Za Izrael je dogovor sa Sjedinjenim Državama oko prodaje zrakoplova F 16 Hrvatskoj – barem tako tvrde tamošnji mediji – mrtav. Za SAD, prema neslužbenim informacijama, ipak nije. Naime, tek je danas poslijepodne po američkom, a navečer po hrvatskom vremenu, iz SAD-a u Izrael upućeno potpisano pismo s uvjetima koje bi ta država trebala zadovoljiti da SAD odobri prodaju zrakoplova Hrvatskoj, doznajemo. S treće pak strane, Hrvatska želi samo moderniziranu verziju zrakoplova, F 16 Barak, i ništa drugo ne dolazi u obzir. Time je politička saga između Izraela i SAD-a oko prodaje aviona Hrvatskoj ušla u vrlo osjetljivu fazu kada su sve opcije, više nego ikada, otvorene.
Amerikanci optimistični
Taman nakon što je objavljeno kako je američki Kongres dao zeleno svjetlo za izraelsku prodaju “originalne” verzije zrakoplova F-16 Hrvatskoj, te se iz američkih izvora moglo čuti da se s Izraelom u odvojenom postupku pregovara o tome kako “odraditi” modernizaciju zrakoplova koju je načinio Izrael, iz te je države ponovno stigla alarmantna vijest. Prema izjavama tamošnjih neimenovanih dužnosnika, dogovor između Amerikanaca i Izraelaca je skoro mrtav i gotovo da ne postoji šansa da Hrvatska dobije konfiguraciju zrakoplova kakvu želi. No, da bi stvar bila zamršenija, neslužbeno doznajemo da SAD – koji je cijelo vrijeme optimističan kad je riječ o pronalasku rješenja – i dalje polaže nade u dogovor jer su konačni uvjeti poslani tek večeras.
Dogovor između SAD-a i Izraela oko prodaje zrakoplova Hrvatskoj praktički je mrtav, piše izraelski novinar Barak Ravid, koji je prvi javio o problemima oko dogovora SAD-a i Izraela, pozivajući se na izvore iz izraelske vlade. Američki ministar obrane na odlasku James Mattis odbio je ponudu izraelskog premijera Benjamina Netanyahua da ublaži uvjete koje je američka strana postavila Izraelcima, a bez kojih nema američke dozvole za prodaju Hrvatskoj. Uvjet je, kaže novinar, vraćanje zrakoplova u originalno stanje.
– Iz razloga koje ne razumijemo u potpunosti, Amerikanci su zaoštrili uvjete, a mi smo navodno krivo razumjeli njihove stavove oko dogovora. Dogovor o zrakoplovima F-16 s Hrvatskom je praktički mrtav jer smatramo da nije moguće postići takav dogovor koji bi pomirio američke zahtjeve i zahtjeve koje je Hrvatska postavila u natječaju – kaže izraelski dužnosnik.
Netanyahu je nazvao Mattisa prije dva tjedna – prije negoli je ovaj podnio ostavku – i zamolio ga da ublaži američke uvjete. Mattis mu je odgovorio kako su izlazili u susret Izraelu u mnogim drugim stvarima, ali da u ovoj ne mogu biti fleksibilni, citira neimenovanog državnog dužnosnika.
– Ne mogu komentirati izraelskog novinara, mogu samo ponoviti da je Hrvatska odradila svoj dio posla, ostalo je stvar dviju država – kazao je večeras ministar obrane Damir Krstičević.
Sve je opet na dogovoru između američke i izraelske strane, a pozicija Hrvatske i dalje ostaje jednaka. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo računa samo na zrakoplove opremljene prema specifikacijama koje su pobijedile na međunarodnom natječaju i gdje je navedeno da Hrvatska ide na nabavu višenamjenskih borbenih zrakoplova. Tada smo odabrali izraelski F-16 Barak, koji se razlikuje od osnovnog američkog modela F-16 C/D jer su na njemu Izraelci učinili čak 17 raznih modernizacija. Hrvatska je i dalje u neugodnoj situaciji jer ova vojna nabava ovisi o dogovoru drugih, premda tako nije trebalo biti jer su nas prije godinu dana mjerodavni i s izraelske i s američke strane uvjeravali da Hrvatska može dobiti Barake.
Rok do kraja ožujka
Dogovoreno je da će nas, nakon što se dogovore ili pokušaju dogovoriti sa State Departmentom, o dogovorenom izvijestiti Izraelci. Taj proces, međutim, što se hrvatske strane tiče, ne može dugo potrajati. Kako krajem ožujka istječe godinu dana kako je na natječaju pobijedio F-16 Barak, do tada će Hrvatska morati odlučiti – ili će dobiti naručeno ili slijedi poništenje natječaja.
Zagreb želi samo nadograđene avione
Kako će Sjedinjene Američke Države i Izrael pravno-formalno riješiti problem izraelske modernizacije američkog zrakoplova, nas ne mora zanimati ako rezultat bude zadržavanje svih poboljšanja i ojačanja koja su ovaj zrakoplov star 25 do 30 godina učinili kompetitivnim s najnovijom generacijom F-16.
Hrvatska, dakle, i dalje inzistira na Baracima, a ne zanima je originalni, goli američki F-16 C/D blok 30. Čak i ljudi iz State Departmenta neslužbeno kažu da neće biti nikakvog “čupanja izraelske opreme s F-16.”
Nas, međutim, zanima da izvorni proizvođač zrakoplova Lockheed Martin na Baracima odradi i svoj dio modernizacije, tzv. SLEP program, odnosno produljenje životnog vijeka za sljedećih 3000 sati leta, što bi trebalo biti dovoljno da Hrvatsko ratno zrakoplovstvom (HRZ) na njima obuči još generacije novih pilota i da ujedno Hrvatska posjeduje najsuvremenije opremljenu borbenu eskadrilu u okolici.
Pri prolaženju ove odluke kroz Kongres, Amerikanci su naveli knjigovodstvenu cijenu golih, a ne moderniziranih F-16 (135 milijuna dolara), dok će ugovor za Barake vrijediti oko 500 milijuna dolara.
Osim modernizacije, u tu cijenu je uračunat i simulator letenja, obuka pilota, tehničara i inženjera, rezervni dijelovi i naoružanje, zemaljska oprema, izgradnja i prilagođavanje infrastrukture te trogodišnja logistička potpora dva izraelska pilota instruktora i petnaestak drugih stručnjaka koji će boraviti u Hrvatskoj.
F-16 Barak ima pojačan motor, avioniku i elektroniku, dva dvosjeda su i borbeni avioni, sa sustavima za protuelektroničko djelovanje. Barak nosi 4760 kilograma goriva i naoružanja više od američkog originala. Može koristiti i američko i izraelsko naoružanje, uključivo i dalekometne raketne i protuavionske sustave dometa oko tristotinjak kilometara.
Kronologija prodaje izraelskih aviona F-16 (Barak) Hrvatskoj
29.3.2018. Odluka o nabavi
Vlada je donijela odluka o nabavi 12 zrakoplova F-16 C/D Barak, koji će Hrvatsku stajati 2,9 milijardi kuna
6.12.2018. Otkriveni problemi
Izraelski mediji otkrivaju kako ima problema u dogovoru između SAD-a i Izraela oko nadogradnje zrakoplova
27.12.2018. Posao propao?
Iako SAD tvrdi da ima plan za rješavanje problema, izraelski mediji pišu da je dogovor s Amerikancima mrtav
Ožujak 2019. Još malo vremena
Istječe godinu dana od natječaja. Do tada će Hrvatska morati odlučiti – ili će dobiti naručeno ili se natječaj poništava
Zemun je Hrvatska