Iako je zovu oktanska kraljica, Formula 1 je puno više od toga. Svijet Formule 1 spoj je vrhunske tehnologije, sirovog talenta i neusporedivog inženjerskog umijeća. A, osim vozača, koji su oduvijek bili u rangu filmskih i rock zvijezda, u srcu ovog spektakla su legendarne staze koje služe kao svojevrsna “bojna polja” za ponajbolje svjetske vozače. Iako mnogi na prvu ne vide razlog zašto bi gledali kako automobili voze ukrug i zuje kao muhe, upravo su staze zaslužne za akciju koja nas drži prikovane uz male ekrane. One su više od običnih asfaltnih petlji, one su tehnička čuda koja izazivaju i čovjeka i stroj, a neke od najzahtjevnijih i legendarnih staza Formule 1, koje su ostavile neizbrisiv trag u sportu, zapalivši strast obožavatelja diljem svijeta, postale su sinonim za Formulu 1 i automobilizam općenito.
Circuit de Spa-Francorchamps, Belgija
Smještena u predivnoj Ardenskoj šumi, staza Circuit de Spa-Francorchamps, remek-djelo je Formule 1 i domaćin legendarnih brzih utrka. Njezin valoviti teren i nepredvidivi vremenski uvjeti čine ovu stazu pravim testom vozačke vještine, stoga nije ni čudo što je mnogim vozačima, a i gledateljima, upravo legendarna Spa utrka ona koju čekaju cijelu godinu. “Ozloglašeni” kompleks Eau Rouge, gdje vozači voze strmim zavojem, uzbrdo punim gasom i brzinama koje oduzimaju dah, spektakl je od kojeg se naježi svaki entuzijast utrka. Teško je izdvojiti najbolji trenutak u povijesti Spa, ali tu su svakako jedan od najkatastrofalnijih startova u povijesti Formule 1, 1998. godine, sudar legendarnog Schumija i Coultharda, borbe Mansella i Senne te nedavna emotivna, prva pobjeda Charlesa Leclerca, ostvarena dan nakon pogibije njegova dobrog prijatelja Anthoinea Huberta, upravo na toj stazi. Ako bismo morali izdvojiti jednu stazu po količini legendarnih trenutaka, Circuit de Spa-Francorchamps je definitivno staza o kojoj F1 fanovi mogu pričati danima.
Velika nagrada Monaka, Monte Carlo
Često nazivana krunskim draguljem Formule 1, Velika nagrada Monaka ulična je staza koja vijuga uskim, glamuroznim ulicama Monte Carla. Vozači provlače F1 bolide kao konac u iglu između barijera, ne ostavljajući prostora za pogreške. S malo prostora za pretjecanja i uz neumoljivu prirodu staze koja kažnjava svaku pogrešku, od vozačke do konstruktorske, ova staza odvaja najbolje vozače od ostalih. Murray Walker je opisao utrku iz 1982. kao najluđu utrku ikad, ali Monte Carlo je dao toliko favorita za tu titulu. 1984. je Monte Carlo svijetu predstavio mladog Ayrtona Sennu u najboljem svjetlu, a oni sretnici koji su je gledali uživo, bilo na stazi ili na prijenosu TV-a, svjedočili su nastanku njegova nadimka Rain Man (kišni čovjek) jer je u inferiornom Toleman Hartu pokazao sve veličanstvo svoga talenta koje mu je kasnije donijelo vječnu F1 slavu. 1996. godina nam je dala još jednu zanimljivu utrku, onu s najmanje bolida koji su prešli ciljnu ravninu, zahvaljujući još jednoj kišnoj utrci. Najbolje se snašao Olivier Panis kojemu je to jedina pobjeda u karijeri, ali vjerujemo – da je morao birati jedinu pobjedu u F1, odabrao bi upravo Monte Carlo.
Jedno je sigurno, ako pitate vozače koje staze se najviše boje i koju najviše vole, odgovor će vjerojatno biti isti kod većine, Monte Carlo.
Autodromo Nazionale Monza, Italija
Poznata kao "Hram brzine", Monza je najbrža staza u kalendaru Formule 1. Duge ravnice i minimalne šikane omogućuju automobilima postizanje nevjerojatnih brzina, često preko 350 kilometara na sat. Momčadi pripremaju poseban set-up za ovu stazu upravo zbog ogromnih brzina koje bolidi postižu, a zanimljivo je da DRS nema toliko jak učinak na ovoj stazi zbog minimalnog otpora zraka koje postiže stražnje krilo. Parabolica, široki, brzi zavoj koji vodi na glavnu ravninu, jedan je od najlegendarnijih zavoja u ovom sportu i predstavlja srce i dušu "Hrama brzine" automoto sporta. Iako vozači na kraju ravnice postižu brzine veće od 350 km/h, impresivniji je podatak onaj o najbržem krugu, koji je postigao Brazilac Rubens Barrichello 2004. u Ferrariju. Udaljenost od 5,793 km, koliko iznosi jedan krug, prešao je za nešto više od jedne minute i 21 sekunde, a pritom je prosječno vozio 257,35 km/h.
Suzuka Circuit, Japan
Smještena u prefekturi Mie, staza Suzuka još je jedno tehničko remek-djelo. Oblik staze u obliku osmice uključuje izazovnu mješavinu brzih zavoja, iznimno sporih zavoja i jedinstvenog “crossover” mosta. Degner Curve i 130R legendarni su zavoji koji su svjedočili nekim od najupečatljivijih trenutaka u sportu. Kimi Raikkonen, legendarni Iceman, pokazao je 2005. zašto je dovoljno reći samo Kimi i svaki zaljubljenik u F1 će razviti osmijeh na licu. Od 17. mjesta do pobjede uvijek je teško doći, a učiniti to na zahtjevnoj stazi poput Suzuke i pritom preteći neke od najvećih imena Formule 1, u tada najboljim automobilima svijeta – Fernanda Alonsa, Michaela Schumachera, Juana Pabla Montoyu i Jacquesa Villeneuva – mogu samo rijetki vozači. I kada legenda poput Kimija kaže da je Suzuka jedna od 3 najbolje staze, ne samo u Formuli 1 već od svih staza na svijetu, znate zašto se fanovi diljem svijeta ustaju u sitne sate kako bi pratili Veliku nagradu Japana na Suzuka stazi.
Ove legendarne staze čine okosnicu Formule 1, pomičući granice onoga što je fizički i tehnički moguće u carstvu motosporta. No svaka staza predstavlja jedinstven skup izazova koji od vozača, njihovih automobila i cijelih timova zahtijeva najveću vještinu, preciznost i odlučnost. Gledanje moderne Formule 1 nije samo svjedočenje nevjerojatnoj brzini već je i odraz dubokog poštovanja prema umijeću i znanosti, koji su dio svakog trenutka utrke. U Hrvatskoj, Formula 1 prenosi se ekskluzivno na Sport Klubu. Uz EON možete gledati bilo gdje, bilo kada i na bilo kojem uređaju na Sport Klub kanalima, a uz EON Sports Mode možete uživo provjeravati ljestvice, momčadske formacije, sastave, statistike i sve druge detalje sportskih događaja. Zato se pridružite milijunima obožavatelja diljem svijeta i krenite na putovanje kroz uzbudljiv svijet Formule 1 - svijet u kojem nastaju legende i gdje se granice nemogućeg neprestano redefiniraju.
Sadržaj nastao u suradnji s Telemachom.