Američka brodograđevna tvrtka Fincantieri Marinette Marine prošlog je ljeta počela s izgradnjom prve fregate američke mornarice klase Constellation, napravivši prvi rez čelika u svom brodogradilištu u Wisconsinu 31. kolovoza. Prva kobilica broda nazvanog USS Constellation bit će položena ovog kolovoza.
I sama klasa brodova nosit će spomenuto ime. Ime klase odabrano je u čast jednog od prvih brodova američke mornarice čiju je gradnju 1794. odobrio američki Kongres. Bile su to teške fregate USS ”Constellation“, USS ”United States“, USS ”Constitution“, USS ”Chesapeake“, USS ”Congress“ i USS ”President“.
USS Constellation bit će prva fregata američke mornarice nakon umirovljenja posljednje fregate klase Oliver Hazard Perry 2015. godine. Kada stigne krajem ovog desetljeća, USS Constellation označit će povratak male, ali svestrane klase brodova u američku mornaricu, piše Insider. Kako bi ostvarila svoje ambicije za klasu Constellation, mornarica je morala primijeniti lekcije koje je naučila iz nedavnih programa ratnih brodova visokog profila koji su previše koštali, izgradnja je trajala predugo, a učinak im je bio preslab.
U doba jedrenjaka fregata je predstavljala tip broda koji je veličinom bio manji od linijskog broda, a veći od korvete. Uglavnom je služio za patroliranje oceanima, borbu protiv pirata i krstarički rat protiv neprijateljske trgovačke mornarice. U 19. stoljeću je nestala iz upotrebe, a zamijenila ju je krstarica.
Moderna fregata potječe od klase eskortnih razarača koja se razvila u Drugom svjetskom ratu, i kojoj je glavni zadatak bila zaštita konvoja te protupodmornička borba.
Fregate nisu namijenjene za samostalno djelovanje protiv neprijateljskih kapitalnih brodova, nego se sada primarno koriste za potporu eskadrilama razarača i borbenih grupa nosača izvođenjem eskortnih, protupodmorničkih, protuzračnih i ograničenih protupovršinskih misija.
Danas su fregate, osim s topovima i mitraljezima, opremljene raketnim naoružanjem, a po svojoj veličini i vatrenoj moći su se približile klasičnim razaračima. U mnogim mornaricama, pogotovo onim manjim, predstavljaju kapitalne brodove. Fregate se mogu graditi brže i jeftinije od razarača, a američka mornarica se nada da će brodovi klase Constellation povećati svoj ukupni broj, a da će i dalje imati potrebne sposobnosti.
Trenutačni su cilj mornarice za veličinu flote 355 ratnih brodova s ljudskom posadom, od kojih će 104 biti "borbena plovila velike površine", uglavnom razarači, i 52 "borbena plovila male površine", od kojih je 20 planirano biti fregate. (Cilj od 355 brodova najavljen je u prosincu 2016. i sada kruže prijedlozi za drugu veličinu i sastav flote.)
Klasa Constellation
Dizajn klase Constellation odabran je za program mornarice FFG(X) 2020. Iako se temelji na Fincantierievoj višenamjenskoj fregati klase FREMM, francusko-talijanskom dizajnu koji koriste Francuska, Italija, Egipat i Maroko, ima nekoliko razlika u odnosu na svog europskog prethodnika.
Trup je produžen za sedam metara kako bi se omogućili veći generatori i buduće nadogradnje. Sonarna kupola i ograđena paluba uklonjeni su kako bi se povećala stabilnost. Izvorni propeler FREMM zamijenjen je propelerom s fiksnim korakom radi boljih akustičnih performansi, a gornja strana je modificirana kako bi se prilagodila postojećim sustavima i hardveru američke mornarice.
Preinake daju fregatama klase Constellation duljinu od 149 metara, punu istisninu od 7291 tone i posadu od 200 članova. Moći će djelovati na otvorenom oceanu i u obalnim zonama te će biti sposobne za protuzračnu, protupodmorničko i protupovršinsko ratovanje. Prema trenutačnim planovima, također će biti sposobni za operacije elektroničkog ratovanja.
Klasa će biti opremljena radarom za nadzor zračnog prostora EASR (Enterprise Air Surveillance Radar), vertikalnim lansirnim sustavom Mk 41 i borbenim sustavom Aegis Baseline 10 (BL 10). Njihovo naoružanje uključivat će projektile zemlja-zrak, protubrodske projektile u četiri četverocijevna lansirna sustava, sonar promjenjive dubine, torpedne mamce, radar SPY-6 i sustav za elektroničko ratovanje SLQ-32(V)6, kao i prostor za helikopter MH-60R i dron MQ-8C.
Galerija: Obilazak američkog nosača zrakoplova USS George W. Bush
Nacrt zakona o obrani Kongresa za 2023. zahtijevao je da se višenamjenske rakete SM-6 i krstareće rakete Tomahawk dodaju fregati, ali postoji neslaganje oko toga je li pametno dodavati novi hardver u ovoj fazi programa.
Tvrtka Fincantieri izgradit će najmanje 10 fregata, a prva bi trebala biti isporučena 2026. Ugovori za drugu i treću fregatu, koje će se zvati USS Congress i USS Chesapeake, finalizirani su 2021. i 2022., a ugovor za četvrtu fregatu očekuje se ove godine.
'Ne možete otkupiti vrijeme'
Dok SAD nije koristio fregate gotovo cijelo desetljeće, većina zemalja nikad nije prestala.
Kina ih ima najviše od svih mornarica, ukupno 41, od kojih je 31 izgrađena nakon 2005. Ruska mornarica također je uložila velika sredstva u fregate, koje sada čine većinu njezinih borbenih snaga i nose napredno oružje, poput Kalibra krstarećih raketa.
Slijedom toga, američka mornarica mora nadoknaditi zaostatak i u izgradnji fregata i u ukupnoj nabavi brodova.
Kako bi to učinili, dužnosnici mornarice proučili su prošle programe brodova koji su premašili proračun, čija je izgradnja kasnila ili nisu bili tako učinkoviti kao što se očekivalo, poput razarača klase Zumwalt, nosača klase Gerald R. Ford i Freedom i obalnih borbenih brodova klase Independence.
Počevši s FREMM-om kao "roditeljskim dizajnom", trebalo je uštedjeti vrijeme i izbjeći kasnija kašnjenja. Izgradnja prvog broda nije započela sve dok nije obavljeno 80% detaljnog dizajna, a fregate će biti opremljene samo provjerenim tehnologijama, a ne novim ili eksperimentalnim. Mornarica također kaže da će fregate biti 90% dovršene prije ulaska u vodu.
Fincantieri je potrošio više od 300 milijuna dolara na nadogradnju svog brodogradilišta u Wisconsinu kako bi povećao učinkovitost. Nadogradnja uključuje i novu montažnu zgradu dovoljno veliku za dvije fregate u izgradnji te novu opremu za robotsko zavarivanje
Mornarica planira kupiti prvih sedam fregata, između jedne i dvije godišnje do 2028., ali se služba nada da će to povećati na četiri broda godišnje. S obzirom na Fincantierijeve druge obveze, mornarici će trebati još jedno brodogradilište da postigne taj cilj.
Najviši civilni i vojni dužnosnici službe očekuju da će do kraja godine od brodograđevne tvrtke dobiti informacije o dizajnu broda. Pregledat će ih kako bi utvrdili može li drugo brodogradilište graditi fregate.
– Mislim da su dva brodogradilišta u planu. Želimo biti sigurni da dva puta mjerimo i jednom režemo prije nego što se ta odluka donese – rekao je zastupnicima admiral Michael Gilday, šef mornaričkih operacija.
Mornarica je na vrhuncu programa gradila osam fregata klase Oliver Hazard Perry godišnje u tri brodogradilišta, a njeni razarači klase Arleigh Burke sada se grade u dva brodogradilišta. Međutim, kao i američka flota, broj brodogradilišta u SAD-u se smanjio od hladnog rata, čineći zadatak mornarice kompliciranijim.
– Hvatamo korak, ali ne možete otkupiti vrijeme sa sedam brodogradilišta koja imamo u odnosu na 30 koliko smo imali prije mnogo godina – rekao je Gilday na ročištu u travnju.
VIDEO Više od 100 ruskih napada u četiri regije, ima mrtvih i ozlijeđenih civila
Poštovani novinaru, ne postoje " eskadrile razarača i borbenih...." Postoje ESKADRE ! Eskadrila je vezana za zrakoplovstvo...