Mario Banožić više nije ministar obrane. Nakon što je danas u ranim jutarnjim satima skrivio prometnu nesreću u kojoj je poginuo 40-godišnji Goran Šarić iz Privlake, ekspresno ga je smijenio predsjednik Vlade Andrej Plenković. Stravična prometna nesreća dogodila se oko 6.15 sati na državnoj cesti Vinkovci – Županja kada se Banožić pretječući drugo vozilo izravno sudario s kombijem koji je nailazio iz suprotnog smjera i u kojem je smrtno stradao Goran Šarić iz sela nedaleko od Vinkovaca.
– U ovim okolnostima, ja sam danas popodne razriješio ministra Marija Banožića dužnosti ministra obrane te sam ovlastio državnoga tajnika, gospodina Zdravka Jakopa, da obavlja sve poslove kao državni tajnik kako bi Ministarstvo obrane funkcioniralo na najkvalitetniji mogući način – obrazložio je premijer. Više je puta izrazio žaljenje što je došlo do nesreće, kao i sućut obitelji preminulog Gorana Šarića. Poručio je i da će Vlada pronaći načina da pomogne obitelji stadologa.
Poslije višesatnog očevida na mjestu nesreće zamjenica županijskog državnog odvjetnika iz Vukovara Biljana Luburić izjavila je da je za prometnu nesreću odgovoran vozač osobnog vozila ne navodeći ime, a riječ je o Mariju Banožiću. Prema njezinim riječima, 44-godišnji vozač osobnog vozila je, krećući se iz smjera Vinkovaca prema Županji, započeo pretjecanje teretnog vozila a da prethodno nije provjerio može li to učiniti na siguran način s obzirom na uvjete na cesti i vremenske prilike. Tom prilikom došlo je do udara u drugo vozilo koje je dolazilo iz suprotnog smjera.
VIDEO Policijski očevid na mjestu nesreće u kojoj je sudjelovao ministar Banožić
Umjesto kirbaja – žalost
– Tijekom očevida poduzeli smo sve radnje koje su potrebne kako bi se prikupili podaci pomoću kojih će se dodatno razjasniti prometna nesreća. Uzeli smo i uzorke krvi i urina, a rezultate još čekamo – rekla je danas oko 15 sati Biljana Luburić.
Dodala je i kako se za sada ne zna kojom se brzinom kretao Banožić, s obzirom da je svojim vozilom obilazio teretno vozilo, ali i da je na očevidu bio i prometni vještak koji je uzeo sve potrebne podatke te da će se i brzina naknadno utvrditi. Tijekom očevida obavljen je razgovor i s vozačem teretnog vozila, ali zamjenica Luburić nije željela reći što im je on rekao. Za sada se ne zna ni po kojem članku zakona će Banožić biti prijavljen. O prisustvu vojne policije na očevidu Luburić je rekla kako je uobičajena praksa da se kod prometnih nesreća u kojima su sudjelovale vojne osobe, pa i kad je riječ o ministru obrane, o tome izvijesti i MORH pa je otamo na očevid poslana i vojna policija, no da je tijekom očevida rukovodila ona.
Mjesto Privlaka od ranoga jutra zavijeno je u crno. Mještani za stradaloga Gorana Šarića kažu da je bio dobra i korektna osoba koja se bavila građevinom. Nisu znali je li danas tako rano išao na neki posao ili pak u neku nabavu s obzirom da je u Privlaci danas bio seoski kirbaj.
VEZANI ČLANCI:
– Svi smo u šoku. Privlaka je malo selo i svi se znamo. Goran je iza sebe ostavio ženu i dvije malodobne kćeri koje još idu u osnovnu školu. Njih je najviše volio i one su mu bile sve u životu. Išao je raditi i u Njemačku, gdje je također radio građevinske radove. Supruga mu je zaposlena u jednom tržnom centru. Sve se to dogodilo na dan kada je u selu kirbaj i umjesto da dočekuje goste, mi ga sada svi oplakujemo i žalimo za njim. Strašno. I prije četiri godine na seoski kirbaj imali smo prometnu nesreću sa smrtno stradalom osobom – kaže nam jedan od mještana Privlake s kojim smo razgovarali o ovoj tragediji.
Iako je sad već bivši ministar ima pravo na zaštitu, Banožić je u nesreći sudjelovao svojim privatnim vozilom. Radi se o terencu Nissan Terano, 2,7 TD Wagon iz 2003. godine kojega je Banožić koristio za odlazak u lov, a koji je u svojoj imovinskoj kartici procijenio na 7000 eura.
I premijer Plenković danas je zbog toga bio upitan hoće li zbog ove nesreće postrožiti režim osiguranja štićenih osoba, a odgovorio je da je ministar Banožić štićena osoba druge kategorije i da je kao takav mogao voziti svoje osobno vozilo.
VIDEO Plenković: 'Danas popodne razriješio sam ministra Banožića s dužnosti'
– On je vozio svoje osobno vozilo, bio je bez osiguranja, išao je u privatnu situaciju, ni na što službeno – kazao je premijer te istaknuo kako je "ovo bila situacija u kojoj je on tijekom vikenda sam vozio svoj auto".
Banožić je inače u svom kraju poznat kao strastveni lovac i prema neslužbenim informacijama upravo je danas ujutro i krenuo na lov na neko od lovišta u Slavoniji, gdje i inače često lovi. Do lovišta nije stigao s obzirom da odmah na izlazu iz Vinkovaca sudjelovao u prometnoj nesreći.
– Banožić je već godinama unazad poznat po tome da je strastveni lovac i da svaki slobodni trenutak koristi da ode negdje u lov. Prije je to bilo često u "ministarsku šumu", a koliko znam u zadnje vrijeme najčešće lovi u Spačvi. Je li i ovaj put išao tamo ili negdje iza Slavonskog Broda, kako se priča, za sada se ne zna – rekao nam je jedan od viđenijih članova HDZ-a u Vukovarsko-srijemskoj županiji.
VEZANI ČLANCI:
I dok se to još uvijek ne zna, poznato je kako je dan ranije Banožić kroz protokolarne i stranačke obaveze obilazio Vukovarsko-srijemsku županiju. Prvo je u Bogdanovcima prisustvovao obilježavanju sloma obrane ovoga naselja da bi potom prisustvovao i svečanoj sjednici Županijske skupštine povodom Dana županije koja je održana u Iloku. Tu sjednicu je napustio tijekom njenog održavanja kako bi stigao u Vinkovce gdje je s ministrom branitelja Tomom Medvedom obilazio budući Dom hrvatskih branitelja. U večernjim satima, kao predsjednik županijskog HDZ-a, prisustvovao je i sjednici Gradskog odbora HDZ-a Vukovar u Vukovaru. Interesantno je i kako je na protokolarnim događanjima prethodnog dana bio u pratnji osiguranja kao štićena osoba, kada su ga i vozili u službenom automobilu ministarstva. U nesreći je sudjelovao svojim privatnim vozilom i to kao vozač.
Da je imao pratnju...
– Nitko od nas ne zna zašto se odrekao pratnje i bi li se, da je imao pratnju, sve ovo izbjeglo i jedan mladi život spasao. Taj njegov džip za lov je na kraju Banožiću spasao život jer se ipak radi o terencu i teškom vozilu, ali je zato vozač kombija smrtno stradao. Kako god, tragedija za sve – kaže nam naš sugovornik iz HDZ-a.
Brigadni general Zdravko Jakop koji će sada voditi MORH umjesto Banožića državni je tajnik postao 2016. godine, a prije te funkcije bio je i pomoćnik ministra obrane, a prije političkih voda bio je zamjenik direktora Centra za sigurnosnu suradnju jugoistočne Europe. U medijima se ranije spominjao i kao netko s ambicijom odlaska u diplomaciju i navodno je bio jedan od potencijalnih kandidata za veleposlanika, spominjao se Irak. Međutim, zbog sukoba premijera i predsjednika države, novi veleposlanici se ne imenuju pa je tako i Jakop "bio na čekanju". Po struci je magistar inženjer prometa, a na Fakultetu političkih znanosti završio je poslijediplomski studij Međunarodnih odnosa. U Hrvatskom vojnom učilištu Petar Zrinski završio je Ratnu školu Ban Josip Jelačić.
GALERIJA Teška nesreća Marija Banožića
Kobnu prometnu nesreću skrivio je, podsjetimo, i nekadašnji potpredsjednik Vlade RH Radimir Čačić, 8. siječnja 2010. u Mađarskoj, na autocesti za Budimpeštu. Baš kao i u Banožićevom slučaju, i tada su se isticali izrazito nepovoljni uvjeti koji su toga dana vladali na cesti – kiša, skliski kolnik i magla. Poginule su tada dvije osobe, a Čačić je pravomoćno osuđen na 22 mjeseca zatvora. Tek nakon pravomoćnosti presude, dao je ostavku na dužnost prvog potpredsjednika Vlade i ministra gospodarstva te je od mađarskih vlasti zatražio da kaznu izdržava u Hrvatskoj
– Nema rasprave da se u takvim situacima treba povući s funkcije. Radi se o kaznenoj odgovornosti i sudskom procesu, a sasvim sigurno ne može se u takvoj situaciji obnašati političku dužnost – komentirao je politički analitičar Dragan Bagić.
Analitičarka Ankica Mamić istaknula je, pak, kako se prvenstveno radi o strašnoj tragediji. – Zasigurno će ova nereća biti veliki teret za njegov život općenito, a politička odgovornost temelji se na utvrđenim činjenicama. Prometna se nesreća može dogoditi svakome. Nositi nečiji život na savjesti najveća je kazna. No, budući da je i odgovoran za nesreću, onda je i kaznena i politička odgovornost neupitna – rekla nam je pak politička analitičarka Ankica Mamić.
Ministar Mario Banožić hospitaliziran je u Kliničkom bolničkom centru Osijeku, a zbog traume glave danas se nije sjećao da je uopće doživio prometnu nesreću, a kamoli da je u njoj smrtno poginula jedna osoba. Čeka ga ozbiljan proces oporavka.
Plenković kao formalno političar desnog centra, koji je u dijelu svojeg rada bliže ljevici nego centru, nažalost ne koristi usluge obavještajne djelatnosti kako bi iz svojeg najbližeg okruženja eliminirao one osobe koje mu nanose političku štetu. Za Banožića se znaloo da je adrenalinski tip, da ima tu strast lova na divljač, da ne koristi službene protokole i da voli voziti brzo. Već mu je prethodno Banožić radio probleme, upravo s aspekta ne pridržavanja sigurnosnih protokola, a da Plenković nije smijenio Banožića "zaslužan" je najviše Milanović. Naime, Zoka Milanović je kao predsjednik bio brifiran po svim aspektima Banožićevog sigurnosnog diletatizma, ali je bio toliko uporan u zahtjevima za smjenom da AP jednostavno namjerno nije smijenio ministra koji je u sigurnosnom dijelu bio poput švicarskog sira. Više je metaka, u metaforičkom i sigurnosnom smislu "popušio" Banožić nego Severina. Ne razumijem, jednostavno ne razumijem Plenkovića koji misli da su njegovi radari jači od objektivnih sigurnosnih informacija. Naime, o Banožiću se jednostavno sve znalo. Od ovih rizičnih hobija, (lov, skakanje s bungee jumping, sklonosti prema preljubima, magalomaniji, bahatosti, intelektualne inferiornosti, političke neukosti), da mi je nejasno kako ga Plenković nije unaprijedio i sklonio s vjetrometine političke izloženosti.