Trebao je to biti veliki trijumf. Sony je godinama pripremao teren za PlayStation 3, najavljen kao “superračunalo za kućnu uporabu”, “najmoćnija igraća naprava ikad”, “deset puta snažnija od osobnih računala”. PlayStation 3 je trebao biti i trojanski konj preko kojeg će Sony u naše domove “prošvercati” Blu-ray kao nasljednika DVD-a.
No kada je konačno stigao na tržište pred dvije godine, posljednji je PlayStation postao uteg oko vrata japanskog elektroničkog diva - umjesto da mu bude jedan od glavnih izvora prihoda, što je bio godinama. Lako se može dogoditi da PlayStation 3 bude i doslovce posljednji PlayStation...
CNN Money je prošlog tjedna proglasio PlayStation 3 “brodom koji tone”. Povod tome su podaci NPD Groupa o prodaji igraćih konzola na američkom tržištu u studenom, koje je Sony iskoristio kako bi prodaju svoje konzole prikazao u pozitivnom svjetlu: ona je u prošlom mjesecu narasla u odnosu na prethodne. No CNN je u prvi plan izvukao indikativniji podatak: u odnosu na isto razdoblje lani, prodaja Sonyjeve konzole je pala za 19 posto. U SAD-u, PS3 povećava zaostatak za oba konkurenta - Microsoftovom i Nintendovom konzolom – a bolje od PlayStationa 3 se prodaje čak i njegov “mlađi brat”, mobilna inačica PSP. Ništa bolja situacija nije ni na matičnom tržištu: u prethodnom tjednu, od Sonyjeve konzole su se bolje prodavale obje Nintendove, Wii i mobilni DSi. Sonyjeva konzola najbolje prolazi na europskom tržištu – što je već tradicionalno, premda se oko njega Sony najmanje trudi.
Slaba prodaja na vrhuncu blagdanske sezone stiže u najnepovoljnijem trenutku za Sony koji je početkom mjeseca najavio 12.000 otkaza i kresanje troškova kojim bi uštedio milijardu dolara u sljedećih godinu dana.
Ipak, nakon tog poteza iz Sonyja ne stižu znakovi panike. Upravo tako bi analitičari protumačili sniženje cijene PlayStationa, kojim bi Sony smanjio zaostatak u odnosu na konkurente na tržištu igraćih konzola, ali zapravo samo povećao gubitke: naime, tržišna cijena Sonyjeve konzole je višestruko manja od proizvođačke; na svakom prodanom PlayStationu 3 gubi se novac, no Sony ga nadoknađuje prodajom igara. Blaga korekcija cijena, pojeftinjenje od 2.000 jena (osam posto) najavljena je na japanskom tržištu tek prekjučer i zapravo će ga kupci osjetiti tek iza Nove godine, a na europskom tržištu će vjerojatno uslijediti tek na proljeće.
Samo dva dana nakon pojave o otkazima, Sony je povukao potez koji bi dugoročno mogao stabilizirati izglede za uspjeh zlosretne konzole na kojoj je Sony, kako procjenjuje Business Week, dosad izgubio oko 3,8 milijardi dolara, ali koja bi u sljedećem tromjesečju, kako očekuje Credit Suisse, mogla konačno završiti u plusu.
Naime, Sony je konačno pokrenuo višestruko odgađani projekt PlayStation Home, novo trodimenzonalno sučelje konzole koje je ustvari virtualni svijet nalik na Second Life, no s elementima društvene mreže: vlasnici PlayStationa 3 preko njega mogu međusobno komunicirati u virtualnom okruženju, predstavljeni kompjutorski generiranim likovima čiji izgled mogu sami definirati.
PlayStation Home je Sonyju važan i kao “mamac” za korištenje PlayStation Networka, preko kojeg vlasnici konzole mogu kupovati filmove, glazbu, igre i druge sadržaje.
Na tom polju Sony već dobrano zaostaje za Microsoftom, čija istovrsna usluga Xbox Live nudi znatno veći izbor sadržaja i privlači veći broj redovitih korisnika. No PlayStation Home je ambicioznije zamišljen od Microsoftove usluge, ali zato i krhkiji: u prva dva tjedna postojanja zabilježio je nekoliko “raspada sustava” (mogućnost glasovne komunikacije bila je nedostupna nekoliko dana) te uspješno “hakiranje” koje je omogućilo korisnicima da prilagode izgled svog lika znatno detaljnije nego što je to Sony zamislio.