Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka Zagreb od 2001. do 2011. godine sagradile su ukupno 686 kilometara autoceste.
U istom su se periodu te dvije državne tvrtke zadužile za ukupno 5,5 milijardi eura. Pri tome do 2004. godine, dok je na vlasti bila Račanova koalicija, HAC i ARZ digli su kredit od 1,2 milijarde eura. No zaduženjima tu nije kraj jer je u iduća dva mandata HDZ-ova vlada, koja je slijedila nakon toga, te dvije tvrtke zadužila za još 4,2 milijarde eura.
Za sadašnje Kukuriku koalicije HAC se nastavio zaduživati, i to za dodatnih 120 milijuna eura. Podvuče li se crta i zbroji zaduženo i realizirano, dobiju se zanimljivi podaci. HDZ-ove uprave HAC-a i ARZ-a sagradile su puno manje kilometara od SDP-ovih iako su digle mnogo više kredita za cestogradnju.
Gotovo 2,5 mil. skuplji km
Od 2001. do 2004. godine pušteno je promet 398 kilometara autocesta, a od 2005. do 2012. samo 288 kilometara. Kad se stave u odnos krediti i kilometri, onda se dođe do frapantnih podataka – do 2004. godine HAC i ARZ su se zaduživali tri milijuna eura po kilometru sagrađenih autocesta, a od dolaska HDZ-a na vlast, ti krediti po sagrađenom kilometru iznose čak 14,5 milijuna eura! No stvarne prosječne cijene gradnje autocesta po kilometru nisu naravno bile ni toliko niske ni toliko visoke. Prema službenim podacima HAC-a, do 2004. godine prosječna cijena gradnje kilometra autoceste je bila 5,9 milijuna eura, a od 2005. do 2011. ona je iznosila 7,4 milijuna eura.
A osim kreditima, gradnja autocesta pod ingerencijom HAC-a financira se i sa 60 lipa iz litre goriva, što na godišnjoj razini toj tvrtki donosi dodatni prihod od oko 1,3 milijarde kuna. Time se onda pokriva razlika između tri milijuna eura po kilometru iz zaduženja i prosječne cijene gradnje po kilometru, koja je gotovo dvostruko veća.
S druge strane, cijene gradnje autocesta po kilometru za HDZ-ovih vlada dvostruko je manja od iznosa dignutih kredita po izgrađenom kilometru.
Za vrijeme HDZ-ove vlasti, osim što je narasla prosječna cijena građenje autocesta po kilometru oko 25 posto, zbog čega su se morali više zaduživati, novi krediti su se koristili i za refinanciranje dospjelih obveza, dio tih kredita je išao i na investicijsko održavanje, a dio i za prikriveno državno zaduživanje.
Ceste obećanja još čekaju
Tako se, primjerice, ARZ morao 2007. godine zadužiti 200 milijuna eura za preuzimanje koncesije od HAC-a i Hrvatskih cesta za riječku obilaznicu i autocestu Rupa – Rijeka. A taj novac je onda završio u državnom proračunu.
A do 2004. godine HAC je izgradio i pustio u promet ukupno 338 kilometara autocesta. Račanova je vlada bila ta koja je ugovorila gradnju autoceste do Splita, koja je pak otvorena svečano za promet po dolasku HDZ-a na vlast, pa zasluge za tu autocestu i kredite za nju ipak pripadaju SDP-u i partnerima. HDZ, iako se nemilice zaduživao za cestogradnju, nije uspio ispuniti planove gradnje koje si je zadao.
Tako je, dobro je znano, još uvijek nesagrađena autocesta Zagreb – Sisak, a čeka se i na izgradnju ceste u dolini Neretve, prema Pločama. Te su prometnice, podsjetimo, ako je suditi prema najavama i obećanjima, trebale biti dovršene još prije nekoliko godina.
Za HDZ-ove vlade HAC je uspio izgraditi i pustiti u promet svega 233 kilometra autocesta. ARZ je pak za Račanove vlade ugovorio izgradnju prve faze punog profila autoceste u dužini 60 kilometara, a za HDZ-ovih vlada ugovorena je druga faza izgradnja putnog profila, 55 kilometara.
HDZ gradio kilometar za 7,4 milijuna eura, a SDP za 5,9
Od 2001. do 2004. godine za jedan kilometar autoceste trebalo je tri milijuna eura kredita
Komentara 86
Neobično neistinito pa se tvrdi SDP se zaduživao po 3 milijuna po kilometru, a zna se da je prosječna cijena izgradnje bila 5,9 milijuna. Tko je isfinancirao 2,9 miljuna eura po kilometru??? Dobro su se napljačkali i jedni i drugi, a to dobro osijećamo danas. Jedino dobro je da su ceste tu, a mi bi bili opljačkani i bez izgradnje!!
HDZ zna.
Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.
Ali HDZ-ov je asfaslt držao 15 godina i sada na večini novih autocesta mijenjaju dok će po takvome SDP-ov asfalt trebati mijenjati za deset godina!