SEDAM PRIJEDLOGA

Kako u budućnosti izbjeći ekološke katastrofe kakva je lani pogodila Osijek?

Ovako je izgledao ogromni požar koji je u listopadu izbio u osječkoj tvrtki za preradu plastike "Drava International"
Foto: Davor Javorovic/PIXSELL
1/48
19.01.2024.
u 15:31

Požar uskladištene plastike na otvorenom prostoru u tvrtki "Drava International", u osječkom prigradskom naselju Brijest, buknuo je 4. listopada 2023. godine poslije ponoći. Nekoliko mjeseci kasnije vlasnik tvrtke Zvonko Bede te 47-godišnji i 46-godišnji okrivljenik osumnjičeni su za teško kazneno djelo protiv okoliša, ugrožavanje okoliša postrojenjem te dovođenje u opasnost života i imovine općeopasnom radnjom ili sredstvom.

U petak su predstavnici udruge Zeleni Osijek sudjelovali na 58. tematskoj sjednici Odbora za zaštitu okoliša Hrvatskog Sabora, na kojoj je glavna točka dnevnog reda bila Problematika požara u Dravi International te sličnih događaja na oporabilištima otpada.

Tematska sjednica imala je za cilj uvidjeti kako na temelju dosadašnjih incidenata na oporabilištima otpada ojačati regulatorno institucionalno okruženje s ciljem prevencije njihove pojave u budućnosti. Na tematskoj sjednici sudjelovali su saborski zastupnici, predstavnici ministarstava, Grada Osijeka, županije OBŽ, Državnog inspektorata RH, Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, udruga te ostalih relevantnih institucija.

Zeleni Osijek je na sjednici predstavio analizu ove ekološke katastrofe te je predao zahtjeve za unaprjeđenjem sustava kako bi se ovakve situacije prevenirale, ali i u njihovom slučaju eventualne posljedice svele na najmanju moguću razinu štetnosti po okoliš i stanovništvo, priopćili su iz Udruge.

Bedeu istražni zatvor

Podsjetimo, požar uskladištene plastike na otvorenom prostoru u tvrtki "Drava International", u osječkom prigradskom naselju Brijest, buknuo je 4. listopada 2023. godine poslije ponoći. U gašenju je sudjelovao veliki broj profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca, a požar je ugašen 13. listopada prošle godine. Tijekom intervencije tri vatrogasca su ozlijeđena, od kojih jedan teže.

VEZANI ČLANCI:

Zbog sumnje u kazneno djela protiv opće sigurnosti u vezi s izbijanjem požara plastike u tvrtki "Drava International" tadašnji osječko-baranjski župan Ivan Anušić podnio je kaznenu prijavu protiv odgovornih osoba tvrtke i nepoznatih počinitelja. Nekoliko mjeseci kasnije vlasnik tvrtke Zvonko Bede te 47-godišnji i 46-godišnji okrivljenik osumnjičeni su za teško kazneno djelo protiv okoliša, ugrožavanje okoliša postrojenjem te dovođenje u opasnost života i imovine općeopasnom radnjom ili sredstvom.

Njima je sudac istrage osječkog Županijskog suda u petak odredio i jednomjesečni istražni zatvor zbog opasnosti od utjecaja na svjedoke i mogućnosti ponavljanja kaznenog djela. – Naš branjenik dao je neopozivu ostavku na poziciju direktora Drave International, dakle on nema apsolutno ni teoretski mogućnost da na bilo koji način počini kazneno djelo. Međutim, Sud je očito već unaprijed zauzeo stav, a ja se osjećam beskorisno i gubim vrijeme – komentirao je Bedeov odvjetnik Mate Matić određivanje istražnog pritvora protiv njegova branjenika.

Ovako je izgledao ogromni požar koji je u listopadu izbio u osječkoj tvrtki za preradu plastike "Drava International"
1/48

Prijedlozi udruge Zeleni Osijek

Inače, udruga Zeleni Osijek objavila je sedam prijedloga za unaprjeđenje cjelokupnog sustava temeljene na njihovim analizama i iskustvima iz ekološke katastrofe koja se dogodila lani u Osijeku. Njihove prijedloge prenosimo u cijelosti.

1. Unaprjeđenje Sustava za rano upozoravanje i upravljanje krizama (Sustav)

Požar je buknuo iza ponoći 4. 10. 2023. Poruke putem SMS-a o požaru nekim građanima Sustav je poslao tek oko 4:30 ujutro, što smatrano zakasnjelom informacijom koja nije došla do svih građana Osijeka. Također tijekom tog dana građani koji stanuju u Osijeku, a taj dan su putovali na radno mjesto izvan Osijeka nisu više dobivali informacije putem Sustava, kao ni sljedećih dana. Sustav bi pored upozoravanja javnosti u širem okruženju požara (u ovom slučaju na području svih županija koje su bile u kontaktu s dimom od požarišta) trebao informirati (na webu i putem SMS-a) građane o trenutnom stanju na požarištu, kao i posljedicama i rezultatima analize zraka, tla, vode tijekom i nakon krize (katastrofe, incidenti…), te davati preporuke o načinu postupanja u skladu s rezultatima.

2. Unaprjeđenje opremljenosti vatrogasnih službi i sustava protupožarnih mjera

Snimke s požarišta pokazale su da je velika većina vatrogasaca požar gasila bez maski ili s maskama neprikladnim za gašenje požara visoke toksičnosti.Tako se ugrožavaju životi i zdravlje profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca. Također se kroz medije ukazivalo o potrebi primjene adekvatnijih metoda gašenja ovakvog tipa požara, npr. metodom "pjene". U skladu s regijom koju pokrivaju i na temelju analize postojećih rizičnih postrojenja, vatrogasne službe moraju imati svu potrebnu opremu i njihovu brojnost neophodnu za gašenje požara. Također je neophodno osigurati unaprjeđenje protupožarnih mjera u rizičnim postrojenjima kao i češće praćenje svih zakonskih obaveza unutar istih postrojenja.

3. Unaprjeđenje sustava praćenja kvalitete okoliša (zrak, voda, tlo, biljni i životinjski svijet)

Postojeće mjerne postaje u Osijeku nalaze se na pozicijama u blizini rijeke Drave gdje je uvijek onečišćenje manjih vrijednosti. Tražimo da se postojeće postaje osposobe za mjerenja svih štetnih spojeva koji mogu nastati ovakvim ili sličnim incidentima, kao i da se postave dodatne stacionarne postaje prema rizičnim postrojenjima, odlagalištima otpada te uz industrijske zone i prometnice velikog intenziteta u gradovima.

Ova katastrofa pokazala je da u regijama i u RH ne postoje svi potrebni mjerni instrumenti kao niti osposobljenost nadležnih za mjerenje kvalitete zraka u ovakvim situacijama. Prilikom uzimanja uzoraka u ovom požaru mjerni instrumenti su dolazili iz drugih regija RH kao i što su neki od uzoraka poslani na analizu u strane zemlje. Na ovaj način izostale su pravovremene informacije o zagađenju kao i upozorenja javnosti o mjerama postupanja u ovakvim situacijama i mjerama ublažavanja posljedica. Zavodi za javno zdravstvo i druge nadležne institucije na regionalnoj razini i na temelju rizičnih postrojenja iz regije koju pokrivaju, trebaju imati neophodnu opremu za analizu svih oblika onečišćenja prouzročenih iz različitih vrsta akcidenata (požari, izlijevanje tekućina, isparavanje i sl.).

VEZANI ČLANCI:

4. Unaprijediti sustav informiranja javnosti

U slučaju Drave International javnost i građani su tražili pravovremene informacije kako bi se znali prilagoditi situaciji i smanjiti posljedice katastrofe po njihovu sigurnost, zdravlje, imovinu i gospodarstvo. Upravo su zbog neinformiranosti građani postali nepovjerljivi prema informacijama koje su dolazile, a bile su vrlo šture i nepotpune.

Zeleni Osijek je još 6. listopada podnio nadležnima "Zahtjev za dostavu informacija i rezultata mjerenja kakvoće zraka na području Osijeka i okolice". Odgovor smo dobili tek 3. studenog te nakon tog datuma nigdje nisu javno objavljeni rezultati mjerenja koji se provode nakon požara, kao ni lokacije uzorkovanja, spojevi koji su mjereni, a ni izmjerene vrijednosti. U odgovoru koji smo dobili 3. 11. tajništva Osječko-baranjske županije, između ostalog, navodi se sljedeće: "Dana 4. listopada 2023. godine u večernjim satima izvršena su mjerenja kvalitete zraka od strane stručnjaka Nastavnog zavoda za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar na prijenosnom uređaju GCMS (Torion T9). Mjerenjima se obuhvatilo više lokacija zahvaćenog područja. Na mjestu požarišta je utvrđena prisutnost onečišćujućih tvari, te stirena i etilbenzena. U Antunovcu je utvrđena povećana koncentracija lebdećih čestica. Daljnja mjerenja nisu nastavljena jer je došlo do kontaminacije mjernog uređaja." Nadalje se u Odgovoru navodi da su od 5. do 9. listopada nastavljena mjerenja od strane djelatnika Nastavnog zavoda Primorsko-goranske županije te da su mjerenja vršena u uvjetima povećanih koncentracija plinova i čestica te je mjerenje obustavljeno jer mjerni aparat na internom testiranju nije zadovoljio kriterije te je poslan na servis.

Kada nakon ovakvog Odgovora u kojemu se navodi da su se mjerni uređaji kvarili zbog prevelike koncentracije zagađenja, u javnost dođe informacija od strane nadležnih da su Preliminarni rezultati pokazali da ne postoji rizik za zdravlje potrošača ako je došlo do konzumacije hrane, onda uistinu postoji razlog za nepovjerenje građana prema sustavu, preporukama i informacijama koje su dostupne.

U informaciji iz Državnog inspektorata navodi se da su od "110 uzetih uzoraka hrane 4 uzorka nesukladna. U tri uzorka paprike utvrđena je koncentracija kadmija iznad maksimalno dopuštene količine i u jednom uzorku jaja utvrđena je količina zbroja dioksina i DL-PCB-a iznad propisane najveće dopuštene količine. Za nesukladne uzorke donesene su mjere zabrane stavljanja na tržište i naređeno je neškodljivo zbrinjavanje". Ovo je prva informacija koja je dostupna javnosti o toksičnosti prehrambenih proizvoda, iako još uvijek nije jasno na kojim lokalitetima su uzeti ovi uzorci. Postavlja se pitanje što je sa susjednim usjevima i površinama s kojih nisu uzeti uzorci te je li i kod njih došlo do iste ili slične kontaminacije. Ova informacija s točnim lokalitetima uzorkovanja mora biti dostupna javnosti, na temelju koje će poljoprivrednici i potrošači procijeniti žele li konzumirati hranu s površina koje su u blizini ili na području utjecaja ove katastrofe.

Mjerenja i koncentracije onečišćenja u ovom predmetu moraju biti nastavljena i u narednom periodu, a cjelovite informacije (lokacija, vrijeme, spojevi, izmjerene i granične vrijednosti) o njima trebaju biti dostupne javnosti i javno objavljene te interpretirane na razumljiv način. Isti pristup dostupnosti informacija treba biti prisutan kod svih sljedećih situacija.

5. Intenzivniji nadzor zakonitosti rada rizičnih postrojenja od strane inspekcijskih službi

VEZANI ČLANCI:

U službenoj informaciji Državnog inspektorata RH koja je dostavljena Odboru za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskog sabora detaljno su navedene nepravilnosti koje su utvrđene u radu tvrtke Drava International, zbog čega su pokrenuti prekršajni i kazneni postupci. Došlo je do povreda Zakona o gospodarenju otpada, Zakona o zaštiti okoliša, Zakona o zaštiti zraka, Zakona o Državnom inspektoratu i Zakona o radu. Nama je u potpunosti nepojmljivo da, npr., ovakvo postrojenje ispušta otpadne vode bez vodopravne dozvole, da se tehnološki proces proizvodnje pirolitičkog ulja (diesela) provodi bez odgovarajućeg akta za obavljanje djelatnosti gospodarenja otpadom te da se tek nakon ekološke katastrofe utvrđuju ovi i drugi navedeni propusti. U ovom slučaju u potpunosti je zakazao nadzor inspekcijskih službi u praćenju zakonitosti rada ovog postrojenja.

U prvim medijskim priopćenjima s požarišta prikazani su strani radnici koji su s putnim koferima izlazili s požarišta, nakon čega se potvrdilo da su imali smještaj unutar tvornice Drava international. Prema informacijama iz Centra za mir, nenasilje i ljudska prava, u krugu tvornice još uvijek je u kontejnerima smješteno 117 stranih radnika. Uvjeti i zakonitost smještaja radnika unutar kruga tvornice u kojem se dogodila ekološka katastrofa prije tri mjeseca je po nama u potpunosti neprihvatljiv te zakonski i uvjetno upitan.

6. Izraditi Akcijski plan za izvanredne situacije – industrijske nesreće

Akcijski plan za ekološke katastrofe – industrijske nesreće treba biti donesen na razini svih županija/regija u RH u kojima postoje postrojenja koja mogu dovesti do ekološke katastrofe. Plan između ostalog treba sadržavati:

- Analizu svih potencijalnih rizika (potencijalne ekološke katastrofe, mapu rizičnih postrojenja/tvornica/pogona i procjena svih rizika)

- Analizu potrebnih kapaciteta javnih i stručnih službi (oprema, infrastruktura, osposobljenost ljudstva, stručna osposobljenost …)

- Protokol o postupanju za svaki pojedini rizik

- Načine komunikacije s građanima, uključivanje građana i civilnog društva, sustav upozoravanja, predviđanja, savjetovanja i kvalitetnog informiranja

7. Unaprjeđenje zakonodavstva i sustava gospodarenja otpadom u RH

Neophodno je temeljito revidiranje zakonodavstva i praksi vezanih za uvjere rada i nadzor rizičnih postrojenja kako bi se postiglamaksimalna sigurnost i ekološka odgovornost. Također je potrebno napraviti temeljitu reviziju i modernizaciju sustava upravljanja otpadom u RH, usklađenu s najboljim standardima i praksama Europske Unije, priopćili su iz Udruge.

VIDEO Vlasnik Drava Internation Zvonko Bede doveden na ispitivanje u Državno odvjetništvo u Osijeku

Foto: Večernji list

Komentara 1

DA
darko122
16:09 19.01.2024.

Stvar je vrlo jednostavna , jedan čovjek dežuran u vanradno vrijeme i ispravni hidranti i par lopata pjeska

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije