Tko će? Jedan ili drugi vozač Mercedesa? Britanac ili Nijemac, eto na to se priča (opet) svodi. Sve ide u prilog tome da bi mogao biti Nijemac u njemačkom autu, a koliko god se dugo vozi prvenstvo formule 1, nikad Nijemac nije slavio u “Das Auto”. Nikad! Zamislite to...
Je li formula 1 također igra u kojoj pobjeđuju Nijemci? Idemo vidjeti... Naime, nije prošlo toliko dugo, otkako je Nijemca u kraljici oktanskih sportova trebalo tražiti šibicom. Vratimo se u 1991. godinu. Koliko ih je bilo? Niti jedan. Deset godina poslije, 2001. godine? Četiri. 2011? Šest. Sve više i više. A tko je za to “kriv”?
Odgovor se nalaže sam po sebi...
Lauda: Marketing, a ne utrka
Za sve je kriv, dakako, Michael Schumacher, jer njegovim je rekordima taj sport privukao tamošnje sponzore. U igru u kojoj su bili uključeni u pravilu vozači iz Francuske ili Italije, a rijetki su bili Španjolci ili Nijemci, stvar se okrenula. Mediji su učinili svoj dio posla, a klinci, gledajući idola, počeli voziti. Krenula je i lova, pa je bilo i sve više vozača.
Danas? Sebastian Vettel (Ferrari), Nico Hülkenberg (Force India), Nico Rosberg (Mercedes), Pascal Wehrlein (Manor), a imaju i njemačku momčad Mercedes AMG Petronas, koja je već osigurala novu titulu svjetskih prvaka.
Kad bismo gledali najuspješnije prvake, čak su 16 titula osigurali vozači iz Britanije, a 11 iz Njemačke. A što je s Britancima? Formula 1 ionako korijene vuče s Otoka. U povijesti su najbolji vozači bili Britanci, Talijani, Finci, te – Nijemci.
Ali dominacija je počela sa Schumacherom, nastavio ju je Sebastian Vettel, sad se približava i Nico Rosberg. Zapravo, prvi put je na korak, ali hoće li uspjeti? Nico bi trebao odustati da se Hamilton omasti. Vratimo se na njemačke vozače.
Sjetimo se i njemačkih autocesta, gdje su dozvoljene vrtoglave brzine, po sustavu – koliko ide, ide. Pa ide i preko 200 kilometara na sat. Dakle, kultura brze vožnje tamo je usađena. Zanimljivo, je, ipak, kako nikad Nijemac u njemačkom automobilu nije bio prvak! U domaćim su bolidima uspjeli Talijani Giuseppe Farina (Alfa Romeo) i Alberto Ascari (Ferrari), a ostalo su uspjesi isključivo Britanaca! Čak 11 titula Britanaca u britanskom autu. Graham Hill (BRM i Lotus), Jim Clark (Lotus), Jackie Stewart (Tyrell), James Hunt (McLaren), Nigel Mansell i Damon (Williams), Lewis Hamilton (McLaren) i Jenson Button (Brawn). Nijemaca u njemačkom autu – nula. Schumi je slavio u Fordu, Renaultu i Ferrariju, a Vettel u austrijskom Red Bullu. Dakle, Nijemci su imali tek dva prvaka u formuli 1. Sad bi trebali i trećeg. A šef Mercedesa, Niki Lauda, vodio je svojedobno bitku baš s Jamesom Huntom. Nije Lauda Nijemac, već Austrijanac, ali vodio je sličnu bitku prije ravno 40 godina.
– Da me pitate kad bih se radije utrkivao, te 1976. godine ili danas, rekao bih – danas! – kaže Niki Lauda, pa dodaje:
– Dobio bih deset puta više novca, ne bih imao nikakvog rizika. Pa tad smo se morali utrkivati po pljusku, samo zato što su televizije to odredile! Uostalom, da sam se utrkivao u današnje doba, ne bih nikad izletio sa staze na Suzuki, ne bi mi se Ferrarijev bolid zapalio, ne bih imao ozljede koje imam, i ne bih bio ružniji nego što jesam. Ma, bilo bi sto puta bolje – kaže Lauda, koji je prije 40 godina umalo izgorio u buktinji u Japanu.
– Bernieju Ecclestoneu govorim da ovo nije prvenstvo u marketingu. Već svjetsko prvenstvo vozača! – dodaje Lauda.
Razlika koju ima Nico Rosberg, a koju hvata Lewis Hamilton, 19 je bodova prije posljednje dvije utrke, u Brazilu (13. studenog) i Abu Dhabiju (27. studenog).
Utrkivali se i u jedenju pizza
Lewisa i Nico znaju se doslovno od školskih dana, zanimljivo je da su se i u to doba utrkivali čak i kad bi jeli – pizzu.
– Nikad nisam volio pizzu, ali se sjećam kako smo jednog dana za ručak imali baš pizzu, a njih dvojica su se utrkivali tko će pojesti više. Jeli su po dva komada istovremeno. Uvijek je bilo natjecanje. Nikad borba, već prijateljsko nadmudrivanje. Zabavljali smo se, bili smo normalni klinci, prijatelji... – ispričao je u jednom intervjuu Robert Kubica.
Njihovi prijatelji iz mladosti tvrde kako nitko nije volio gubiti:
– Hamilton pogotovo, on bi uvijek zaplakao kada bi izgubio.
Jedan će plakati i krajem ovog mjeseca nakon finala u Abu Dhabiju. Nico Rosberg je dosad gubio titule. Nije plakao. A Hamilton bi mogao pustiti suzu... Vrijedi znati da je Nico Rosberg u djetinjstvu zapravo vozio pod zastavom – Finske! I otac je bio prvak iz – Finske. Pa sad i ta priča o Nijemcu prvaku u njemačkom automobilu pada u vodu.
Cijeli tekst čitajte u MAX-u.