Na drugi hrvatski natječaj za nabavu borbenih aviona američki Lockheed Martin nastupa puno ambicioznije nego na prethodnome. Prema riječima dopredsjednika korporacije zaduženog za borbene avione J. R. McDonalda, Hrvatska može očekivati vrlo povoljnu ponudu za nabavu njihovih najnovijih F-16 Block 70, čija je proizvodnja tek započela. Prihvati li tu ponudu, J. R. McDonald tvrdi da Hrvatska te zrakoplove može očekivati polovicom 2020-ih. Premda je i ona izraelska ponuda rabljenih F-16 ovoga puta dogovorena s Lockheed Martinom, primjetan je izostanak interesa Amerikanaca za tu drugu ponudu Hrvatskoj. Fokus je na novim F-16, kažu.
Posljednji natječaj za nabavu zrakoplova za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, koji je poništen, prošao je loše i za Hrvatsku i za Lockheed Martin. Ponuda novog F-16 Block 70/72 bila je preskupa za Hrvatsku, a Lockheed Martin tada se usprotivio dogovoru Hrvatske i Izraela o zrakoplovu F-16 Barak, i u konačnici blokirao ugovor. Je li sada drukčija situacija pa ste se s optimizmom prijavili na drugi natječaj?
Te su odluke s prethodnim natječajem zapravo donesene na razini američke vlade. Lockheed Martin bio je spreman tada podržati odluke vlada, kao što smo i danas. Američka vlada sada nudi Hrvatskoj nove zrakoplove Lockheed Martin F-16 Block 70/72 u paketu, za koji vjerujemo da je atraktivan i uvjerljiv. F-16 je strateški i vrijedan izbor za mnoge kupce širom svijeta koji traže napredne sposobnosti borbenih zrakoplova 4. generacije, regionalna i svjetska partnerstva i pristupačne troškove uporabe zrakoplova tijekom njegova životnog vijeka. Do sada je pet nacija odabralo je F-16 Block 70 iz ovih, a i više drugih razloga.
Uz cijenu, Hrvatskoj bi mogao predstavljati problem platiti i cjelokupan iznos unaprijed za eskadrilu F-16 Block 70. Očekujete li u ponudi mogućnost dugoročnog zajma, slično onome što su neki od vaših konkurenata već ponudili Hrvatskoj?
Opet vjerujemo da će ponuda koju će američka vlada iznijeti za potpuno nove zrakoplove Lockheed Martin F-16 Block 70/72 biti atraktivna i uvjerljiva. Znam da se puno radi na pitanju ponude i želimo biti sigurni da Hrvatska zaključi dobar posao za ove sjajne zrakoplove. Ali nije samo cijena zrakoplova ono na što biste sada trebali gledati. Ukupni troškovi tijekom cijelog životnog vijeka naših aviona vrlo su konkurentne u odnosu na sve ostalo ponuđeno Hrvatskoj. Sjetite se da su Bugarska i Slovačka također ocjenjivale Block 70/72 u odnosu na konkurente i F-16 je pobijedio u svim područjima, uključujući cijenu i troškove.
Novi problem koji će Hrvatska imati s vašom ponudom jest vrijeme isporuke. U sljedeće tri ili četiri godine naši će zrakoplovi morati biti uzemljeni i više nećemo imati sposobnost zračnog nadzora. Je li Lockheed Martin ovdje spreman ponuditi Hrvatskoj srednje rješenje kojim bi Hrvatska riješila ovaj problem dok ne dođu vaši novi zrakoplovi? Napokon, ako pobijedite na ovom natječaju, kada će biti moguća isporuka vaših aviona u Hrvatsku najranije?
Što prije budemo imali ugovor, to će prije doći zrakoplovi. Mi računamo da bi isporuka bila sredinom 2020-ih, dakle za tri-četiri godine za potpuno nove zrakoplove.
Ovaj je put izraelska ponuda rabljenog F-16 Block 30 usklađena s tvrtkom Lockheed Martin. Hoće li se modernizacija i remont provesti u SAD-u u vašim pogonima i koliko će trebati ako Hrvatska odabere ovu ponudu? Ovi su avioni, kako smo čuli, stari 35 godina, koliko se uopće može produljiti njihov vijek trajanja?
Avione Lockheed Martin F-16 Block 70/72 nudi američka vlada, a to je nama u fokusu. Na ova pitanja koja se tiču rabljenih F-16 Block 30 najbolje će odgovoriti izraelska vlada. Ono što vam mogu reći jest da Block 70/72, koji se nudi Hrvatskoj, ima životni vijek od 12.000 sati, što je svjetski top u ovoj vojnoj industriji i 50 posto je dulji od vijeka trajanja prethodnih tipova F-16. A to je ono što vrijedi.
Ono što zbunjuje neke vojne analitičare jest činjenica da F-16 Block 70 ne naručuje američki AF, već se radi isključivo za izvoz. Koji je razlog tome?
Američko ratno zrakoplovstvo i dalje leti na F-16 avionima, a usredotočeno je na prijelaz na avione nove tehnologije F-35. Block F-16 70/72 koji se nudi Hrvatskoj uključuje niz naprednih tehnologija, uključujući novi radar i druge, pružajući vodeću sposobnost u klasi 4. generacije s nižim operativnim troškovima. Za neke nacije F-16 može poslužiti kao odskočna daska za F-35 jer gradi politička partnerstva i odnose sa SAD-om, ali i prijenos iskustva ratnih zrakoplovstava.
Koliko je država već naručilo F-16 Block 70 i kada će Lockheed Martin započeti isporuku tih zrakoplova?
Pet država odabralo je F-16 Block 70 - Bahrein, Bugarska, Slovačka, Tajvan i još jedna. Grčka nadograđuje 85 zrakoplova iz svoje flote F-16 na sličan standard, znan kao Viper, a i drugi operatori čine slično.
Zašto bi još za Hrvatsku bilo važno nabaviti baš vaše zrakoplove?
F-16 je provjereni radni konj, s više od 4,5 tisuća proizvedenih aviona kojima se danas koristi u 25 zemalja. I dalje služi kao kamen temeljac zračne flote NATO-a i savezničkih i koalicijskih obrambenih misija u svijetu. U partnerstvu s više europskih zemalja, NATO-a i saveznika, F-16 omogućit će Hrvatskoj da osigura i bude dio mreže pokrivanja mira i odvraćanja u srednjoj i istočnoj Europi i šire. Zbog svih ovih razloga vjerujem da je F-16 najbolji izbor za Hrvatsku.
>> FOTO Drugi pokušaj nabave: Nude se novi F-16, novi Gripen sa starom tehnologijom, moćni Rafale i Barak koji to više nije
Novi F16 ili Rafale. Svejedno. Oba su vrhunski avioni i jedini u ponudi koji bi se trebali razmatrati. Novi F16, uz redovito održavanje, mirni 50 godina.