desetak dana dobila je na čvrstini. Ipak, nije potpuno svoja – smatra Lilić i nastavlja. – Njoj treba podrška i poticaj da bude samouvjerenija. Ako se sjetite njezina rada na Novoj TV, znate da se može uhvatiti u koštac s nekoliko opakih sugovornika i na kraju ih sve držati u šaci, e tu Hrgu još čekamo. U RTL Danas vratilo se još jedno poznato televizijsko lice, Ana Brdarić Boljat, koja je bila na rodiljskom dopustu.
Lilić se slaže da će s dolaskom toplijih i sve duljih dana RTL Danas zbog izrazito ranog termina biti u još većim problemima.
– Ali svim tim problemima treba doskočiti – sadržajem. Zašto dobro prolazi Šprajcov Direkt? Zato što on ima osobnost, sviđala se ona nama ili ne. On drži tempo, dinamiku, spreman je i podbosti, nekada i preko mjere, ali je uvijek na strani gledatelja. Nova TV također drži stranu gledateljima, bavi se stvarnim, živim pričama, običnim ljudima. Kod HTV-a je ovaj blok od gotovo sat vremena predugačak. Informacije treba zgusnuti u pol sata. Sport je isto predugačak, bolje da su umjesto njega stavili blok iz svijeta – kaže Lilić. Dokaz da pretjerane analize, politika i beskrajne informacije ne prolaze kod gledatelja jest HTV-ov Dnevnik u podne koji već godinama ima dobru gledanost, a u posljednje vrijeme ruši sve rekorde. Prošli je tjedan bio najgledanija informativna emisija.
Cijeli blok je povezan
– Ništa tu nije čudno. U to vrijeme kod kuće su umirovljenici i kućanice pa ono što se taj dan dogodilo u podne je u vijestima, kratko i informativno. Dnevnik u podne sve što vam treba, a nema filozofiranja i dugih razgovora. Još tu i tamo uleti i koja priča sa stvarnim ljudima iz života i recept za uspjeh je tu. Slična je stvar s Plodovima zemlje. Pa ne gledaju tu emisiju samo poljoprivrednici, gledaju je svi. Jer su voditelji i urednici iskreni, jasni, prilozi su zanimljivi, bave se ljudima, a ne nekim tamo političkim sferama – objašnjava Lilić. No sadržaji u podne ne donose oglašivače kao prime time, zato će se utrka za gledateljima središnjih informativnih emisija nastaviti.
A zasad brojke ne lažu. Prošli tjedan uz Dnevnik Nove TV bilo je 13,4 posto gledatelja, HTV-ov Dnevnik 7,9 posto, a RTL Danas 7,2 posto gledatelja.
O tome koliko je važno dobiti taj prvi sadržaj prime timea govori i gledanost ostatka bloka.
Jednom kada gledatelji okrenu na Novu TV, ostaju na njoj gotovo do 23 sata, svi njihovi sadržaji turska sapunica Tuđi život, Supertalent, Masterchef... bilježe odličnu gledanost. Također, u posljednje vrijeme veliku prijetnju gledanosti nacionalnih kanala predstavlja i velik izbor kabelskih programa koji su se raširili na izrazito velik broj kućanstava. Zato, kada se usporede gledanosti najgledanijih emisija prije nekoliko godina i danas, ukupne su vrijednosti puno niže. I to čak 10 posto.
Krivo, svi smo većinom otišli na HTV! Ne samo zbog Dnevnika, kojeg svakako treba vratiti u 19,30 h. Još čekam odlazak Severice, Munižabe, Trbovićke i Ace!