Dok u Hrvatskoj na nacionalnoj razini nema, kao što je to u pojedinim državama EU, zabrane korištenja mobitela u školama, ima kućnog reda u kojem je jasno definirano da korištenje mobitela za vrijeme sata nije dozvoljeno, a neke i osnovne i srednje škole otišle su i korak dalje, uz suglasnost i roditelja i učenika - u školama su zabrani uopće nošenje mobitela - on se ili ne donosi ili se predaje nastavniku do kraja nastave ako je riječ o učenicima putnicima.
No kako bi reagirali učenici, učitelji i profesori kada bi se u svim školama Hrvatske uvela zabrana korištenja mobitela? Preko 85 posto učitelja razredne i predmetne nastave podržava ideju zabrane korištenja mobitela u školama, za zabranu je i 52.6 posto učenika i učenica petih razreda osnovnih škole, dok se u sedmim razredima većina učenika i učenica protivi zabrani, pri čemu se više od četvrtine sedmaša izrazito protivi zabrani korištenja mobitela u školama.
Ova statistika rezultat je istraživanja pod nazivom „ZABRANE? - Korištenje mobitela u osnovnim školama Republike Hrvatske iz učiteljske i učeničke perspektive“ u kojem je u svibnju i lipnju 2022. godine iz 84 osnovne škole diljem Hrvatske, sudjelovalo 1705 učitelja i učiteljica, 3706 učenika/ca petih te 3866 učenika/ca sedmih razreda. Istraživanje su proveli Boris Jokić, Zrinka Ristić Dedić i Jana Šimon s Instituta za društvena istraživanja.
- Dok učiteljska perspektiva ukazuje na jasno pozicioniranje prema mogućim zabranama, učenički odgovori ukazuju na raznolikost stavova. U skladu sa spoznajama o razvoju adolescenata, stariji učenici/ce su kritičniji prema mogućnosti ograničavanja mobitela u školama. Ipak znakovit je udio onih koji zagovaraju zabranu, naime nešto manje od trećine učenika/ca sedmih razreda podržava ili izrazito podržava zabranu korištenja mobitela u školama. Sklonost zabrani iskazana od strane velike većine učitelja/ica, ali i značajnog dijela učenika/ca, ukazuje da je korištenje mobitela u hrvatskom osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju neprikladno te da se ne koriste brojne mogućnosti digitalne tehnologije u školama. - poručuju autori provedena istraživanja.
POVEZANI ČLANCI:
Analiziraju li se samo odgovori učitelja i učiteljica u provedenom istraživanju onda učitelji/ice u Dalmaciji (40.0 %), Istri i Primorju (39.3 %) i Zagrebačkoj regiji (38.0 %) prednjače u izrazitom podržavanju zabrane korištenja mobitela u školama, iako je riječ o malim razlikama u odnosu na druge regije Hrvatske, a uočen je i trend prema kojem učitelji/ice Tjelesne i zdravstvene kulture (46.6
%) i Informatike (45.4 %) u nešto većoj mjeri izrazito podržavaju zabranu korištenja mobitela u školama.
- Rezultati pozivaju na raspravu između svih uključenih u složeni život škole te na uvažavanje različitih perspektiva – posebice učeničke. Dogovor o pitanju korištenja mobitela u svakoj školi postignut suradnjom svih zainteresiranih dionika – učitelja, učenika, ravnatelja, stručnih suradnika i roditelja predstavlja najbolje jamstvo da se zajednička odluka o tom pitanju sprovede u djelo. - zaključuju autori istraživanja.