Trebalo je proteći nešto više od četiri godine pa da, kako me, sretni, uvjeravaju na Novoj TV, više TV gledatelja u Hrvatskoj počne gledati Dnevnik u 19.15, a nešto manje njih to i dalje čini u “legendarnih” 19.30 sati.
Prema tim pokazateljima, Dnevnik Nove TV pretekao je u gledanosti TV Dnevnik državne HTV. Iva Gačić, 36-godišnja direktorica Informativnog programa Nove TV, s ponosom mi pokazuje aktualne udjele (“shareove”) koji potvrđuju da je, istina za jednu (ali očito značajnu) decimalu, prvi put središnja informativna emisija s neke komercijalne TV u Hrvatskoj potukla Dnevnik, kojega je naviku gledanja svaki građanin Hrvatske dobio “s majčinim mlijekom”. Očito negdašnje veličine više nisu tako visoke.
Treba razumjeti Ivu Gačić. Počela je kao novinarka na HTV-u, završila kao šefica informativnog na Novoj, šefica joj je na HTV-u bila i Hloverka Novak-Srzić. I dalje su im se križali profesionalni putovi, pa je onda ona bila šefica Hloverki, pa se Novak-Srzić vratila na HTV i postala glavna u Informativnom HTV-a, a sada su njih dvije u žestokoj konkurenciji. Profesionalnoj. A valjda i osobnoj. Moraju biti.
– Ne vidim u tome ništa posebnoga, Hloverka je bila šefica na HTV-u, mislim direktorica programa, dok sam i ja ondje bila, no uvijek sam poštovala hijerarhiju kuće, dakle nije među nama bilo nekog drugog odnosa, nema se što prepričavati, ne da se I. Gačić i tvrdi da u toj bitki IP-ova dviju televizija – nema ničega osobnog.
Sada ste jako ljutiti na HTV, stoga što je javna televizija, u izbornoj noći “pokupila” i podatke o izlaznim anketama koje ste vi naručili i platili?
– Ne bih to svela na ljutnju, uopće, to je sramota za HTV! Kada su me pitali jesam li to vidjela, rekla sam da jesam i da je to sramotan potez javne televizije. A ako je riječ o “javnom dobru”, kako to sada tumače na HTV-u, zašto onda oni nisu naručili i kupili tako skupo istraživanje i onda svima nama omogućili to javno dobro... Mi smo komercijalna TV, a HTV dobiva 100 milijuna kuna mjesečno, dakle milijardu i dvjesto milijuna kuna godišnje od pretplate.
A da je HTV barem citirao izvor od kojega je preuzeo podatke s izlazne ankete, bi li ljutnja bila manja?
– Sramota bi bila jednaka, no možda ne bi bilo pravnog prijepora zbog tog nemoralnog čina da smo ispravno navedeni kao izvor i vlasnik rezultata, kao i metodologija. Sramota je tim veća što je HTV sudjelovao u zajedničkim pregovorima (s Novom i RTL-om) o korištenju istog “exitpoola”. i onda se povukao, u zadnji tren. To su bili taj dan iznimno važni podaci. Izlazne su ankete rizik, ali i imidž. Stoga i jesu toliko skupe.
“Preuzimanja” informacija između medija ima stalno, to danas, nažalost, rade svi, pogotovo portali.
– Točno, ali čak i na internetu ima toliko profesionalnosti da su svi naveli izvor, pa i vaše novine. Radi se o skupo plaćenoj anketi od čijih su rezultata nakon objave živjeli tri sljedeća sata na HTV-u. Nepripremljenost se nekako morala nadoknaditi i to je tragično. Neka krađa dobije svoje pravo ime. Riječ je o krađi. Nemoralu.
Hoćete li, dakle, podnijeti tužbu protiv HTV-a, zbog te, kako kažete, krađe?
– S obzirom na pretrpanost hrvatskih sudova, pomoći ćemo sudstvu... Pozvali smo HTV da plati svoj dio iznosa koji smo platili za izlazne ankete. To je najmanje što HTV sada može učiniti da se poštedi još jednog pravnog spora. Oni taj dan nisu imali ništa drugoga, temeljili su svoj program na rezultatima ankete koju smo mi platili. A to je bio izniman i poseban dan za nas, u kojemu smo dali najbolje od sebe i željeli smo biti bolji od drugih, bolji od HTV-a. A onda nas pokradu... Javna televizija mora se drukčije ponašati.
Zbog čega se HTV odlučio na takav čin, je li to zbog kaosa, kako kritičari nazivaju trenutačno stanje na toj televiziji?
– Ne znam. Znam samo da takvo što ne bi napravila niti jedna ozbiljna televizija na svijetu. Inače, javno ne komentiram stvari koje se događaju na konkurentskoj TV. Hrvatska sigurno zaslužuje jaku i kvalitetnu javnu televiziju.
Pa to vam ne bi išlo naruku, imali biste još jaču konkurenciju, a uprli ste se pobijediti je na televizijskoj fronti?
– Hvala Bogu, tko se boji konkurencije... samo se slabi toga boje, a ja je zaista priželjkujem.
Zašto je komercijalna TV poput Nove toliko zagrizla u informativni program, treba li vam, to je jako skupo?
– Zato što kredibilitet gradimo upravo na jakom informativnom programu. Kada tako ne bi bilo, ne bi bilo niti mene na ovome mjestu. Svatko objektivan može primijetiti da mi, premda komercijalni, odigravamo jednim dijelom i ulogu javne televizije. Pogledajte samo naš program uz predsjedničke izbore. Silna se bura podignula zbog naših emisija koje su znatno bolje od takvih emisija ostalih televizija. Filozofija je i u tome ova – želite li reklame, više, skuplje, više ćete zaraditi ako je i gledanost veća. No, naša je filozofija ovakva – informativni program jest imidž Nove TV, a to nije na prodaju. Nikada!
No, dobili ste i opomenu Agencije za elektroničke medije?
– Tim korakom Agencija nam se doslovno željela uplesti u uređivanje. OESS, HND, pa HNS, SDP svi su oni govorili o nužnosti promjene postojećih zakona. Žao mi je što Agencija previše kruto tumači zakone koji su zastarjeli i u obzir ne uzima komercijalne medije.
Prigovor se odnosi na to što su slabije pozicionirani kandidati tvrdili da ih svrstavate u “nižu skupinu” od “protežiranih”?
– Problem je bilo to što su neki željeli određivati u koju će našu emisiju ići. Želite li reći da je, primjerice, Večernji list na svojim stranicama potpuno razmjerno pratio sve kandidate? Postoji pravo urednika da procijeni što je zanimljiva, a što najzanimljivija vijest. A imate i posebne emisije. To što neki kandidati nisu željeli taj prostor, to je njihov problem.
Kojeg sada kandidata preferirate, koji je zanimljivija vijest?
– Jednog i drugog pratimo ravnopravno i jednako, kao što smo to sa svim kandidatima htjeli napraviti u prvom krugu.
A ja sam čuo da preferirate Josipovića?
- Nema takve sklonosti ni u čemu, a pogotovo ne u situaciji kada su ostala dvojica kandidata. Jednako ih pratimo. Premda se, primjerice u SAD-u, zna koji su mediji skloni kojem kandidatu. Kod nas to još nije normalna situacija. Ne bismo bili tu gdje jesmo da smo prema nekome bili nježniji i blaži. U konačnici, oni mediji koji to rade, uvijek će biti uzimani s rezervom.
Kažete da je osnova dobrog rada kod vas – entuzijazam. Čujem da ga vaša konkurencija na HTV-u sada teško postiže?
– Nemojte se ljutiti, ne bih govorila o tome što na HTV-u ne valja, niti što nedostaje, nego što mi imamo. A nama je posao na prvome mjestu. Radeći ga, možemo se i dobro zabaviti i dobra je atmosfera.
U čemu je to različito u odnosu na konkurenciju?
– Kod nas ne postoje razne interesne skupine novinara i urednika koji na posao dolaze sa skrivenim motivima, a ne s motivom posla na prvome mjestu.
Koliko je vaša “veteranska” jezgra, onih koji su na Novu stigli s HTV-a, u odnosu na one koje ste odgojili sami?
– Jezgra, kako kažete, čini oko 30 posto redakcije, a novinari stasali na Novoj zastupljeni su sa 70 posto. Nismo sve to postigli preko noći, godinama smo znali da radimo najbolji program, no rezultati gledanosti nisu bili odgovarajući. To nas je frustriralo, ali bili smo uporni.
Razmišljate li više o HTV-u, bilo s nostalgijom ili zbog konkurencije?
– Ne, zaista ne, nemam vremena. Uistinu spadam među one koji priželjkuju sve jaču konkurenciju. Gledam HTV-ov Dnevnik, kao što i pročitam Večernji list.
Na HTV-u svejedno ima još puno znalaca, ne bismo ih baš prekrižili kao konkurenciju?
– Sve se može dovesti u red, barem sam ja to dokazala sa svojim timom kada sam došla na Novu, nakon prvog, lošeg starta informativnog programa. Tako se isto mogu srediti stvari i na HTV-u. Bude li volje.
Kako ste na Novoj TV uspjeli pomiriti dvije krajnosti, ozbiljan, objektivan i važan informativni program i dio ostatka programa koji je, rekao bih, sada upadljivo banaliziran?
– Ne bih to tako nazivala, ostatkom našeg programa. Prije svega, na Novoj TV je trenutačno najkvalitetnija domaća produkcija, No, nije mi jasno što je to banalno.
Primjerice “Red Carpet”, koji je, kada je startao, bio lepršav, zabavan, ali i ozbiljno jak, čak i u političkom smislu. Sada je sve banalniji.
– Radim u istoj kući, u nama zadanom prostoru, onako kako mislimo da ga treba raditi. Njega nećemo prilagođavati ostatku. Imam apsolutnu slobodu u tome i vlasnici nikada nisu uvjetovali da naš dio programa bude drukčiji nego što jest. A što se tiče “Red Carpeta”, to je jako gledana i relevantna emisija.
Što je s Mirjanom Hrgom, bila je zaštitno lice Nove, sada ste, čujem, na sudu?
– Pravni proces neću komentirati, a iskreno, imam tako malo vremena da stignem samo misliti o uspjehu i ljudima s kojima sam došla do uspjeha.
Nismo objavljivali Mesićeve izjave baš svaki dan
– Činjenica jest da je predsjednik Stjepan Mesić bio jako zastupljen u svim našim medijima. No, u informativnom programu vodili smo se činjenicom da je on najpopularniji političar u Hrvatskoj, a uz to je i predsjednik države, dakle važna je osoba i važna institucija. Ne slažem se s mišljenjem da smo objavljivali njegove izjave baš svaki dan. No, jasno je da je relevantno to što on ima reći ili izjaviti, jer je, ponavljam, najpopularniji političar i predsjednik države. Redovito smo objavljivali i izjave drugih koji su mu kontrirali.
Teško je sada reći kako će to izgledati ubuduće. Kakav će biti drugi predsjednik i hoće li i on često iznositi svoja stajališta i mišljenja.
Pitate li me tko se sada medijski čini zanimljivijim od dvojice preostalih predsjedničkih kandidata, to je trik-pitanje. Rekla bih da ovisi. Ako ste ljubitelj glazbe i preferirate je, zanimljiviji vam je Josipović. Ako je riječ o nekim “nepredviđenim” stvarima, onda je medijima zanimljiviji Bandić.
ja kad i gledam dnevnik Nove TV , kad vidim M.Bagu, odmah mijenjam program, tako da nije istina da je najgledaniji, jer upravo sve koje ja poznam rade isto to.