Generaciji Z najvažniji su obitelj i zdravlje, a tehnologiju uzimaju zdravo za gotovo, pokazalo je najnovije istraživanje Mastercarda u 11 zemalja Srednje i istočne Europe – Austriji, Bugarskoj, Hrvatskoj, Češkoj, Grčkoj, Mađarskoj, Poljskoj, Rumunjskoj, Srbiji, Sloveniji i Ukrajini.
Mladi u dobi od 18 do 24 godine koji su sudjelovali u istraživanju predstavljaju 7,2% stanovništva (približno 11,5 mil. ljudi), a njihovo je značenje za gospodarstvo sve važnije. Bave se rješavanjem društvenih i ekoloških izazova te očekuju da i velik brendovi čini isto. Kao korisnici pametnih uređaja, očekuju da će trgovačke i financijske usluge biti brze i praktične jer žele kupovati preko interneta, plaćati beskontaktno i ljubitelji su mobilnog bankarstva.
Prosječni mjesečni prihod ispitanika iznosi 450 eura, a gotovo svakom trećem (30%) roditelji su i dalje glavni izvor prihoda, 19% ima posao s nepunim radnim vremenom, a 32% radi na puno radno vrijeme. Glavni ciljevi su im završiti školovanje te zarađivati 2000-3000 eura mjesečno – dovoljno da uzdržavaju obitelj i uštede za stan, odmor te putovanje s vremena na vrijeme. Iako im je novac važan, najviše cijene odnose s drugim ljudima.
Najaktivniji su na YouTubeu (91%), Instagramu (82%) i Facebooku (77%). Kupnja online za generaciju Z je najprirodnija stvar. Čak 76% pripadnika kupuje upravo tako najmanje jednom mjesečno, najčešće odjeću, hranu te proizvode za ljepotu i njegu, a najsretniji su kad traženi proizvod pronađu po akcijskoj cijeni. Čak 80% ispitanika plaća karticom, a 61% koristi je češće nego gotovinu.