Manje politike, a više nogometa naglo će povećati osobnu potrošnju građana koja bi u mjesec dana Svjetskog prvenstva u Brazilu mogla porasti i za više od 2 milijarde kuna, procjene su analitičara. I oni se pozivaju na MasterCardovu famoznu studiju Simona Chadwicka, profesora poslovne strategije i sportskog marketinga sa sveučilišta Coventry, po kojoj je svaka odigrana utakmica hrvatske reprezentacije na Euru 2008. domaćem gospodarstvu donijela u prosjeku 50 milijuna eura, ne računajući Hrvatski nogometni savez. Prevedeno, samo bi nam tri prve, sigurne utakmice trebale donijeti oko 1,2 milijarde kuna, što uz pojačano peglanje kartica i nije tako nedostižna brojka zna li se da prodavači i proizvođači određenih proizvoda ovih dana trljaju ruke.
S brojnim akcijama prodavača bijele tehnike, koji u slučaju pobjede hrvatske reprezentacije nude i povrat uplaćenog novca, prodaja televizora porasla je u prosjeku i 50%, u Pevecu – samo u ovom nogometnom tjednu – i 300%. Zbog najvažnije sporedne stvari na svijetu kupci se akcijama na televizore i tablete u Pevec mame još od polovice svibnja. Dio ih je usmjeren i na žensku populaciju te je prodaja povećana 2,5 puta, a posljednjih tjedan i tri puta više nego inače u ovom razdoblju, tvrde u Pevecu. Prednost kupci daju i većim ekranima od dosad najdominantnijih 82 centimetra (32”), prosječne cijene 2100 kuna.
Profit i teleoperatorima
U Mercatoru je ovoga tjedna zabilježen gotovo 30% veći rast prodaje piva i pića općenito te grickalica, a prodaja televizora se udvostručila, kaže i direktorica marketinga Mercatora Dunja Delić. No trgovci su tek početak “hranidbenog” lanca koji ovih dana počiva na nogometu. Tu su i kladioničari koji očekuju broj uplata na kladionicama veći 20 do 30 posto, ugostitelji kojima je produljeno radno vrijeme do 2 sata ujutro i računaju na porast narudžbi za 30%...
– Kafići koji organiziraju nagradne igre i grupno gledanje utakmica, uz prolaz naše reprezentacije u drugi krug, mogu očekivati porast prometa u odnosu na tipični mjesec i do 30 posto, dok će industrije koje tradicionalno opskrbljuju kafiće ili prodavaonice (pivari, vinari, proizvođači sokova, konditori...) imati prodaju bolju i do 50% u odnosu na prošli mjesec – kaže Drago Munjiza, privatni konzultant i dobar poznavatelj prilika u trgovačkom i ugostiteljskom sektoru.
Pivari su, tvrdi se, za Mundijala 2006., posljednjeg na kojemu je prije Brazila nastupila Hrvatska, u nogometnih 30 dana prodali 40 milijuna litara piva više nego u istom razdoblju godinu prije, za oko 400 milijuna kuna više. Prema očekivanjima HGK samo će prve tri utakmice, prema dosadašnjim iskustvima s europskih i svjetskih prvenstava, potrošnju piva povećati za oko 7%, a u drugom krugu i 12 posto, poslože li se uz nogomet i vrijeme i turistička sezona. Munjiza je uvjeren kako će profitirati i novinske kuće te teleoperatori uz uvjet da Hrvatska dobro odigra utakmice i da prvenstvo bude zanimljivo.
Rastu aranžmani za Brazil
– Incoming turističke agencije imat će manji promet jer potencijalni gosti ostaju kod kuće, ali zato outgoing agencije sa skupim aranžmanima za Brazil strahovito rastu – tvrdi on, ističući kako ne smijemo zaboraviti ni uvoznike iz Kine i drugih azijskih zemalja koji uvoze navijačke rekvizite te Poreznu upravu s obzirom na to da je sada promet kafića fiskaliziran.
– Utjecaj na BDP direktno je nemoguće izmjeriti, ali je indirektno golem. Milijarda ljudi dobit će drukčiju sliku o Hrvatskoj kroz igru naše reprezentacije. Ako oni budu grizli i ponašali se sportski, to će biti dobra alternativa sadašnjim izazovima i lošim statistikama u gospodarstvu, investicijama i sklonosti korupciji. Slika o kvaliteti i potencijalu reprezentacije preslikava se na cijelu naciju i ukorjenjuje percepciju o nama – završava Munjiza.
>> Dani kad je od Milanovića važniji – Modrić