Već neko vrijeme domaći i svjetski mediji nagađaju kako Sveta Stolica
priprema dokument koji bi u praksi trebao onemogućiti ređenje za
svećenike osoba sklonih vlastitom spolu. Iako dokument još nije
objavljen, o toj smo problematici na načelnoj razini razgovarali s
glavnim urednikom Glasa Koncila Ivanom Miklenićem.
• Imate li spoznaja kakav to dokument
Sveta Stolica priprema? Jesu li točna nagađanja da bi on trebao
spriječiti ulazak homoseksualaca u sjemeništa?
– U uredima Svete Stolice sasvim sigurno priprema se više dokumenata
jer to zahtijeva dinamika suvremenoga života u Crkvi. Papa Benedikt
XVI. – kako najavljuju i crkvene agencije – priprema i prvu svoju
encikliku koja će, već po sebi, biti važniji dokument od ikojeg drugog
koji je sada u pripravi. Iz crkvenih krugova doznaje se također da
Kongregacija za katolički odgoj priprema svoj novi dokument koji će,
uvjeren sam, tretirati cjeloviti odgoj pripravnika za svećeništvo, a ne
tek pitanje eventualnih homoseksualaca u sjemeništima.
• Koliko je izražen problem
homoseksualizma među svećenstvom i redovništvom?
– Ako je riječ o Katoličkoj crkvi u Hrvatskoj, i ako se gleda po tome
što je na dnevnom redu različitih službenih crkvenih foruma, onda taj
problem u našoj Crkvi ne postoji. Ne postoji ni istraživanje o tom
pitanju pa nije moguće ozbiljno govoriti o dimenzijama takvoga problema
u našoj Crkvi.
• Je li homoseksualizam nepremostiva
zapreka da muškarac postane svećenik, a zadovoljava sve ostale uvjete?
– U Crkvi je na snazi trajno načelo po kojem ni jedna osoba nema pravo
na svećeništvo. Po odredbi crkvenoga zakonika, biskup može primiti u
pripravu za svećeništvo samo one koje smatra prikladnima uzevši u obzir
njihove ljudske, moralne, duhovne i umne sposobnosti, njihovo tjelesno
i duhovno zdravlje kao i pravu nakanu. Svećenički red može primiti samo
onaj kandidat koji uz ispunjavanje drugih uvjeta pismeno posvjedoči da
će svojevoljno i slobodno primiti sveti red, da će se doživotno
posvetiti crkvenoj službi te koji je javno pred Bogom i Crkvom preuzeo
obvezu celibata ili položio doživotne zavjete u redovničkoj zajednici.
Crkveni zakonik ne propituje niti inzistira na seksualnoj orijentaciji
kandidata za svećeništvo, već zahtijeva preuzimanje i izvršavanje
obveza koje proizlaze iz celibata, odnosno vječnih zavjeta.
Ako pod pojmom homoseksualizma razumijevate određenu vrstu spolne
aktivnosti, onda, jednako kao da je riječ o heteroseksualnoj
aktivnosti, kandidat ne ispunjava spomenute moralne sposobnosti te ne
može biti zaređen za svećenika. Onaj kandidat koji ne ispunjava moralne
sposobnosti ima nepremostivu zapreku da bi bio zaređen za svećenika.
Homoseksualni lobiji
• Je li svećeništvo “pogodan poziv” za
homoseksualnu osobu?
– Svećeništvo je vrlo zahtjevan poziv, ne samo zbog obveze življenja u
uzdržavanju od seksualne aktivnosti, te je, kako kažete, “pogodan
poziv” isključivo za što zrelije, duhovne, moralne, obrazovane, zdrave
i od Boga pozvane muške osobe. Ako pod “homoseksualnom osobom”
razumijevate osobu koja bi bila spolno aktivna, onda je jasno da je
takva osoba posve neprikladna za svećeništvo. Budući da svećenici žive
u zajedništvu, bilo biskupijskom bilo u posebnom redovničkom
zajedništvu, eventualna pojava homoseksualnih osoba – koje su sklone
posebnom grupiranju, da ne kažem grupašenju, čak i onda ako nisu spolno
aktivne – realna bi bila opasnost za narušavanje svećeničkog ili
redovničkog zajedništva. No, to nije slučaj samo kad je riječ o
svećenicima nego je ta pojava poznata i u društvu u različitim branšama
te se često govori o tzv. homoseksualnim lobijima, koji znaju očitovati
veću uzajamnu povezanost od krvne ili rodbinske i na taj način dovesti
u pitanje objektivnost, istinu i pravednost... Kad bi takvi lobiji
postojali među svećenicima ili redovnicima, moralo bi se govoriti o
postojanju tumora koji ozbiljno ugrožava, upravo razara crkveni
organizam, osobito svećeničko zajedništvo. Iskustvo s velikim aferama u
SAD-u i St. Pu00F6ltenu u Austriji očiti je znak da se najodgovorniji u
Crkvi ne mogu, niti smiju, miriti s takvim pojavama.
• Zašto Katolička crkva, za razliku od
ostalih, inzistira na celibatu?
– Tisućljetno iskustvo Katoličke crkve pokazuje da je svećeništvo
življeno u celibatu ili pod vječnim zavjetima bitno slobodnije za
služenje nego što bi bilo kad bi nositelji toga poziva bili obvezani
npr. obiteljskim ili roditeljskim obvezama. Celibat nije samo obveza
ili zabrana nego je u prvome redu Božji dar te svećenički kandidati kao
i svećenici moraju trajno duhovno napredovati i trajno za njega moliti,
posebno u suvremenim prilikama u kojima je još uvijek na djelu tzv.
seksualna revolucija i kad je cjelokupna javnost hipererotizirana,
često iz razloga nečije zarade. Življenje u trajnoj i potpunoj
uzdržljivosti omogućuje svećenicima da nepodijeljena srca slijede Isusa
Krista i posvećuju se svim svojim vremenom služenju Bogu i ljudima.
Poznato je da su i neki veliki znanstvenici sami spontano birali takav
način života da bi se mogli posvetiti svojim istraživanjima i ostvarili
velike znanstvene rezultate.
• Što se događa kad svećenik prekrši
celibat? Provjerava li itko da svećenik poštuje celibat?
– Ako svećenik javno prekrši celibat ili vječne zavjete, potpada pod
predviđene sankcije. Svaki svećenik djeluje u javnosti te je na neki
način pod trajnim nadzorom samih vjernika. Crkveni propisi određuju
također redovite službene vizitacije svećenika svake godine, te je
jasno da se provjerava način života svakoga svećenika.
• Postoje li podaci o tome koliko je
svećenika u Hrvatskoj napustilo službu zbog nepoštovanja celibata i
ženidbe?
– Svećenici uvijek pripadaju određenoj biskupijskoj ili redovničkoj
zajednici, odnosno zajednici posvećenoga života, pa tek svaka takva
zajednica ima statističke podatke o svojim bivšim
članovima-svećenicima. Koliko je meni poznato, na razini cijele
Katoličke crkve u Hrvatskoj nitko ne vodi evidenciju koliko je
svećenika napustilo svećeničku službu, a pogotovu ne koliko ih je
napustilo baš zbog osobne nemogućnosti ili nesposobnosti življenja u
celibatu.
Žena nije bilo među apostolima
• Koji su to razlozi zbog kojih Crkva
ne dopušta ređenje žena? Je li moguće da se to promijeni?
– Katolička crkva izvorom vjere smatra Božju objavu koja je
čovječanstvu posredovana Svetim pismom, Biblijom, i Tradicijom. Po
Tradiciji, a potvrđuje to i Sveto pismo, Isus Krist je u zbor
dvanaestorice apostola izabrao samo muškarce, premda ga je uvijek
slijedilo i puno žena. I apostoli su birajući svoje suradnike izabirali
isključivo muškarce koji su ih naslijedili u apostolskoj službi.
Današnji nasljednici apostola, a to su svi oni koji čine zbor biskupa,
kojima su svećenici pridruženi u službi, danas posadašnjuju zbor
dvanaestorice i postupaju u izboru suradnika u svećeničkoj službi kao
apostoli birajući isključivo muškarce. Crkva se danas smatra vezanom
činjenicom da je Isus Krist izabrao samo muškarce za apostole i što su
apostoli za suradnike koji će ih naslijediti također izabrali
isključivo muškarce. No, time žene nisu ništa manje vrijedne od
muškaraca u svom ljudskom dostojanstvu niti su im uskraćena ikakva
prava. Uostalom, jedna je žena – Marija – po svojoj specifičnoj službi
roditeljice Isusa Krista, pravoga Boga i pravoga čovjeka, u Crkvi
važnija od ijednog muškarca. U Crkvi Božjoj ima bezbroj službi u kojima
žene mogu dati svoj nenadoknadiv doprinos.
I u nas je sve manje zvanja
• Je li celibat jedan od razloga za
sve manji broj duhovnih zvanja?
– O tome se može samo nagađati. Ne postoji, naime, istraživanje koje bi
to potvrdilo ili zanijekalo. Osobno smatram da Bog u jednakoj mjeri
poziva u svećeničku službu i današnje mladiće, no oni su možda manje
spremni odazvati se.
Razlozi neodaziva su različiti, od nespremnosti roditelja da im sin
postane svećenik, preko činjenice da je u suvremenom društvu
svećeništvo obezvrijeđeno i često neopravdano izvrgnuto ocrnjivanju, do
činjenice da je među mladima u današnje doba, kad se tako snažno
propagira hedonizam i konzumizam, manje spremnosti na žrtvu. No, Crkva
je u svojoj dvijetisućljetnoj povijesti prolazila kroz vrlo različite i
teške krize pa će tako, uvjeren sam, izići iz sadašnje krize duhovnih
zvanja koja se posebno osjeća u bogatijim zemljama, a kuca sve više i
na naša vrata.
Traži se vjerno življenje obećanja
• Kakva je sadašnja praksa Katoličke
crkve u slučaju da se otkrije da je kandidat za svećenika sklon istom
spolu? A što kad se takvo što dogodi sa svećenikom?
– Ako se u nekom klerikatu nađe kandidat koji svojim ponašanjem očituje
da bi zahtjevi života u celibatu ili pod vječnim zavjetima za njega
bili nedostižni, odnosno prezahtjevni, onda se s takvim kandidatom
razgovara te mu se očituje da svećenički poziv za njega ne bi bio
prikladan. Pritom opet nitko ne pravi razliku o kojoj bi se vrsti
spolnosti radilo.
Od svećenika se trajno traži da žive vjerno svojim obećanjima danim
prilikom polaganja zakletve na celibat ili prilikom polaganja vječnih
zavjeta. Ako bi koji svećenik javno prekršio dragovoljno preuzetu
obvezu življenja u uzdržavanju od spolne aktivnosti, bez obzira na to
je li riječ o homoseksualnoj ili heteroseksualnoj, izgubio bi
vjerodostojnost u svećeničkoj službi, a podlijegao bi i crkvenim
propisima predviđenim sankcijama.