Kurikul povijest koji bi se trebao u školama izabranim za eksperimentalnu provedbu reforme primijeniti od jeseni nije dovoljno konkretan i potrebno ga je doraditi.
Mišljenje je to Povjerenstva za recenziju predmetnog kurikula na čijem je čelu akademik Tomislav Raukar, a čiji su članovi nakon analize, po sedam kategorija recenzije, sadržaju povijesti dodijelili dvije jedinice, tri dvojke i dvije trojke. Četvorke kao najviše ocjene u recenziji nema.
Bez razrade za nastavnike
Iako članovi Povjerenstva jasno ističu kako je rad na ovom dokumentu nesumnjivo zahtijevao velik trud sastavljača, zamjeraju što kurikul povijesti nedostaju razrade nužne nastavnicima da bi se sadržaj uopće mogao primijeniti u praksi.
– To se posebno odnosi na određivanje nastavnih ishoda učenja radi postizanja općih ciljeva nastave povijesti. Potrebno je uspostaviti bolji omjer između općenitih ideja kojima dokument obiluje i njihove primjene na sferu same povijesti koja je u kurikulu spomenuta samo izuzetno – istaknuli su u svojoj recenziji članovi Povjerenstva osnovanog pri Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti.
Kako su poručili, kurikul, kakav je u trenutačnom obliku, oslanja se isključivo na individualne napore nastavnika a da im pritom ne pruža dovoljno jasne smjernice, niti im jamči institucionalnu i materijalnu podršku poput postojanja udžbenika i drugih popratnih nastavnih materijala nužnih za organizaciju nastave.
Najniže ocjene u svojoj recenziji Povjerenstvo je dodijelilo u dva pitanja recenzije – prvo jest jesu li domene potrebne za predmetno područje dobro zastupljene, i drugo, sadrži li kurikul odgovarajući omjer širine i dubine znanja, vještina i stavova iz predmetnog područja. Odgovor recenzenata na ta spomenuta pitanja bio je jednostavan: ne!
– Jedan od velikih problema za recenziranje predmetnog kurikula povijesti jest taj što nastavni sadržaji nisu jasno, a ni dovoljno detaljno razrađeni da bi se uopće na temelju njih moglo zaključiti koja će se znanja u određenom stupnju obrazovanja ostvariti. Taj se prigovor odnosi na gotovo sve točke recenzijskog upitnika, pa tako i na dio primjerenosti ishoda i sadržaja razvidno dobi učenika – istaknuli su članovi Povjerenstva za recenziju kurikula povijesti.
Broj sati dobro odmjeren
Uglavnom primjereni, što odgovara ocjeni tri – recenzenti su procijenili dio koji se odnosi na pitanje jesu li ishodi učenja primjereni broju sati nastavne povijesti u školama.
– Broj sati nastave povijesti čini se dobro odmjeren. Manju iznimku predstavlja činjenica da je u programu klasičnih manji broj sati povijesti nego u općim gimnazijama – zaključili su recenzenti.
Svoju temeljnu analizu dostavili su Ministarstvu obrazovanja koji su pak poručili da su te kritike na račun kurikula konstruktivne. Sadržaj povijesti koji se treba učiti recenzirali su i Nijemci – oni su nam dodijelili četiri četvorke, za razliku od HAZU, uz poruku – nastavni plan i program u smislu ishoda učenja, vještina i stavova vrlo je ambiciozan.
Povjest jest prošlost koja opsjenarima ne odgovara pa ju ljevičari izmišljaju kao i bajke o prasku i evoluciji i ugrađuju u svoju dagmu koju je u stvari napisao Pajk,ideolog sotonizma.