ODLUKA SUDA

ECHR: Otkaz vjeroučitelju zbog povrede kanonskog prava je opravdan

Hrvatska zastupnica pred ECHR-om Štefica Stažnik
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
04.10.2016.
u 23:33

Sud sa sjedištem u Strasbourgu presudio je da su sva hrvatska tijela provela postupak sukladno Konvenciji za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i nisu povrijedili prava zajamčena Konvencijom

Europski sud za ljudska prava (ECHR) danas je zaključio da hrvatske institucije nisu povrijedile prava vjeroučitelja Petra Travaša koji je tužio Hrvatsku zbog diskriminacije i povrede prava na privatni i obiteljski život, pošto mu je nadbiskupija u Rijeci zbog kršenja kanonskog prava uskratila pravo da u školi poučava katolički vjeronauk.

"To znači da su sva hrvatska tijela, od škola preko Općinskog suda i zaključno Ustavnog suda dobro obavila svoj posao, tj. nisu povrijedila prava gospodinu Travašu koja su zajamčena europskom konvencijom", kazala je za Hinu hrvatska zastupnica pred ECHR-om Štefica Stažnik.

Sud sa sjedištem u Strasbourgu presudio je da su sva hrvatska tijela provela postupak sukladno Konvenciji za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i nisu povrijedili prava zajamčena Konvencijom.

Petar Travaš, koji je rujnu 2006. ostao bez posla nakon što se razveo od prve supruge s kojom je bio crkveno vjenčan te s drugom ženom sklopio civilni brak, podnio je tužbu ECHR-u nakon što su hrvatski sudovi – od Općinskog suda u Rijeci do Ustavnog suda RH – zaključili kako je bilo opravdano što mu je Riječka Nadbiskupija uskratila kanonski mandat potreban za predavanje vjeronauka.

Sud je, obrazlažući presudu, kazao da je jednoglasno zaključio da je primljeni zahtjev "dopušten", tj. da postoje procesne pretpostavke, nakon čega se razmatrala njegova osnovanost. 

"Sud jednoglasno smatra da nije bilo povrede članka 8 Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda", stoji u presudi ECHR-a. U njoj također piše da nema potrebe da se zasebno preispita prigovor podnositelja zahtjeva prema članku 14 u vezi s člankom 8.

Članak 8 Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda kaže da "svatko ima pravo na poštovanje svog privatnog i obiteljskog života, doma i dopisivanja". U njemu također stoji da se javna vlast neće miješati u ostvarivanje tog prava, osim u skladu sa zakonom i ako je u demokratskom društvu nužno radi interesa državne sigurnosti, javnog reda i mira, ili gospodarske dobrobiti zemlje te radi sprječavanja nereda ili zločina, radi zaštite zdravlja ili morala ili radi zaštite prava ili slobode drugih".

Članak 14 Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda odnosi se na diskriminaciju i kaže da će se "uživanje prava i sloboda koje su priznate u ovoj Konvenciji osigurati bez diskriminacije na bilo kojoj osnovi, kao što je spol, rasa, boja kože, jezik, vjeroispovijed, političko ili drugo mišljenje, nacionalno ili društveno podrijetlo, pripadnost nacionalnoj manjini, imovina, rođenje ili druga okolnost".

U crkvenom obrazloženju bilo je navedeno da je Travaš kao vjeroučitelj po kanonskom pravu morao pokazati da svjedoči kršćanski život i iznimno štuje crkvenu doktrinu. Nakon što je izgubio sporove sa školama koje su mu otkazale ugovor o radu, Travaš se obratio i Ustavnom sudu RH smatrajući da mu je ovim potezima povrijeđeno pravo na rad, no Ustavni sud je donio istovjetnu presudu, zaključivši kako su u njegovom slučaju poštivani Vatikanski ugovori koji propisuju uvjete zapošljavanja vjeroučitelja

Presuda suda u Strasbourgu je potvrdila da Katolička Crkva ima pravo dati otkaz vjeroučitelju, bilo laiku ili svećeniku, koji se ne pridržava crkvenog nauka i da se Travaš sam doveo u situaciju da izgubi kanonski mandat.

Europski sud za ljudska prava također je zaključio da su školske vlasti djelovale u skladu sa Sporazumom između Hrvatske i Svete Stolice o obrazovanju i kulturi iz prosinca 1996., te da se odluka Riječke Nadbiskupije oslanjala na kršenje Kanonskog zakona od strane podnositelja zahtjeva. Travaš je, dodaje se u obrazloženju, tijekom postupka na Ustavnom sudu u Hrvatskoj potvrdio da je bio svjestan posljedica svog ponašanja na posao koji je obavljao.

"Sud utvrđuje da je podnositelj zahtjeva, iako svjestan važnosti sakramenta braka za Crkvu, odlučio ući u novi građanski brak bez da je prethodno regulirao svoju situaciju u odnosu na vjerski brak s T.F prema odredbama Kodeksa kanonskog zakona", stoji u obrazloženju presude  te se ističe da Travaš nije pokrenuo postupak poništenja vjerskog braka.

Isto tako iz presude se iščitava da Sud prihvaća da je bilo miješanja u njegov privatni i obiteljski život, ali da je imalo pravnu osnovu.

"U zaključku, sporno miješanje je bilo u skladu sa zakonom", stoji u presudi.

Europski centar za pravo i pravdu je kao treća strana, razmatrajući pitanje religijske autonomije i poštivanja privatnog i obiteljskog života pojedinca, ocijenio da je na biskupu da donese sud je li neka osoba "podobna" za poučavanje katoličkog vjerskog obrazovanja, "neovisno radi li se o svećeniku ili laiku" te da je kanonski mandat neophodni preduvjet da bi netko bio vjeroučitelj.

Prema kanonskom pravu brak je moguće raskinuti samo u iznimnim slučajevima i samo u kanonskim pravom propisanoj proceduri u kojoj razrješenje braka može dati samo Papa.

Komentara 8

Avatar istovari
istovari
08:07 05.10.2016.

Ne razumijem ove minuse na komentare....netko možda laže?

DU
Deleted user
09:52 05.10.2016.

Jesenti milu bigulicu, čini se da u ovoj svjetonazorski i moralno prolupanoj Europi ima, na svu sreću, još pokoje zrnce razuma. Europski sud za ljudska prava pokazao je da je, unatoč ideološkom neoliberalnom ludilu koje je zahvatilo zapadnjački svijet, jošš uvijek na visini zadatka. U tome kontekstu i u konkretnom slučaju valja odati priznanje i hrvatskim sudbenim institutucijama. Naime, Katolička Crkva, koliko god mnogi civilini i ini udrugari zbog toga teško i gorko patili, još uvijek, hvala Bogu, nije neka od suvremenih političkih stranaka čiji čelnici zagovaraju određenu ideologiju, a u političkoj praksi često djeluju dijametralno suprotno ne samo toj ideologiji nego i elementarnim moralnim normama. Taj gospodin Travaš bio je, po vlastitom priznanju, i te kako svjestan da se u pitanju braka mora ponašati u skladu s moralnim naukom i kanonski pravom Katoličke crkve, ali je, razvevši se i nakon toga sklopivši cilini brak, očito htio sjediti na dvije stolice. Da je riječ npr. o Milanović Zokiju ili Beljak Šokreu, ni po muke zbog toga, ali za vjeroučitelje ipak vrijede neka druga čvrsta i nepromjenjiva pravila, bez obzira što o tome misli domaći tzv. borci za tzv. ljuska prava u liku i djelu Raukar Urške, Matula Vilčeka, Sarnavka Sanjice, Borić Radojke i sličnih "humanista". Crkva je postojala puno prije njih i njihova "napredna" angažmana i ostat će još dugo nakon njih. Amen.

DU
Deleted user
05:28 05.10.2016.

Crkva je licemjerna bez granica.Vjeroučitelju otkaz jer se razveo, a pedofile samo sele iz jednog mjesta u drugo, oni otkaz ne dobivaju.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije