Pošle nedjelje ujutro dogodio se incident na nebu iznad Slunja gdje je MiG-21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) nakon što su izgubili komunikaciju za zrakoplovom, presreo laki zrakoplov Piper PA-24. S obzirom da su ove godine u Hrvatsku stigli noviji borbeni zrakoplovi Rafalei, postavlja se pitanje zašto oni nisu sudjelovali u presretanju. Kako piše Zimo.hr, nije bilo službenog priopćenja o događaju na stranicama Ministarstva obrane Republike Hrvatske (MORH), pa su kontaktirali MORH i zatražili odgovore. MORH je za Zimo.hr potvrdio incident s Piperom te prilično detaljno objasnio zašto je poletio MiG-21, a ne Rafale, te kako točno funkcionira presretanje u suverenom hrvatskom zračnom prostoru.
Prema MORH-u, zaštitu suvereniteta hrvatskog zračnog prostora provode avioni Rafale, ali privremeno Rafalei ne formiraju dežurni borbeni dvojac kako se ne bi utjecalo na intenzitet obuke pilota i sigurnost letenja te nepotrebno trošili materijalni, personalni i financijski resursi. Zračni prostor Republike Hrvatske integralni je dio savezničkog zajedničkog sustava nadzora i zaštite zračnog prostora. Potpisanim dokumentom (Transfer Of Authority – TOA) na razini oružanih snaga 2009., Republika Hrvatska je, kao i ostale NATO snage protuzračne i proturaketne obrane, prihvatila Air Policing kao mirnodopsku zadaću nadzora i zaštite zračnog prostora koja uključuje zračno motrenje i navođenje, zapovijedanje i nadzor u zraku te odgovarajuća sredstva protuzračne obrane (lovački avioni).
Kako bi se osigurala neometana obuka pilota Rafalea, zadaća dežurnog borbenog dvojca privremeno će se obavljati iz zrakoplovnih baza susjednih savezničkih zemalja Italije i Mađarske potpisivanjem bilateralnog sporazuma (Technical Arrangement) na razini oružanih snaga, što su činile i druge članice NATO-a u prijelaznom razdoblju. Potpisivanje tih bilateralnih sporazuma je u tijeku, a do tada dežurni borbeni dvojac formiraju MIG-ovi. Kada se ova zadaća bude obavljala iz zrakoplovnih baza Italije i Mađarske, to neće iziskivati dodatne troškove, objašnjavaju iz MORH-a.
VEZANI ČLANCI:
Što se tiče samog incidenta, ističu kako je prelet bio najavljen, ali zabrinutost je izazvala činjenica da je civilni avion izgubio vezu s kontrolom zračne plovidbe. Temeljem zapovijedi nadležnog NATO zapovjedništva smještenog u Torrejonu, u Španjolskoj (Combined Air Operations Centre – CAOC) 21. srpnja 2024., avion iz Dežurnog borbenog dvojca HRZ-a bio je angažiran u zadaći presretanja aviona u zračnom prostoru Republike Hrvatske. Nakon vizualne potvrde hrvatskog vojnog pilota o kojem se avionu radi, civilni avion nastavio je letjeti sukladno planu leta prema planiranom odredištu.
Prema standardnoj proceduri, u ovakvim situacijama NATO zapovjedništvo u Torrejonu angažira dežurni borbeni dvojac za provjeru identiteta i namjere zrakoplova. Taktička kontrola i navođenje borbenih aviona provodi se iz Središta za nadzor zračnog prostora Bojne ZMIN, koja je uz dežurni borbeni dvojac sastavni dio NATO integriranog sustava protuzračne i proturaketne obrane – NATINAMDS, dodaju na kraju iz MORH-a.
>>> VIDEO Evo kako borbeni avion Rafale izgleda izbliza
Zašto MIG-ovi ne bi izašli na intervenciju ako su potpuno sposobni za to? Nije ratna situacija. Šta bi ih trebalo baciti?