Legenda kaže da su nekada davno svijetom hodali ljudi koji su jedni druge gledali u lice, a nisu piljili u mobitele. Da se razumijemo, ovo "nekada davno" zapravo je prije nekoliko desetaka godina, tako da o svjedočanstvima iz tog doba možemo pričati s malo starijim generacijama.
Marketinški alat
E, tada su zaljubljenici u sport sami odlazili na tribine, na nogometne utakmice, ne bi li gledali svoje momčadi ili pak ljubimce kako igraju. Dio ih je sve to gledao uživo, a dio čekao izvještaj u novinama. Zbog tog vremena o nekim igračima poput Tomása Felipea Carlovicha, inače Argentinca hrvatskih korijena, možemo samo slušati priče koje su putovale s koljena na koljeno. Majstorije jednog od najboljih igrača u povijesti Argentine nisu zabilježene kamerom, ali srećom igre legendi poput Pelea ili Maradone ipak možemo prevrtjeti po YouTubeu. A danas? Danas su vremena potpuno drukčija, sve je umreženo, svi su svagdje i u svakom trenutku.
Naravno, sport prati sve te pomake i drži korak s vremenom. Gotovo da nema sportaša ili sportskog kluba koji se danas ne koristi društvenim mrežama. One su sjajan kanal i spona koja ih povezuje s obožavateljima, sponzorima, ali i širom javnosti.
Većina sportskih organizacija koristi se društvenim mrežama kao marketinškim alatom. Razlozi su jasni, svi su obaviješteni, upućeni u ono što se događa u klubu ili s određenim igračem, ljudi su na izvoru informacija, a klub dobije povratnu informaciju.
Društvene mreže poput Facebooka, Instagrama, YouTubea nude sportašima izravno sredstvo komunikacije s obožavateljima, drugim sportašima i ostalima. No, skupljaju na taj način i velik broj pratitelja pa to koriste za vlastito promicanje ili promicanje kluba. Provjerili smo kakvo je stanje u HNL-u kad su popularnost i društvene mreže u pitanju.
Najviše "utjecaja" ima Dinamo, aktualni hrvatski prvak klub je koji na Facebooku prati 592 tisuće ljudi, dok je na Instagramu na brojci od 429 tisuća.
Momčad iz Maksimirske 128 u svojoj svlačionici ima gotovo pa i influencera. Naime, Sadegh Moharrami (27) na Instagramu ima 651 tisuću pratitelja, što bi značilo da njega samog prati više ljudi nego njegov klub. Iranac je u Dinamo stigao prije pet godina iz najpopularnijega iranskog kluba Persepolisa, za koji se vjeruje da ima više od 60 milijuna navijača (u zemlji od oko 82 milijuna stanovnika). Većinu poklonika vjerojatno je "skupio" ondje, a njihov se broj povećao kad je izborio i svoje mjesto u tamošnjoj reprezentaciji. Recimo samo da HNS i Vatrene na Instagramu prati 740 tisuća, a na Facebooku 632 tisuće ljudi. Znači da Moharramija prati više ljudi nego vrstu koja ima dvije bronce i srebro sa svjetskih prvenstava!
Naravno da su te brojke samo zrno pijeska u Sahari jer, usporedbe radi, Cristiana Ronalda na Instagramu prati više od 609 milijuna ljudi. No, njegov domet opravdavaju njegova veličina i status...
>> Galerija Varaždin - Dinamo
Vratimo se na klubove HNL-a i recimo da nakon Dinama najviše poklonika ima Hajduk, koji na Facebooku ima 342 tisuće, a na Instagramu 248 tisuća poklonika.
Splitski klub u svom timu ima i sportskog direktora Mindaugasa Nikoličiusa, koji je vrlo popularan na društvenim mrežama, na Instagramu niko_mrfootball ima 19,5 tisuća pratitelja i nerijetko izazove raspravu ili uzbuđenje navijača svojim objavama.
Kad smo kod Hajduka, recimo da je njihov najbolji igrač Marko Livaja također vrlo popularan, prati ga 148 tisuća ljudi. Usporedimo li to s Dinamovim pulenom Brunom Petkovićem, Livaja je popularniji, jer "plavog dečka" prati 130 tisuća ljudi.
Ako ćemo dalje rangirati klubove, po popularnosti slijedi Rijeka sa 149 tisuća pratitelja na Facebooku i 52 tisuće na Instagramu. Osijek je prvi klub iz velike četvorke koji je po brojkama ispod 100 tisuća, prati ga 85 tisuća ljudi na Facebooku i 51,1 tisuća na Instagramu. Gorica na ovoj ljestvici dobro kotira, u prvoj je ligi nekoliko godina, a ima 29 tisuća ljubitelja na Facebooku i 14,5 tisuća na Instagramu. Slijedi Istra 1961 s 24 tisuće na Facebooku i 18 tisuća na Instagramu.
Sjajnu strategiju već godinama ima Lokomotiva. Klub iz Kranjčevićeve društvenim se mrežama koristi za informacije, ali i pokazuje kako su ljudi koji ih vode humoristični. Javnost redovito nasmijavaju objavama. Tako su primjerice prošle godine objavili tablicu HNL-a naopako pa pitali ljude gledaju li je i oni tako, jer Lokomotiva je tada bila osma momčad prvenstva, a kada se tablica okrene bila je treća. Lokose na Facebooku prati 23 tisuće ljudi, a na Instagramu 48,2 tisuće.
Rudeš potpuno drukčiji...
Kada su društvene mreže u pitanju, za ostatkom HNL-a malo kaskaju klubovi poput Slaven Belupa (17 tisuća pratitelja na Facebooku, 10 tisuća na Instagramu) te Varaždina (15 tisuća pratitelja na Facebooku, 10,6 tisuća na Instagramu). Na posljednjem je mjestu ove ljestvice novopečeni prvoligaš Rudeš. Zagrebački klub trenutačno prati 9,9 tisuća ljudi na Facebooku i 6,289 tisuća na Instagramu. No, oni koji vode društvene mreže vrlo su kreativni pa je klub često sve nasmijao svojim objavama. Naime, još dok su igrali u drugoj ligi Rudeš je na Facebooku objavio kako traži napadača. Putem svoje su stranice pozvali sve igrače s prvoligaškim iskustvom da se jave klubu pa će možda postati njihov novi igrač.
Zanimljivo, slogan kluba glasi "Totalno drukčiji od drugih", a to i opravdavaju. Sjećamo se da su još 2018. jednu utakmicu s Hajdukom najavili šaljivim videom uz taktove pjesme Divljih jagoda ''Krivo je more'', dok dvojica pjesmu izvode na gitarama, a jedan drijema i prisjeća se jesenske pobjede s 3:2 na Poljudu.
A kaj je to hajduk?