Neumsko ne koridoru

'Koridor koji bi povezao Hrvatsku Neum bi raspolovio kao Jeruzalem'

neum (1)
Foto: Stojan Lasić/Vecernji list
1/3
14.05.2012.
u 10:00

Gradnja ceste Vukov klanac – Blace – Bistrina ugrožava izvor pitke vode. Trasa Popovo polje iz izolacije bi izvukla istočnu Hercegovinu

Jedina tema koja posljednjih 20-ak dana zaokuplja Neumljane, ali i stanovnike većeg dijela istočne Hercegovine, jest prometni koridor čiju gradnju intenzivno dogovaraju ministri prometa i veza BiH i Hrvatske. Po polupraznim neumskim kafićima prelistavaju se novine, gledaju informativne emisije jer su upravo mediji za lokalnu politiku i stanovništvo jedini izvor informacija o sudbonosnom projektu koji će, kako kažu, trajno Neum i neumsko zaleđe pozicionirati budućnosti. Mediji su, priznaje načelnik općine Živko Matuško, jedini izvor informacija za neumsku općinsku vlast o tome što dvije države planiraju napraviti na njihovu teritoriju. Dok sjedimo na terasi sablasno praznog hotela Neum, čije su plaže zauzeli tek rijetki kupači, Matuško, pun ogorčenja, u iščekivanju ministra prometa Damira Hadžića u utorak, poručuje: “Nećemo odustati kako općina Neum, nakon Berlina, Jeruzalema ili Mostara, ne bi bila koridorom podijeljena na južni i sjeverni dio. Prošli tjedan općinske su se vlasti sastale sa svim relevantnim političkim strankama, udrugama i predstavnicima mjesnih zajednica preko čijeg će teritorija zamišljeni koridor ograđen žicom i videokamerama prolaziti.

Bosanci i kukuruz

– Svi smo protiv gradnje koridora i podjele Neuma – kaže. U zajedničkom pismu ističu kako “prostor neće dati, pogotovo ne na ovaj način, kada se u Sarajevu ili Zagrebu odlučuje o njemu, a nas nitko ništa i ne pita”. Ne žele da se njihovim teritorijem trguje, a hrvatske predstavnike u svim tijelima vlasti u BiH mole za pomoć. “Nećemo čekati i gledati kako drugi gospodari našim područjem, našom imovinom i djedovinom, izborit ćemo se za svoje i uzeti stvari u svoje ruke”, navodi Matuško detalje iz zajedničkog priopćenja. Konkretniji je bio predsjednik Udruge dragovoljaca Domovinskog rata HVO-a i vijećnik u općini Neum Vinko Sentić. Pokazujući prstom na šikaru, prostor preko kojeg bi trebao prolaziti cestovni koridor, objašnjava da tuda neće dopustiti gradnju ceste Vukov klanac – Blace – Bistrina jer se ugrožava izvor pitke vode za Neum.

– Nemamo točnih informacija, s nama nitko ne razgovara, ali smo čuli da će tuda prolaziti taj nesretni koridor, što za nas znači podjelu i laganu propast Neuma kao turističke destinacije – ogorčen je Sentić, ne isključujući mogućnost masovnog prosvjeda ako počnu radovi. Nemaju, kaže, ništa protiv gradnje cestovnih koridora ili autoceste koja bi spojila RH preko BiH. Tvrde da je najbolji plan povezivanja južnog dijela s ostatkom Hrvatske gradnja autoceste preko Popova polja, što bi, ističe Sentić, iz izolacije izvuklo naselja u istočnoj Hercegovini.

Iako je prilično osamljen, Pero Bačić, vlasnik ugostiteljskog objekta u središtu Neuma, zagovara gradnju ceste prema RH kroz neumsko zaleđe. Uz napomenu da je to razumljivo jer ima zemlju preko koje bi cesta prolazila. Bačić ima i svoju viziju razvoja Neuma kao turističkog odredišta. – Ako imamo kvalitetnu ponudu, svratit će u Neum svatko, a ne samo siromašni Bosanci koji kupuju kuhane kukuruze za obrok jer nemaju novca, a bogati odu u Makarsku, Korčulu ili Dubrovnik. Nikakav koridor ne može spriječiti Neum da se razvije u turističkom smislu – kazuje nam Bačić svoje mišljenje o koridoru, lagano ispijajući gemišt u praznom restoranu. S njim se slaže i njegova supruga Mila Bačić dodajući kako Neumljane plaše žicom i zagađenjem izvora vode, a nekoliko metara od izvorišta, tvrdi, sagradili su odlagalište smeća. Iako je šoping turizam u Neumu već godinama stvar daleke i sretne prošlosti, vlasnici trgovina uz Jadransku magistralu kolektivno su protiv koridora. – Ovo je sve što moja obitelj ima i ako nam odu gosti koji stanu i nešto kupe, nama nema života ovdje – kaže nam vlasnica trgovine predstavljajući se kao Iva. Josip Putica, suvlasnik izuzetno posjećenog hotela “Orka” na izlazu iz Neuma prema Dubrovniku, također tvrdi da bi koridor značio smrt bilo kakve djelatnosti u tom dijelu BiH.

Za fleksibilni režim

– Slobodno se može prolaziti kroz Neum, nitko ne smeta. Hrvatska sama sebi pravi probleme i zastoje na granici. Mi smo za fleksibilan režim – naglašava Putica, kojem u vrijeme našeg razgovora pred hotelom stoji pet-šest parkiranih autobusa s putnicima iz inozemstva.

I dok Neumljani, zabrinuti za svoju egzistenciju koju bi im zaobilazni prometni koridor prema južnom dijelu Hrvatske, uz sveprisutnu krizu, dodatno otežao, razmišljaju o prosvjedima, ministar prometa i veza BiH Damir Hadžić naknadno se sjetio da mora razgovarati s tamošnjim lokalnim dužnosnicima o inicijativi za gradnju zaštićenog cestovnog koridora na dijelu te općine, a o kojem je on nedavno razgovarao s hrvatskim kolegom Sinišom Hajdašem Dončićem.

– Želimo im pokazati to rješenje, objasniti im da ne ugrožava vodozaštitno područje i reći im da je to šansa za Neum. Plan koji vodi FBiH, povezivanje počiteljskog čvora preko Stoca i Hutova s Neumom, zapravo bi bio naš pokušaj da preko teritorija BiH spojimo Neum sa sjevernim dijelom BiH. To danas nije slučaj i Neum bi praktično postao prvi grad u BiH koji bi imao dvije regionalne ceste koje bi išle u Neum ili kroz Neum. Tu je puno pozitivnih efekata za Neum, Neumljane i cijelu BiH – rekao je ministar Hadžić, u čije tvrdnje ne vjeruje 90 posto stanovnika Neuma.

Ključne riječi

Komentara 35

Avatar Matija22
Matija22
10:08 14.05.2012.

ta cesta koja će ići kroz bosnu (koridor) će biti idealna za švercere prođe hrvatsku i prebaci robu u bosnu i eto ga opet u hrvatskoj

DU
Deleted user
10:10 14.05.2012.

Budimo precizni, to nije etnička granica i tamo žive Hrvati i Hrvatice u neumskom kraju, i to kakvi... Oni su više za interese RH nego mnogi hrv. građani koji formalno obitivaju unutar RH. Dakle, nesporno je da koridor postoji de iure - RH nije etnički raskomadana tim koridorom kraj Neuma. Međutim, zašto bi se dali ucjenjivati od sarajevske čaršije i Dodika kad postoji rješenje koje košta kao jumbo jet i taj most Komarna Pelješac bi zauvijek riješio problem spojnice 2 hrv. fragmenta i još revitalizirao golem poluotok Pelješac i 2 velika otoka koji mu gravitiraju (Korčula 2 nm i Mljet s NP 8 nm). Tako da ne mogu vjerovati da postoje državnici tipa Milanović ili Čačić koji su protiv mosta i daju se izjave da je graditi most kao ložiti peć novčanicama od 100 eura. Ma da ne bi... Nema ozbiljnog državnika ozbiljne države koji ne bi spojio 2 fragmenta države mostom ili tunelom, ako je teh. izvodivo i to uopće nije komerc. projekt nego nešto od nacionalnog, strateškog značaja. Kad našoj aktualnoj vlasti MI 6 valjda plaća da što više oslabe RH u tzv. regionu!

DR
drmrbr
10:26 14.05.2012.

ludi bosanci

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije