Plastika je u modernom društvu postala sveopća navika, više nego potreba. No, ne promijenimo li navike, statistike koje slijede mogle bi doista bitno utjecati na promjenu okoliša i svijeta kakvog poznajemo. Naime, Europska agencija za okoliš ističe kako 10 milijuna tona na godišnjoj razini završi upravo u morima i oceanima. Od toga, najveći udio u otpadu čine opušci cigareta, a odmah iza slijedi plastična ambalaža i proizvodi od plastike.
Nastavimo li život takvim tempom, do 2050. godine u vodenim površinama nalazit će se više plastike nego riba. Već sada statistike govore da prosječan čovjek tijekom života pojede i do 18 kilograma plastike, a zbog onečišćenja plastikom, u oceanima strada milijun životinja na godišnjoj razini.
Problem je u svojstvu plastike
Prema podacima Europske komisije za okoliš, cijela priča počela je još tijekom 1950. godine. Od tada, masovna proizvodnja plastike povećavala se od 1,5 milijuna tona godišnje na sadašnju razinu od 280 milijuna tona godišnje. Otprilike se jedna trećina trenutačne proizvodnje sastoji od nepovratne ambalaže koja se odbacuje u roku od oko godine dana.
Problem leži u tome što plastika nikada ne nestaje u potpunosti, već se razgrađuje na male dijelove odnosno mikroplastiku pod utjecajem sunčeve svjetlosti i drugih okolišnih faktora. Tako primjerice običnoj peleni treba 500 godina da bi se u potpunosti razgradila, a neki proizvodi poput onih kozmetičkih u svom sastavu već sadrže mikroplastiku.
Tako usitnjena, pod utjecajem morskih struja i sunčeve svjetlosti, mikroplastika se nakuplja na vodenim površinama, pa vremenom nastaju i vidljive plastične mrlje, odnosno takozvani virovi. Prema podacima Europske komisije za okoliš, ti su vrtlozi tekući te promjenjive veličine i oblika. Najveći i najviše proučavani sjevernopacifički vrtlog prema procjenama sadrži 3,5 milijuna tona smeća, a utječe na područje za koje se smatra da je dvostruko veće od SAD-a. Postoji još pet velikih virova u oceanima u kojima se također gomila otpad, uključujući pritom i Atlantski ocean.
Djelovati se može na lokalnoj razini
Plastika, odnosno plastični otpad može tako doista djelovati i na gospodarstvo. Općine u Velikoj Britaniji troše 18 milijuna eura godišnje na akcije čišćenja plastike. Uglavnom su ugrožena priobalna područja na koja oceani i mora iznose plastiku.
Akcije čišćenja doista mogu pomoći, najprije na estetskoj razini, pa onda i na zdravstvenoj te ekološkoj, no više od samog čišćenja plastike sugerira se prevencija. Ona se može očitovati na mikro razini svakog pojedinca zasebno.
Tako primjerice umjesto plastičnih vrećica za gotovo svaki proizvod u trgovini, svaki pojedinac može koristiti platnenu vrećicu više puta. Takvih primjera je beskonačno mnogo, no dovoljno je da svaki pojedinac počne aktivno razmišljati o svojim akcijama i svjesno primjenjivati odluke koje koriste okolišu, zdravlju, ali i boljoj budućnosti bez plastike.
Potrebna je alternativa
Bez sumnje, plastici je potrebna alternativa želimo li živjeti u čistom i funkcionalnom svijetu, a to prepoznaje i sve veći broj svjetskih institucija, korporacija, ali i malih tvrtki. Tako je primjerice i Tetra Pak prepoznao važnost ovog globalnog pitanja.
Tijekom 15 mjeseci, testirali su novi proizvod i aluminijski sloj ambalaže za hranu odlučili su zamijeniti ekološki prihvatljivijim slojem. Nakon uspješnog završetka 15-mjesečnog procesa validacije komercijalne tehnologije zaštitnog sloja na bazi polimera koja zamjenjuje aluminijski sloj, Tetra Pak sada ulazi u sljedeću fazu razvoja - testiranje zaštitnog sloja na bazi vlakana što je prvo takvo testiranje kada su u pitanju kartonska pakiranja za hranu distribuirana pod ambijentalnim uvjetima. Iz tvrtke Tetra Pak tvrde kako je ambalaža s većim udjelom ekološki prihvatljivih svojstava privlačnija i tvornicama, pa je ovo važan korak za cijeli svijet, jer će se stvoriti kružno gospodarstvo održivih materijala. Važnosti i pridodaje činjenica da se radi o ambalaži koja čuva hranu, pa postoji i dodatan značaj cijele akcije.
U kontaktu su ne samo s kupcima, već i proizvođačima, a na godišnjoj razini ulažu i do 100 milijuna eura kako bi se stvorio inovativni pomak proizvodnje ekološki prihvatljive ambalaže za hranu.
Tvrtkin pristup pokazuje da njihova ambalaža doista predstavlja veliki korak naprijed ne samo ka održivim i ekološki prihvatljivim ambalažama, već i ka cjelokupnom stvaranju ekološki svjesnog gospodarstva.
Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom Tetra Pak.