POLITIČARI U IZLOGU

Spotovi – kopija nije grijeh

11.11.2007.
u 17:33

Zašto spotovi naših stranaka izgledaju kao spotovi za deterdžente? Ukočeni, dosadni i jedva čekaš da završe - primijetila je jedna moja kolegica, inače neodlučna biračica. Doista, s iznimkom jednog spota SDP-a, videooglasi u ovoj kampanji podbacili su gotovo na svim razinama, od strateške do estetske.

Međutim, raspravu o kvaliteti spotova i uopće poruka koje ovih dana dopiru do birača, zasjenilo je prepucavanje dviju najvećih stranaka o tome tko je što i od koga kopirao. HDZ-u se tako prigovara da je kopirao princip jednog laburističkog spota iz 2001. godine. U njemu laburisti nižu svoje uspjehe koji se ispisuju preko ekrana, usporedo sa snimkama svakodnevnog, dakako, sretnog života Britanije. Spot završava riječima:

“Mnogo smo napravili. No mnogo je toga još pred nama. Posao se nastavlja.” HDZ je možda i preuzeo obrazac spota, ali potpuno je promašio toplu i zavodljivu atmosferu koja je ključ uspjeha britanskog originala. Sterilan prostor, kruti Sanader i neprirodni statisti samo su naglasili imidž arogantne i nedodirljive stranke, od kojeg je HDZ u ovoj kampanji trebao bježati kao vrag od tamjana. No to što je HDZ odlučio kopirati zapadnu uspješnicu, uopće nije problematična. Problematično je to što u tome nije uspio.

Nadalje, slogan “Idemo dalje”, koji je postao predmet nepotrebne i bizarne rasprave, nije nikakav Miloševićev patent. Riječ je sloganu koji u raznim verzijama često prati stranke na vlasti i logična je poruka kontinuiteta: dopustite nam da u sljedećem mandatu nastavimo posao koji smo uspješno počeli u prošlom. Milanovićeva primjedba, osim što je neumjesna, strateški je i sasvim šeprtljava.

Umjesto da drži žarište na sadržajnoj kritici suparnika, SDP ovakvim ishitrenim izjavama baca kost medijima i daje batinu u ruke HDZ-u. SDP-ovi su spotovi u načelu bolji od spotova  ostalih stranaka, pri čemu valja posebno istaknuti onaj u kojem se Milanović stapa s prolaznicima. To je vješto režiran spot u kojem se osjeća nešto atmosfere i koji je uhvatio dobru stratešku nit. Interesantno, Ratko Maček ispravno je primijetio da spot podsjeća na seriju izvrsnih spotova mladog srpskog političara Čede Jovanovića, baš kao što potpis “O vama ovisi”, koji prati Milanovićeve novinske oglase, podsjeća na LDS-ov slogan “Od nas zavisi”.

No kao i kod HDZ-a, i ovdje se valja zapitati – pa što? Preuzimati kvalitetna rješenja iz drugih zemalja nije grijeh. Pravo je pitanje zašto SDP nije nastavio putem prvog spota, nego je skrenuo u seriju drvenih recitala. Od ostalih rješenja treba izdvojiti samo HDZ-ove korektne spotove sa sportašima.

Sve ostalo demonstracija je nerazumijevanja političke promidžbe, što je osobito čudno kad je riječ o strankama koje su na prošlim izborima imale živahne i kvalitetne spotove, poput HNS-a. Ukratko, da je politika biznis, od ovakve se promidžbe nitko ne bi pomogao, a kamoli obogatio. Originalna ili kopirana, promidžbena su rješenja u nas, na žalost, samo rijetko – kvalitetna.

Želite prijaviti greške?