Zapovjednik Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva general Josip Štimac za Večernji list govori o presedanu napravljenom u obuci pilota za letenje na nadzvučnim zrakoplovima, značenju MAP-a za naše ratno zrakoplovstvo te dojmovima nakon letenja američkim lovcem F-16.
Kako ocjenjujete završenu preobuku mladih pilota za letenje na MiG-ovima 21? Kakvi su dojmovi nakon hrvatsko-američke zrakoplovne vježbe te letenja mješovitih posada na nadzvučnim avionima MiG-21 i F-16?
- Naši su piloti stekli iskustvo u Domovinskom ratu, no polako se približavaju kraju svoje karijere, te prema tome svoje znanje i iskustvo moraju prenijeti na mlade pilote. To više je vrijedan ovaj događaj - promocija i dovršetak obuke pilota za letenje na MiG-u 21. Njih čeka još dvije-tri godine borbene obuke u potrebama zrakoplovne baze u Zagrebu, i to u eskadrili borbenih aviona. Očekujemo da će za 260 sati obaviti cjelokupnu preobuku i postati borbeni piloti. Vježba s američkim zrakoplovcima korak je na našem putu prema integraciji u Europu, čemu Hrvatske teži, te korak prema NATO-u.
Što za HRZ znači primanje Hrvatske u Member Ship Action Plan (MAP)?
- Za Hrvatsku to općenito znači preuzimanje konkretnih programa koji će nas približiti NATO-u. To također znači prihvaćanje određenih procedura, primjerice zakona poput već donesena Zakona o obrani, Zakona o službi u Oružanim snagama i Strategije nacionalne sigurnosti. Što se tiče Oružanih snaga i zrakoplovstva, moramo razraditi svoje dokumente, uskladiti procedure koje su standardne za zemlje članice NATO-a, a jedna od ovakvih vježbi s američkim zračnim snagama sigurno je put prema tome.
Nedvojbeno je da obučavanje pilota za letenje na nadzvučnim avionima puno znači za Hrvatsku. Kako planirate taj program provesti do kraja s obzirom na to da je generalni remont MiG-ova obustavljen, a piloti trebaju svakodnevno vježbati?
- Pretpostavljam da se u vašem pitanju krije problem ugovora s Rumunjima. Ugovor s Aerostarom iz Bacaua potpisan je, a istina je da on nije aktiviran. No, uvjeren sam da će tijekom ove godine uplatom avansa on postati pravovaljan i aktivan i čak sam optimist do te mjere da vjerujem da ćemo do kraja godine već početi dobivati naše remontirane i upgreidirane avione.
Vi ste bili jedan od rijetkih koji je letio na američkom lovcu F-16. Kakvi su vaši dojmovi?
- Da, ja sam bio jedan od sretnika kao zapovjednik HRZ-a te sam letio na dvosjedu F-16. Mogu vam reći da je avion zaista prekrasan i da je napravljen za pilota profesionalca. Vrlo je lagan za letenje i naši piloti neće imati nikakvih problema ako se Hrvatska, primjerice, odluči za jedan od suvremenih aviona poput F-16.
Komentari ne samo američkih pilota nego i svih drugih, i naših gostiju, iznimno su pozitivni. Prelazak s klipnog aviona kakav je PC-9 na nadzvučni MiG-21 pravi je pothvat.
Razgovarala Tanja Božić