Između stupnih mjesta S8 i S9, na 1500 metara udaljenosti od Komarne na kopnu i 900 metara od Brijeste na Pelješcu, danas oko 23 sata trebao bi biti ugrađen zadnji, 165. segment čelične rasponske konstrukcije Pelješkog mosta. A to znači da je nakon 300 godina spojena Hrvatska, da je krajnji jug napokon dobio izravnu poveznicu s ostatkom zemlje od kojeg ga inače fizički razdvaja komadić obale BiH u Neumu. Taj povijesni događaj za Hrvatsku zaslužio je i prigodnu svečanost, uz pjesmu i vatromet.
Ceremonija svečanosti, koja je organizirana na S9, dakle na strani Brijeste, predvidjela je da, nakon ugradnje tog zadnjeg segmenta dugog 18 metara i teškog 220 tona, pelješka klapa Dingač otpjeva hrvatsku himnu Lijepa naša, a zatim premijer Andrej Plenković, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković te dubrovačko-neretvanski župan Nikola Dobroslavić simbolički prelaze preko tog zadnjeg ugrađenog segmenta.
Slavlje se nastavlja pjesmama “To je zemlja dide mog” i “Croatio iz duše te ljubim” te neizostavnim vatrometom, ali ovaj put u organizaciji Hrvatskih cesta.
VIDEO: Pelješki most kroz fotografije od početka do kraja
U rangu važnosti Dalmatine
Kineski radnici su, naime, imali običaj kod ugradnje segmenata organizirati vlastite vatromete za sreću mostu i putnicima koji će preko njega prelaziti. Nakon spajanja mosta slijede radovi na njegovom opremanju, asfaltiranu kolnika... Sve bi to trebalo biti gotovo do 31. siječnja 2022. Pelješki most, hrvatski infrastrukturni projekt po važnosti za naciju u rangu gradnje Dalmatine, u promet bi trebao biti pušten u proljeće sljedeće godine kad će privremeno preko čvora Brijesta, koji se gradi, biti spojen na postojeće pelješke ceste dok se ne završi izgradnja novih pristupnih cesta, ukupne duljine 30 kilometra, a što se očekuje do početka sljedeće turističke sezone.
Most gradi konzorcij kineskih tvrtki predvođen China Road and Bridge Corporation, a ugovor za njegovu izgradnju sklopljen je u iznosu od 2,08 milijardi kuna, s rokom dovršetka radova od 36 mjeseci, računajući od dana početka radova. Koronakriza poremetila je dinamiku gradnje mosta pa se most tri godine nakon početka radova tek spaja. No prvotni plan, prilagođen novonastaloj situaciji zbog koronakrize, bio je da se zadnji segment ugradi početkom listopada, ali vrijedni kineski radnici uhvatili su dobar ritam pa će se to dogoditi dva mjeseca prije.
Za ugradnju jednog segmenta prvotno im je trebalo 11 dana, a sad ima za to treba sedam dana. Segmenti su se inače ugrađivali noću, njihovo podizanje bi završilo oko ponoći kad se postave na projektiranu visinu i onda bi se cijelu noć zavarivali. A da bi se uklonile dizalice koje drže segment za to treba još sedam dana zavarivanja. A zavaruje se noću zbog čelika jer je tada temperatura stabilna i nema promjena u njegovoj duljini. Iako se radi o ogromnim čeličnim elementima teškim po nekoliko stotina tona spajanje zahtijeva milimetarsku preciznost.
Stupovi do 100 m iznad mora
Projekt Cestovna povezanost južne Dalmacije sadrži izgradnju Pelješkog mosta s pristupnim cestama, te izgradnju obilaznice Stona. Ukupna vrijednost projekta iznosi oko 526 milijuna eura, a EU je za njega dala 357 milijuna eura. Ukupna duljina Pelješkog mosta koji ide preko Malostonskog kanala iznosi 2440 metara. Prometnu plohu na mostu činit će dva kolnika. Svaki kolnik obuhvaća voznu traku širine 3,5 metra i zaustavnu traku širine 2,5 metra, s dvije rubne trake široke po 0,5 metra. Između kolnika je razdjelni pojas sa sigurnosnom ogradom,ana rubovima mosta postavit će se ograda za zaštitu prometa od vjetra. Ukupna širina mosta iznosi 22,5 metara. Most sadrži 12 stupova i dva upornjaka.
VIDEO: Pogledajte fotografije Pelješkog mosta iz zraka
Stupovi S5 do S10 dižu se iznad rasponskog sklopa kao piloni – nosači kosih zatega. Središnji sustav je ovješeni most sa šest pilona i pet otvora veličine 285 metara. Visina pilona nad kolnikom iznosi 40 metara. Visina stupova, između naglavnice i pilona,iznosi 37 do 53 metara, dok je rasponski sklop visok 4,5 metara , što znači da se najviši stupovi S7 i S8 uzdižu oko 100 m iznad površine mora. Svi stupovi u moru temelje se na ukupno 148 zabijenih pilota.
Ukupna masa čelika koji je ugrađen u rasponski sklop mosta iznosi 33.700 tona. Na mostu će se ugraditi ukupno 184 tone kosih zatega–kabela koji,preko pilona, pridržavaju čeličnu gredu.
Čestitke Kinezima što su konačno povezali Hrvatsku.