Početkom ožujka ove godine u Bruxellesu je održana godišnja
sjednica Komisija biskupskih konferencija zemalja Europske unije
(predstavnici biskupskih konferencija zemalja koje su članovi Europske
unije - COMECE) na temu “Poštivanje dostojanstva
ljudske osobe i očuvanje stvorenog – Utjeloviti opće dobro u
europsku politiku XXI. stoljeća”.
Valja spomenuti da to nije prvi put da predstavnici Katoličke crkve iz
raznih europskih zemalja raspravljaju o pitanjima vezanim uz
zaštitu okoliša. Naime, i Vijeće europskih
biskupskih konferencija - CCEE (u kojem su predstavnici 34 biskupske
konferencije raznih europskih zemalja) više susreta
posvetilo je toj problematici.
Budući da je nastojanje Crkve u obliku promicanja odgovornosti prema
stvorenom na tim razinama još uvijek nedovoljno poznato u
našoj javnosti, kratko ću se osvrnuti na djelovanje
europskih crkvenih tijela u promicanju ekološke svijesti,
služeći se i informacijama koje sam dobio od kardinala Josipa Bozanića,
koji u funkciji potpredsjednika CCEE-a sudjeluje na tim sastancima od
2001. godine, na čemu mu zahvaljujem.
Poruke Ivana Pavla II.
Jedno od važnih obilježja takvih skupova već od samoga početka,
naglasio je kardinal, jest snažna ekumenska dimenzija. To je na osobit
način bilo vidljivo na sastanku u Grazu (1997.), kada je dan snažan
poticaj da Vijeće biskupskih konferencija Europe (CCEE) i Konferencija
europskih crkava (KEK) organiziraju mrežu osoba koje će biti uključene
u zaštitu okoliša. Ekumenskim je duhom bila
označena i konferencija u Belgiji, gdje je bilo vidljivo da se
kršćanske crkve slažu u načinu promišljanja
ekoloških problema.
Promišljanje odnosa čovjeka i njegova okoliša
može se promatrati u više različitih vidova. Ponajprije,
biblijski vid koji nas osobito usmjerava na pažljivo čitanje prvih
biblijskih redaka koji bacaju snažno svjetlo na položaj čovjeka u redu
stvorenoga, ali i čovjekov položaj pred Bogom koji je jedini apsolutni
gospodar svega stvorenoga. Biblijski tekstovi, istaknuo je nadbiskup
zagrebački, otkriva veliko bogatstvo, ali i brojne mogućnosti
aktualizacije te je stoga važno vraćati se i iznova
promišljati te tekstove.
Nadalje, posebna se pozornost posvećuje naučavanju crkvenog učiteljstva
kao i promišljanju teologa koji od 60-ih godina
prošloga stoljeća počinju sistematski razmatrati ovu
problematiku. Sudjelovanje predstavnika iz raznih zemalja pruža
mogućnost “skeniranja” ekološke
situacije u Europi i svijetu. Radi što cjelovitijeg pristupa
i upoznavanja s konkretnim problemima od velike je koristi dijalog sa
stručnjacima različitih područja, što je od osobite važnosti
kod donošenja konkretnih smjernica što sve daje
jedan novi, “praktični” karakter.
Nemjerljiv je doprinos koji je u promicanju svijesti
ekološke odgovornosti - kako unutar Crkve, ali i među svim
ljudima dobre volje dao papa Ivan Pavao II. Između više
tekstova u kojima je, u najrazličitijim kontekstima, progovorio o
ekologiji, posebno se ističe njegova poruka za Svjetski dana mira 1990.
Papa, izdvajamo ovom prilikom samo jedan naglasak, u
ekološkoj krizi otkriva jednu drugu, etičku i duhovnu krizu
današnjega čovjeka.
Takva procjena i cjeloviti pristup ekološkoj
problematici, ističe kardinal Bozanić, bio je poticaj da se
ekološka kriza promišlja u povezanosti s
prazninom koju često puta osjeća današnji čovjek. Upravo
zbog načina i tempa života kojim živi suvremeni čovjek, obraćanje
ljudima i poticaj na rast u svakoj pa i odgovornosti prema stvorenome
treba biti obazrivo, prožeto ljubavlju i razumijevanjem za konkretnu
situaciju.
Zaštitnik sv.
Franjo
U tom vidu čini mi se posebno znakovit susret u Veneciji 2002., gdje se
govorilo o radu u kontekstu odgovornosti prema stvorenom. Na tom je
skupu nadbiskup Bozanić govorio o novom shvaćanju rada prema kojem
usmjerava koncept „održivog razvoja“. Polazeći od
uske povezanosti koja postoji između ekološke krize i rada
kako se ono shvaća u današnjem svijetu, nadbiskup je tada
istaknuo, kako se nekontrolirano gomilanje proizvodnje i
potrošnje na štetu kulturnih, duhovnih i
društvenih aktivnosti smatra jednim od bitnih uzroka
ekološke krize.
Rad koji je shvaćen tek kao proizvodnja materijalnih dobara ne može
biti jedina vrijednost za razvoj, već rad treba smatrati preduvjetom
kulturnih, duhovnih i društvenih aktivnosti pa tako i odmora
i slobodnog vremena. Zaključni dokument toga skupa naglašava
da se specifični doprinos Crkve cjelovitom rastu i razvoju čovjeka
ostvaruje zalaganjem za zaštitu dostojanstva nedjelje.
Vjekovna kršćanska baština otkriva dva modela
kršćanskog odnosa prema stvorenom. Na tragu Benediktova
pravila ora et labora montekasinski se redovnici trude obrađivati
zemlju, ali isto tako budno paze na cjelovitost okoliša. I
dok sv. Benedikt predstavlja aktivni, “praktični”
odnos prema prirodi, koje stoljeće kasnije sv. Franjo, meditirajući nad
stvorenim i obuzet ljepotom prirode koja ga okružuje hvali Stvoritelja
zbog “brata, Sunca, sestara Zvijezda …”,
na koncu čak i zbog “sestrice smrti”.
Franjina “Pjesma stvorova” otkriva mistika koji sa
stvorenim i događajima u svijetu osjeća naravno, univerzalno bratstvo.
Zato i ne čudi da je papa Ivan Pavao II, 29. rujna 1979., proglasio sv.
Franju zaštitnikom ekologa.
CRKVA I BRIGA ZA OKOLIŠ Odnos prema stvorenom vjekovna je kršćanska baština