NOVI MODEL Francuzi protjerali reklame s javne televizije

Francuska TV bez reklama, a HTV?

14.12.2008.
u 19:43

Francuska javna televizija od 5. siječnja 2009. godine neće smjeti objavljivati reklame između 20 sati navečer i 6 ujutro, a nakon 2011. zabrana će se prenijeti na cjelodnevni program državnih kanala.

Zakon je donesen na prijedlog francuskog predsjednika Nicolasa Sarkozyja, koji je obećao da će javnu televiziju financirati država i na taj način im omogućiti da neopterećeni financijama rade sadržajnije programe.

U rukama predsjednika
Francuski predsjednik Sarkozy će imenovati i sve ravnatelje javnih medija. Gubitak od reklama nadomjestit će oporezivanjem telefonskih i internetskih operatera te vlasnika privatnih postaja.

Zakon nije prošao bez otpora, a protivnici ukidanja reklama s javne televizije optužuju Sarkozyja da pogoduje vlasnicima privatnih kanala, među kojima je i jedan blizak Sarkozyjev prijatelj. Francuski potez mogao bi naići na plodno tlo i u Hrvatskoj, ali je problem što kod nas što država nije financijski dovoljno jaka da na sebe preuzme financiranje cjelokupnog programa HRT-a. I kod nas se svako malo pojave ideje o oporezivanju mobitela, ali zagovornici smatraju da bi taj porez trebao ići prema zdravstvu ili državnom proračunu, a ne HRT-u.

Posljednjih godina padaju prihodi HRT-a od reklama, lani su pali 11 posto, na 365 milijuna kuna. Udio u prihodu od reklama spustio se na 25 posto, a prije je bio i 40 posto.

Sadašnji propisi dopuštaju javnoj televiziji da po satu objavljuje samo devet minuta reklama, uz neke izuzetke kad su posrijedi vjerske emisije, ali i filmovi, koje Hrvatska radiotelevizija ne smije presijecati reklamnim porukama.

Hašim Bahtijari, član Vijeća HRT-a, kaže da se javna televizija drži zakonskih obveza.

– Bilo je nekih prigovora s RTL-a i Vijeća za medije, nakon čega smo zatražili od ravnatelja da nam svaka tri mjeseca podnosi izvještaj. Znalo se ponekad dogoditi da termin od devet minuta bude premašen, ali uglavnom iz tehničkih razloga – objašnjava Bahtijari.

Dobar znak
Kaže da je micanje reklama iz programa javne televizije u Francuskoj dobar znak i pokušaj da se uloga i značenje javnog medija stavi na pravo mjesto.

– Gledanost je važan kriterij, ali ne smije biti glavni kriterij za to treba li neki program biti zastupljen na javnoj televiziji – naglašava Bahtijari.




HTV-u sigurna milijarda kuna od TV pretplatnika

Prošle je godine HRT skupio oko milijardu kuna od TV pretplatnika koji plaćaju 73 kune mjesečne pristojbe. Prema zakonu, pristojba iznosi 1,5 posto prosječne plaće u protekloj godini i korigira se jednom godišnje u ožujku, kad se objave podaci o prosječnoj zaradi u prošloj godini. Ti prihodi godišnje rastu oko pet posto jer raste i plaća. HRT-u je dopušteno u sat vremena TV programa ubaciti devet minuta reklama, ali kritičari, posebice komercijalne televizije, smatraju da je to previše te da bi reklame trebalo srezati na šest minuta, jer devet minuta donosi previše komercijalizacije. Većina europskih zemalja važe koliko je komercijalizacija javnih TV kanala nužna te donose dodatna ograničenja. Obvezna pretplata postoji u gotovo svakoj državi, ovisno o standardu. Godišnja pristojba u BiH iznosi oko 36 eura, a plaća se uz telefonski račun, Česi plaćaju 56 eura godišnje, Grci 52 eura preko računa za električnu energiju, Irci 158 eura, Talijani 99,60 eura.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije