Alge ubojice – zloglasna Caulerpa taxifolia i Caulerpa
racemoza – ovih su dana otkrivene u donedavna netaknutom
podmorju Nacionalnog parka Kornati.
Ubojica fluorescentno zelene boje posljednjih godina nemilosrno
guši podmorje Jadrana od sjevera – podmorje u
okolici Vrsara posve je prekriveno kolonijama Caulerpe taxifolije
– preko podmorja oko Krka i Malinske pa sve do juga, gdje se
proširila i u nacionalni park Mljet i u podmorje Hvara, na
kojem otočani muku muče jer je prava pošast.
Na Kornatima se alga, koju su vjerojatno na trupovima brodova ili
sidrima donijeli nautičari, proširila na čak dva hektara, a
splitski ronioci iskušavaju nove metode
uništavanja.
Odbačene olupine
No, nisu samo alge i zlokobni stari tankeri koji nekontrolirano plove
Jadranom pogubni za čistoću našeg velikog zaljeva. Najveći
zagađivač zapravo je čovjek, koji svjesno Jadran pretvara u
odlagalište smeća.
Sve je više onih koji sve što je u kući i oko nje
riješe tako da – bace u more. No, da sve nije tako
crno govori priča o neobičnom čovjeku, entuzijastu koji svoje slobodno
vrijeme koristi kako bi takve probleme riješio.
Pune tri godine fotograf, fotoreporter, ronilac, zaljubljenik u prirodu
diljem Lijepe naše skuplja kramu, perilice, bojlere,
štednjake..., a najdraži su mu ipak – stari i
odbačeni automobili. Iako je skupljanje starih olupina u potpunoj
suprotnosti s poslom Romea Ibriševića, koji radi u modernom
časopisu o automobilima, svaki slobodni trenutak provodi vadeći iz mora
napuštene i uništene bivše limene
ljubimce neodgovornih vlasnika.
Izvađene olupine – u čemu Romeo ne bi uspio da nema
entuzijasta i suradnika iz cijele zemlje – broje se u
tisućama, a pozive o novim olupinama, kaže nam, primaju svakodnevno.
– Ni dandanas, nakon svih akcija vađenja i skupljanja
olupina, nije mi jasan mentalni sklop ljudi koji se automobila,
kupljena vjerojatno na kredit i uz veliko odricanje, mogu samo tako
riješiti, baciti ga u more i odvesti negdje u divljinu te
ostaviti – kaže Romeo.
Na čišćenje, a specijalnost su mu parkovi prirode,
nacionalni parkovi, rezervati, jezera, slapovi i more, odlučio se nakon
što je godinama jurio po sajmovima automobila od Ženeve do
Pariza.
– Bio sam okružen blistavim najnovijim modelima. No kad bih
se uputio u fotografska istraživanja na Velebit ili na Zrmanju, ostajao
bih zatečen. U netaknutoj prirodi, primjerice, pod blistavilom slapa
– ugledao bih staru krntiju. To me podsjetilo na djetinjstvo
kada sam kao klinac fotografirajući skupljao stare olupine i
dojavljivao lokacije te za to dobio čak nagradu – kaže Romeo.
Znajući da će mu jedina nagrada biti čista zemlja i more, Romeo je
okupio skupinu entuzijasta koji su krenuli u čišćenje
podmorja od olupina.
U jednom danu
– To su ljudi koji ne traže plaću, u našim
akcijama nema biznisa ni politike. Drago nam je kad pomognemo, kao npr.
nedavno Mladenu Paviću, povratniku, koji je nedaleko od Trogira, na
predjelu Pantana, u ornitološkom rezervatu, kupio staru
mlinicu i odlučio je urediti te očuvati njezin autohtoni izgled. No,
netko, očito ne previše ljubazan i savjestan, tijekom jedne
noći u izvor pokraj mlinice nasuo mu je čak šest olupina,
jednu goru od druge – kazuje Romeo.
Pavić je pozvao Romea, a ovaj pak Dragana Jurčevića, svojega
najvjernijeg suradnika, direktora CIOS-a za Dalmaciju, tvrtke koja
zbrinjava staro željezo i prerađuje ga.
– To je čovjek koji je, na sreću, ekološki
osviješten i koji razumije što znači vađenje
olupina iz izvora i iz mora – priznaje Ibrišević.
U Pantanu su došli kamioni, izvadili olupine, a Pavić nije
stigao ni okom trepnuti. Mjesecima se bezuspješno dopisivao
s gradskim službama i ministarstvima, a Romeo i Dragan sve su
riješili u jednom danu.
Zavoj smrti i smeća
Na velikom zavoju u Mariji Magdaleni, nekadašnjoj crnoj točki Jadranske magistrale, Romeo i njegovi dečki izvadili su 20-ak vozila, ali i hrpu krame. – Kad su ondje upali prvi automobili, ljudi su nastavili bacati otpisane stvari. Ajme, što je ondje svega bilo.... Zamolio sam svog vjernog suradnika i prijatelja Miljenka Markulića s Korčule da pomogne. 'Pomoći ću ti, ali dođi po mene i opremu.’ Tako je i bilo. Miljenko je potro svoje gume, boce i opremu za vađenje i očistili smo zaljev. Sve je završilo ručkom kod Jure, vlasnika restorana u zaljevu, koji je napokon imao – čistu plažu – iskren je Romeo.
Napiši i sedmi zahtjev!
Romeo, koji i sam roni i snima olupine, među akcijama izdvaja i čišćenje Zrmanje iz koje su, kaže, izvukli čak 15 olupina. Teren je bio nepristupačan za kamione pa nije bilo druge nego vaditi ih uz pomoć helikoptera. – Dopisivao sam se s vojskom mjesecima. Napisao sam šest zahtjeva i nitko ni slova. Prekipjelo mi je i nazvao sam ih pa je jedan od njihovih časnika rekao: 'Napiši i sedmi zahtjev!’ Tako sam i učinio i iz Divulja je doletio helikopter.