Zašto spotovi naših stranaka izgledaju kao spotovi za deterdžente?
Ukočeni, dosadni i jedva čekaš da završe - primijetila je jedna moja
kolegica, inače neodlučna biračica. Doista, s iznimkom jednog spota
SDP-a, videooglasi u ovoj kampanji podbacili su gotovo na svim
razinama, od strateške do estetske.
Međutim, raspravu o kvaliteti spotova i uopće poruka koje ovih dana
dopiru do birača, zasjenilo je prepucavanje dviju najvećih stranaka o
tome tko je što i od koga kopirao. HDZ-u se tako prigovara da je
kopirao princip jednog laburističkog spota iz 2001. godine. U njemu
laburisti nižu svoje uspjehe koji se ispisuju preko ekrana, usporedo sa
snimkama svakodnevnog, dakako, sretnog života Britanije. Spot završava
riječima:
“Mnogo smo napravili. No mnogo je toga još pred nama. Posao se
nastavlja.” HDZ je možda i preuzeo obrazac spota, ali potpuno je
promašio toplu i zavodljivu atmosferu koja je ključ uspjeha britanskog
originala. Sterilan prostor, kruti Sanader i neprirodni statisti samo
su naglasili imidž arogantne i nedodirljive stranke, od kojeg je HDZ u
ovoj kampanji trebao bježati kao vrag od tamjana. No to što je HDZ
odlučio kopirati zapadnu uspješnicu, uopće nije problematična.
Problematično je to što u tome nije uspio.
Nadalje, slogan “Idemo dalje”, koji je postao predmet nepotrebne i
bizarne rasprave, nije nikakav Miloševićev patent. Riječ je sloganu
koji u raznim verzijama često prati stranke na vlasti i logična je
poruka kontinuiteta: dopustite nam da u sljedećem mandatu nastavimo
posao koji smo uspješno počeli u prošlom. Milanovićeva primjedba, osim
što je neumjesna, strateški je i sasvim šeprtljava.
Umjesto da drži žarište na sadržajnoj kritici suparnika, SDP ovakvim
ishitrenim izjavama baca kost medijima i daje batinu u ruke HDZ-u.
SDP-ovi su spotovi u načelu bolji od spotova ostalih stranaka,
pri čemu valja posebno istaknuti onaj u kojem se Milanović stapa s
prolaznicima. To je vješto režiran spot u kojem se osjeća nešto
atmosfere i koji je uhvatio dobru stratešku nit. Interesantno, Ratko
Maček ispravno je primijetio da spot podsjeća na seriju izvrsnih
spotova mladog srpskog političara Čede Jovanovića, baš kao što potpis
“O vama ovisi”, koji prati Milanovićeve novinske oglase, podsjeća na
LDS-ov slogan “Od nas zavisi”.
No kao i kod HDZ-a, i ovdje se valja zapitati – pa što? Preuzimati
kvalitetna rješenja iz drugih zemalja nije grijeh. Pravo je pitanje
zašto SDP nije nastavio putem prvog spota, nego je skrenuo u seriju
drvenih recitala. Od ostalih rješenja treba izdvojiti samo HDZ-ove
korektne spotove sa sportašima.
Sve ostalo demonstracija je nerazumijevanja političke promidžbe, što je
osobito čudno kad je riječ o strankama koje su na prošlim izborima
imale živahne i kvalitetne spotove, poput HNS-a. Ukratko, da je
politika biznis, od ovakve se promidžbe nitko ne bi pomogao, a kamoli
obogatio. Originalna ili kopirana, promidžbena su rješenja u nas, na
žalost, samo rijetko – kvalitetna.
POLITIČARI U IZLOGU