U sklopu projekta modernizacije i restrukturiranja sektora cestovne infrastrukture koji je dogovoren sa Svjetskom bankom, državne tvrtke koje u Hrvatskoj upravljaju autocestama trebaju sadašnji broj od 3000 radnika smanjiti za 700 do 900. Prvi korak prema tom cilju poduzeo je ovih dana HAC-ONC te pozvao radnike da iskažu interes za dobrovoljni odlazak uz otpremnine, koje će, sukladno kolektivnom ugovoru, iznositi 35 posto prosječne mjesečne bruto plaće ostvarene u tri mjeseca prije prestanka ugovora o radu za svaku godinu rada kod poslodavca i njegova prednika.
Dosad se prijavilo 199 ljudi
Uz to, radnici će dobiti i poticajne otpremnine u iznosu koji je razlika između otpremnine prema kolektivnom ugovoru i poticajne otpremnine prema godinama staža, a koje iznose od 100.000 do 160.000 kuna neto. Otpremnina pri tome može iznositi najviše 200.000 kuna neto. Očekuje se da će prosječna otpremnina iznositi 130.000 kuna neto. Planirano je da do kraja godine iz HAC-ONC-a uz poticajne otpremnine ode 130 do 170 radnika.
Prema podacima koje smo dobili od te tvrtke, do jučer je interes za dobrovoljni odlazak iskazalo 199 radnika, no rok za prijavu još teče i konačni podaci znat će se početkom sljedećeg tjedna. HAC-ONC bi se trebao riješiti ljudi koji mu više ne trebaju i čiji bi ostanak tvrtki bio skuplji od poticajne otpremnine.
No u kriterijima prema kojima će odabrati one koji će otići uz poticajne otpremnine navedeno je da prednost imaju radnici kod kojih “postoji profesionalna nesposobnost za rad, neposredna opasnost od nastanka invalidnosti, gubitak zdravstvene sposobnosti ili druge osobne okolnosti zbog kojih ne mogu obavljati ugovorom o radu preuzete obveze te radnici koji ispunjavaju uvjete za mirovinu”.
U HAC-ONC-u pak tvrde da će tek nakon prikupljanja izjava odlučiti kojim će radnicima prestati radni odnos, a pri tome će uzeti u obzir, kako kažu, spomenute kriterije te će, prema potrebi, utvrditi i dodatne kriterije kako bi tvrtka mogla neometano nastaviti s poslovanjem.
Troškovi otpremnina financirat će se iz zajma Svjetske banke, a za to je predviđeno 4,7 milijuna eura.
Nakon što se HAC-ONC pripoji HAC-u i nakon što se izradi nova organizacijska struktura tvrtke i provede sitstematizacija radnih mjesta, počet će novi val otpuštanja. U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture planiraju da ti radnici neće napuštati HAC uz tako izdašne poticajne otpremnine kao u ovom prvom krugu jer će im kao tehnološkom višku pripasti otpremnine sukladno Zakonu o radu i kolektivnom ugovoru. A one će biti otprilike dvostruko niže od poticajnih otpremnina.
Čelnik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić pak kaže da Sindikat neće to olako prihvatiti. Smatra da bi poticajne otpremnine trebali dobiti i radnici koji će biti proglašeni tehnološkim viškom.
Najbezbolniji način
– Poziv za prijavu za dobrovoljni odlazak trebao bi stalno biti otvoren, sve do kraja restrukturiranja 2020. godine. To bi bio najbezbolniji način rješavanja viška radnika – predlaže Stanić.
HAC se, inače, i 2013. u sklopu tadašnjeg restrukturiranja uz poticajne otpremnine riješio 271 radnika. Ukupno je to koštalo 62 milijuna kuna, a financirano je kreditom HPB-a.
Prava svinjarija. Otpremnine u državnim tvrtkama treba zakonom zabraniti. Ljude koji su višak treba rasporediti na druge poslove. Netko je prije koju godinu nepotrebno zapošljavao i sad se to rješava od danas do sutra uz silne troškove. Dobar gazda ovako ne posluje.