Šta god da službena istraga utvrdi kao razlog rušenja dva ratna MIG-a 21 HRZ-a, činjenica jest da je Hrvatska u toj nesreći izgubila dobar dio svojih raspoloživih borbenih presretača. Javna je tajna da od desetak preostalih (u vrijeme Oluje RH je imala između 25 i 30 MIG-ova 21), u letnom stanju bilo, kako kad, od 1 do 6 presretača. Prije 5 godina riješena je dvojba - hoće li Hrvatska potpuno odustati od ratnih zrakoplova te se zadovoljiti s NATO-ovom zadaćom da organizira transportnu avijaciju i helikoptersku flotu, ili će zadržati i pokoju eskadrilu “pravih” zrakoplova.
Postavljen je plan da će RH nabaviti zamjenske zrakoplove. Računica je pokazala da će, ukine li RH svoju ratnu flotu presretača, svejedno za zaštitu zračnog prostora morati plaćati godišnje od 50 do 100 mil. eura. Nekome drugome, koji će iznajmiti RH svoje zrakoplove radi zadovoljavanja obveze o čuvanju zračnog prostora. Dakle, Italiji (tornado, F-16) ili Mađarskoj (gripeni). Poput Slovenije. A to je već novac dovoljan za nabavku jednog novog zrakoplova 4. generacije godišnje.
Sve to u našem HRZ-u znaju. Pa su pozvani proizvođači da podnesu ponude. Stigle u iz SAD-a, Rusije, Njemačke, Francuske, Švedske i Izraela. Prvobitni plan smanjen je sa 12 na 10 ili 8 zrakoplova. Tijekom krize, u RH je najviše zakinuto Ministarstvo obrane. Sva kresanja proračuna obavljena su prvo na tom ministarstvu. U igri su ostali tek američki F-16 i švedski gripen. Oba su zrakoplova fantastična.
S F-16 je problem što ga Amerikanci nude “besplatno”. Naravno, tek uvjetno. Riječ je o starim kantama iz efektiva Nacionalne garde Minnesote ili s groblja aviona u Arizoni pa im je potreban remont, koji se ne bi obavljao u RH. Švedski proizvođač SAAB već godinama radi na promidžbi gripena. Lovaca presretača 4 - generacije.
Do sada su, osim Švedske, u Europi te zrakoplove nabavili Česi i Mađari. Lete brzinom od 2 macha i puni su napredne švedske elektronike i oružja. Stoje, zajedno s obukom pilota i mehaničara (remont se obavlja u RH) oko 65 mil. eura po primjerku. Svjesni da je to za zemlje u krizi mnogo, Šveđani nude zrakoplove na dugogodišnji kredit, čak i na 10-godišnji leasing. Uz to, nude i tzv. offset.
To znači obvezu Šveđana da će uvesti hrvatske robe, ili u RH proizvesti robe u, najmanje istom iznosu koliko stoji nabavka gripena. Češka je bila dogovorila offset od 130%, Mađarska od 110%, uz izgradnju dviju tvornica Electroluxa.
Ma platimo Srbima da stite nas zracni prostor.