Slovenija je ucjenjivala i bivšu Jugoslaviju, a to čini i sada s EU.
Svoj geopolitički položaj uvijek je iskorištivala u svojem interesu.
Slovenci su ostale slavenske susjede nazivali, pomalo posprdno, južnom
braćom. Kad su južna braća dolazila u Ljubljanu, bilo kao studenti ili
eventualni radnici (potkraj šezdesetih su dolazili mnogi iz Bosne),
slovenski policajci odmah su ih legitimirali te one bez dozvole (radne
ili studentske) boravka vraćali.
Prva autocesta u bivšoj Jugoslaviji sagrađena je u Sloveniji, od
Ljubljane do Postojne, a puštena je u promet 1972. Prethodno su
slovenski političari ucijenili ostalu južnu braću i otišli sa sastanka
jugoslavenske vlade, koja se, kako ne bi došlo do daljnjih svađa,
odlučila za gradnju slovenske autoceste. No, Slovenija je zakočila
gradnju autoceste Trst – Rijeka, koja se trebala graditi na temelju
Osimskih sporazuma iz 1974., a nije sagrađena do danas.
Tada je Italija htjela uložiti u taj projekt kojem su se u ono vrijeme
protivili generali držeći kako bi autocestom mogli lakše ući tenkovi
NATO-a u SFRJ. Kasnije su slovenski političari izvlačili neke “zelene”
razloge da autocesta ne bude sagrađena, a istodobno su i te kako
uništili okolicu gradnjom autoceste prema Kopru i autocestovnim
čvorovima. Slovenija nikako ne želi povezanost zapadne Europe s
Hrvatskom.
Italija se sporila s Ljubljanom oko smjera Petog koridora, koji bi
trebao povezivati i Hrvatsku. Pregovori o smjeru oko Trsta, posebno o
pruzi, trajali su godinama i tek je u lipnju 2008. potpisan sporazum o
pokretanju projekta isplativosti za 35,6 km pruge Trst – Divača. Dakle,
tek se radi projekt isplativosti, a Talijani su i taj sporazum sa
Slovenijom nazvali povijesnim. To što su sada neki slovenski političari
kazali kako je Slovenija morala podnijeti veliku žrtvu EU jer je, na
zahtjev Austrije, ukinula svoje pogranične bescarinske trgovine, više
je nego smiješno. Uvredljivo!
RIJEČ-DVIJE