Vatrogasna zajednica Istre i ove se godine natječe pri Europskom fondu za novac kojim bi se kupio specijalni brod za potrebe u slučaju požara i katastrofa na moru. Brod će imati i nekoliko stotina metara brana napravljenih od ljudske kose za skupljanje onečišćenja, uglavnom uz obalu.
Mrlja ide prema jugu
– To je projekt prekogranične suradnje koji nam je prošle godine odbijen, ove se godine opet natječemo, a bude li trebalo, natjecat ćemo se i treći put – kaže šef istarskih vatrogasaca Dino Kozlevac. Ako bi se ove godine dobilo približno 10 milijuna kuna iz EU, brod bi u funkciji mogao biti 2012., a mogao bi se sagraditi u bilo kojem našem brodogradilištu. No, ni taj brod ne bi puno pomogao za onečišćenje na otvorenome moru kakvo ovih dana prijeti s talijanske obale. Umaški ribar Danilo Latin danas će se uputiti do granice s talijanskim vodama kako bi vidio kakvo je stanje.
– Ako ne bude puhalo jugo, mrlja će ići južno jer je cirkulacija vode na sjevernom Jadranu suprotna smjeru kazaljki na satu – objašnjava Latin te navodi kako Istra nije opremljena za katastrofe na moru.
– Kada se prije dvije godine Und Adriatic zapalio, talijanska obalna straža je helikopterima spašavala posadu, a naš prvi remorker stigao je četiri sata nakon Talijana. Prije tri godine se kod Rovinja pojavila velika mrlja od otpadnih ulja i nafte.
Raširila se do Savudrije, a naši su vatrogasci četkama ribali plaže! Istra ima mogućnosti za približno 2000 metara plutajućih barijera, što je kap u odnosu na to kakve su potrebe. Osim jednog ekološkog broda u Puli koji može izići samo za bonace, drugo nemamo – kaže iskusni ribar.
Sreća u nesreći
Dr. Nenad Smodlaka s Instituta Ruđera Boškovića kaže da je sreća što je onečišćenje s talijanske strane nastalo zimi, kada struje prljavštinu nose niz talijansku obalu, izvan Jadrana. I ovaj institut muče problemi.
– Već smo trebali obaviti remont jednog velikog i dva mala broda istraživača, ali nema novca. Lani smo remont obavili o svome trošku, no novac od Ministarstva nije stigao, kao ni za ovogodišnji remont, za što bi trebala oko 2 milijuna kuna. Hrvatski registar brodova može nam uskratiti atest, a Lučka kapetanija dozvolu za plovidbu – kaže Smodlaka.