Razmjeri financijske krize, koja preko ostalih tržišta kuca i na naša
vrata, sada se teško mogu sagledati. Nemoć da se sa sigurnošću
pretpostavi što će se događati u mjesecima pred nama otvara prostor
raznim scenarijima - od onih da krize u nas neće ni biti, pa do toga da
će mnogi manji trgovci automobilima staviti ključ u bravu.
Realna je situacija - ako je suditi prema procjenama zastupnika
automobilskih marki za naše tržište - u sredini. Kriza nas neće
zaobići, to je jasno. Također, automobil je među prvim stvarima kojih
se možemo odreći. No, vjerojatno ga se ipak nećemo odreći, osim ako nam
banka uskrati kredit. Možda ćemo jedino biti malo skromniji, pa se
odlučiti za manji, skromnije opremljen.
U neslužbenim razgovorima, predstavnici automobilskih marki nisu
skrivali strahove, govoreći o čak 30 posto odbijenih zahtjeva za
kreditiranjem.
Usporedbe radi, dosad je bilo uobičajeno da banke i leasing kuće odbiju
približno jedan posto mogućih kupaca automobila putem kredita ili
leasinga. No, kad smo zatražili službeno očitovanje o krizi koja se
očekuje, te o tome kakvom vide 2009., stavovi im nisu bili tako
pesimistični, ili su ih prešutjeli. Većinom očekuju da će sljedeće
godine ukupno prodati manje automobila nego ove, a samo rijetki očekuju
tržište na razini ovogodišnjeg.
Oni koji se usuđuju spominjati brojke, vele kako očekuju smanjenje
tržišta 10 do 15 posto, tek rijetki priznaju da se pribojavaju i 35
posto manjeg tržišta. U skladu s tim su i narudžbe poslane tvornicama -
dok neke marke za predstojeće mjesece nisu naručile nijedan automobil
nego će prodavati sa zaliha dok ne vide kako će se karte posložiti,
drugi su naručili još veće količine novih vozila nego u prethodnom
razdoblju.
Uočljiva je i razlika između onih koji prodaju automobile dostupne
prosječnom Hrvatu, te onih čije marke mogu kupiti samo imućniji. Naime,
u salonima luksuznijih marki očekuje se pad prodaje povoljnijih modela,
no kriza se na skupljim autima ne bi trebala osjetiti.
Također, zastupnici automobilskih marki ne planiraju Hrvate
obeshrabrene krizom na kupnju poticati snižavanjem cijena (osim u
povremenim prodajnim akcijama). Prilagođavat će se tržištu koliko budu
mogli, ali općenitog pada cijena neće biti jer, vele, cijene sirovina
za proizvodnju automobila i dalje rastu.
Euroline: Nema negativnoga trenda pada
S obzirom na veličinu tržišta te zakonitosti ponude i potražnje, podaci o prodaji automobila na hrvatskome tržištu ne podudaraju se s podacima o prodaji u, primjerice, zemljama zapadne Europe ili SAD-a. U Hrvatskoj nema negativnoga trenda zastoja ili pada prodaje. Taj pozitivan, suprotan trend na domaćem tržištu pokazuje prodaja Mercedes-Benzovih osobnih vozila u 2008. godini. Tijekom prvih deset mjeseci prodaja je porasla prema istom razdoblju u 2007.. Također, i u segmentu Mercedes-Benz LKW-a u 2008. godini prodaja je porasla prema 2007. godini. Općenito gledajući, zadovoljni smo i prodajom Chryslera, Jeepa i Dodgea u 2008., što potvrđuju i dosad najbolji rezultati. Spremni smo prilagoditi se izazovima u razdoblju koje slijedi.