Tatjana Kos:

‘Kada vam je profit na prvom mjestu, sajam ne može biti uspješan'

Zagreb: Otvorenje izložbenog prostora drvne industrije Čazma
Grgur Zucko/PIXSELL
29.08.2023.
u 08:07

Na našima sajmovima u Zadru i Rovinju profesionalci će moći pronaći sve za sljedeću turističku sezonu, kaže Tatjana Kos

Tatjana Kos, direktorica sajmova HoReCa Zadar i Design District Rovinj, govori o dvjema nadolazeći manifestacijama i otkriva zašto treba biti prisutan na sajmovima te što je najvažnije za dobar nastup.

Sajmovi su odlična mjesta na kojima poduzeća žele prikazati svoje proizvode i usluge u najboljem svjetlu, ne samo da bi pronašli nove kupce, nego i da bi konkurenciji pokazali “tko je šef”.

Prava prilika za to su dvije uspješne sajamske manifestacije na hrvatskoj obali, HoReCa Zadar i Design District Rovinj. HoReCa Zadar održava se od 20. do 22. listopada u Zadru, a Design District od 23. do 25. studenog u Rovinju. S direktoricom sajmova Tatjanom Kos razgovarali smo o ciljevima manifestacija, očekivanim izlagačima i posjetiteljima, kvaliteti i broju sajmova u Hrvatskoj te razlozima zašto bi netko trebao sudjelovati na njima.

Zašto ste se odlučili na organizaciju sajmova na kraju godine, koliko je taj termin privlačan izlagačima i posjetiteljima?

Podaci koje smo dobili istraživanjem tržišta, posebno u segmentu turizma, potvrdili su da se svi važni ugovori i poslovni odnosi definiraju krajem godine za iduću godinu. Baš kao i drugi poznati svjetski sajmovi kao što su Host u Milanu, SIA Guest u Riminiju i Equip Hotel u Parizu, mi smo odlučili naše manifestacije terminski smjestiti u zadnji kvartal godine.

Sektor opremanja hotela i ostalih turističkih objekata vrlo je osjetljiv i sveobuhvatan, spreman na mnoge ustupke i prihvaćanje promjena sukladno kretanjima i preferencijama gostiju, te je stoga važno da na vrijeme definiraju osnovne parametre poslovanja: nabavu hrane, pića, namještaja, opreme, softvera, usluga i slično.

Dosadašnja iskustva pokazala su da je ovo pravo vrijeme za ozbiljne poslovne poteze, posebno stoga što je sve više proizvoda koji se traže podložno prilagodbi kupcu, tzv. “custom made”, a za to je potrebno određeno vrijeme.

Osim toga, krajem godine se izrađuju tenderi za nabavu i opremanje i važno je biti na tržištu kako bi oni koji izrađuju upite za nabavu određenih proizvoda i usluga imali informacije o potencijalnim dobavljačima i njihovim mogućnostima. Niz manifestacija koje se održavaju u veljači i ožujku terminski nisu odgovarajuće za ozbiljnije poslove, pa je u to vrijeme na sajmovima manji broj posjetitelja, naročito profesionalaca.

Jeste li razmišljali o spajanju sajmova, ne bi li tako bilo jednostavnije?

Dva sajma umjesto jednog organiziramo jer želimo obuhvatiti cijelu obalu i olakšati dolazak posjetiteljima iz turističkog sektora. Oba sajma imaju svojih specifičnosti, naravno i određenih dodirnih točaka, pa dio izlagača sudjeluje na oba događanja kako ne bio propustio poslovne prilike ni u Dalmaciji ni u Istri.

Tko će izlagati na sajmu, hoće li biti i inozemnih brendova?

Izlagači su poduzeća i obrti koji surađuju ili žele ostvariti suradnju s kupcima iz turističkog sektora, bilo da se radi o hrani, piću, namještaju, madracima, posteljini, zavjesama, programima za olakšavanje poslovanja, uslugama, uređenju interijera i eksterijera. Stoga HoReCa Zadar i Design District Rovinj komuniciramo rečenicom koja posjetitelje iznimno veseli jer štedi njihovo vrijeme: “Pronađite na jednom mjestu sve što Vam je potrebno za sljedeću turističku sezonu”.

Iz svakog segmenta proizvoda i usluga više je ponuđača koji se razlikuju cjenovno, kvalitetom, rokovima isporuke i stilom pa je stoga jasno da jedan dolazak na bilo koji od ovih sajmova znači uštedu vremena i olakšanu odluku zbog mogućnosti usporedba. Izlagači su domaći i inozemni brendovi s iskustvom na tržištu i dobrim referencama, jer smo prije samog uvrštenja izlagača odradili tzv. provjeru ponude i poslovnih odnosa kako bi naši posjetitelji imali sigurne dobavljače.

Možemo reći da je izlaganje na ova dva sajma pitanje prestiža jer je jedan dio izlagača, koji nije zadovoljio kriterije našeg stručnog povjerenstva, ostao bez izlagačkog mjesta. Na ovaj način, naši posjetitelji su sigurni da su na HoReCa Zadar i Design District Rovinj u najboljim rukama i da će surađivati samo s iskusnim i provjerenim poduzećima i obrtima.

Koliko posjetitelja očekujete, koja je “ciljana publika” sajmova?

Posjetitelji su profesionalci iz više segmenata koje obuhvaća turizam: arhitekti, dizajneri interijera i stilisti, krajobrazni arhitekti, šefovi i vlasnici restorana, osobe koje odlučuju o kupovini ili rade na poslovima nabave pića, hrane i ostale opreme u hotelima, apartmanima i kampovima.

Očekujemo oko 4000 stručnih posjetitelja na svakom od sajmova. Naše promotivne aktivnosti kojima privlačimo posjetitelje usmjerene su na Hrvatsku, Sloveniju, Italiju, Srbiju, Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru i svake godine bilježimo sve veći broj posjetitelja iz svih navedenih zemalja.

Smatrate li da je “šuma sajmova” koji se organiziraju u Hrvatskoj potrebna?

Nemamo pravih saznanja koliko se zaista istima pristupa profesionalno sagledavajući sve dimenzije koje jedan sajam čine uspješnim: selekcija izlagača, promocija sajma, vizualni identitet manifestacije i kvaliteta posjetitelja. Kada vam je na prvom mjestu samo profit onda ta ideja zasjeni sve druge i sajam ne može biti uspješan. Ili kada vam je važno da se sajam održi uz niz propusta, pod bilo koju cijenu, to izlagači iduće godine kažnjavaju.

Kako se tu uklapaju vaši sajmovi?

Naši se sajmovi razlikuju po mnogočemu, ne baveći se drugima i pružajući izlagačima i posjetiteljima sveobuhvatnu poslovnu priliku. Nabrojati ću samo neke: HoReCa Zadar i Design District Rovinj profesionalnim posjetiteljima plaćaju putne troškove i troškove boravka kako bi im pokazali da ih poštuju i da su važni te kako bi ih bilo u što većem broju.

Također, osiguravamo osobe i imovinu za vrijeme pripremnog i raspremnog perioda i za vrijeme trajanja manifestacije. Naš marketinški odjel cijelu godinu radi na promociji izlagača, tako da ta tri dana sajma nisu početak i kraj, nego izlagači imaju priliku 12 mjeseci objavljivanja PR članaka, vijesti i tekstova na službenim portalima sajmova kao i na društvenim mrežama na kojima imamo dosta posjetitelja.

Gledajući samo uređenje prostora, vidljiva je iznimno visoka razina vizualnog identiteta izlagačkih prostora, od samih konstrukcija koje su unificirane i ne odaju dojam jeftinih sajamskih “zidova” nego svojim dizajnom naglašavaju izložene proizvode. Tako je ambijent sajmova atraktivan i cjelokupni dojam stvara dinamično i reprezentativno okruženje za naše izlagače i njihove proizvode i usluge.

Domaćim proizvođačima dajemo posebne popuste i mogućnosti plaćanja na rate kako bismo što više pridonijeli razvoju hrvatskog gospodarstva i međusobnom povezivanju drugih domaćih industrija s turizmom. I još mnogo toga što izlagači i posjetitelji primjećuju, a možda nije toliko veliko i bitno, ali čini naša događanja izuzetnima.

Zašto bi poduzeća trebala izlagati na sajmovima, postoje li neki specifični razlozi?

Postoji studija pod nazivom “Sto razloga zašto izlagati na sajmovima” koja opširno i sveobuhvatno odgovara na ovo pitanje. Pokušat ću izdvojiti neke, možda najvažnije razloge koji će odgovorne osobe ponukati na razmišljanje o ovoj vrsti promocije. Možemo ih grupirati u više kategorija. Prva je povećanje vidljivosti. To podrazumijeva izgradnju i jačanje brenda, lansiranje novih proizvoda i promociju već postojećih proizvoda, pa sve do postavljanja vlastitog poduzeća kao industrijskog lidera.

Naravno to donosi i povećanu medijsku pažnju kao i povećanje pratitelja na društvenim mrežama. Druga kategorija je prodaja i obrada tržišta. Ona se odnosi se na direktnu prodaju kao i prikupljanje vrijednih kontakata te kvalifikaciju osoba koje donose odluke o kupovni. Osim toga, kroz izlaganje na sajmu otkrivaju se nove tržišne niše i ugovaraju poslovni sastanci sa osobama s kojima se možda nemamo priliku susresti.

Treća kategorija je networking i stvaranje partnerstva jer izlaganje na sajmu često puta dovodi do toga da izlagači počnu međusobno surađivati i stvarati čvrste poslovne veze. Ključni donosioci odluka prisutni su na sajmovima kako bi osobno bili prisutni prilikom povezivanja s investitorima i važnim kupcima.

Treba istaknuti još edukaciju i učenje jer kroz konferencije, radionice i predavanja, izlagači imaju priliku upoznati se s novih trendovima u industriji kao i novim tehnologijama. Također, od stručnjaka, predavača mogu besplatno dobiti stručne savjete kao i razmjenjivati iskustva i najbolje prakse s drugim izlagačima.

Što biste kao organizator poručili onima koji će sudjelovati na sajmovima u Zadru i Rovinju, postoji li neka tajna dobrog nastupa?

Svaki je sajam jedinstven i nudi različite prilike stoga je važno prije samog nastupa dobro se informirati i pripremiti kako bi se vrijeme i resursi uloženi u sudjelovanje maksimalno iskoristili.

Mi našim izlagačima stojimo na raspolaganju prije, za vrijeme i nakon sajma, a po pohvalama u anonimnoj anketi koju provodimo zadnjeg dana sajma vidi se pravo stanje stvari: naši izlagači u 97 posto slučajeva su zadovoljni svim aspektima, od organizacije i vremena održavanja do vrste i broja posjetitelja kao i uspostavljenih kontakata.

HoReCa Zadar i Design District Rovinj, pravi su specijaliteti za profesionalce i omogućavaju suradnju između međusobno zavisnih industrija. Tako će biti i ove jeseni. I dalje smo entuzijastični i sigurni u uspjeh našim manifestacija na koje se dolazi s mišlju da pravi poduzetnici ne propuštaju odlične poslovne prilike.

* Sadržaj omogućio Clip d.o.o.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije