BMW. Zaista je nešto posebno u ta tri slova koja označavaju kraticu bavarskog proizvođača automobila iz Münchena. Muškarci ga obožavaju zbog sportskog pedigrea i dinamične vožnje, a i žene mu ne mogu odoljeti pa često i padnu na šarm vozača tih atraktivnih i luksuznih automobila. Ali i same ih sve češće voze. Ono što je svakako jedan od najvažnijih razloga privlačnosti automobila s BMW-ovom značkom jest njihov moćan dizajn. A šef dizajna eksterijera BMW-a nedavno je postao Hrvat Domagoj Đukec koji je bio jedna od glavnih zvijezda novinarskih dana 84. salona automobila u Ženevi. Termini za intervju bili su popunjeni kao šipak, svi su željeli čuti što ima reći čovjek kojemu je povjerena odgovornost za izgled BMW-a u budućnosti.
Domagoj Đukec (39) rođen je u Frankfurtu u obitelji hrvatskih emigranata. Otac mu je podrijetlom iz Koprivnice i Hvara, a majka iz Šenkovca pokraj Čakovca. Đukec je odrastao u Njemačkoj i već ga je na studiju dizajna zamijetio BMW i htio ga zaposliti. Zbog čega već tada nije odabrao posao snova u BMW-u, odgovara vrlo neposredno, a odlično govori hrvatski sa simpatičnim kajkavskim izgovorom.
Trebao nam je jednovolumen
– Izgleda da sam dobro odlučio što nisam kao početnik došao u BMW. Često se događa da se mladi dizajneri utope u masi ako stignu u tako veliku kompaniju. Tada sam dobio ponudu iz Volkswagena da radim u njihovu dizajnerskom studiju u Barceloni. Pa koji mladić ne bi poželio ispeći zanat u dobroj kompaniji u prekrasnom gradu na moru. Ali već mi je tada plan bio dokazati se i doći u BMW – kaže Đukec.
Godine 2001. prelazi u Citroën, u kojem se potpuno afirmirao. Između ostalog, dizajnirao je Citroën C4, kao i vrlo uspjeli redizajn još uvijek aktualne limuzine C5. Kako kaže, zbog modela C5 BMW ga je i angažirao. Odlučili su proizvoditi prvi put u svojoj povijesti automobile s prednjim pogonom, a za to su trebali nekoga s iskustvom. U München je stigao 2010., a od jeseni je šef dizajna eksterijera za sve BMW-ove automobile.
Nakon odlaska dugogodišnjeg kontroverznog šefa dizajna Amerikanca Chrisa Banglea, Nijemci su tražili nekoga tko će osmisliti dizajn budućih modela.
– Bangleov ciklus je završio, a mene je dopala odgovornost za izgled svih novih BMW-a. Očekuje se nešto novo, provokativno, a to je sada na mojim ramenima – kaže Đukec.
Dizajn eksterijera u BMW-u radi 40 dizajnera, od kojih je osam team leadera, a Đukec na kraju odabire rješenja. On mora misliti o široj slici i kako će se pojedini model uklopiti u cjelokupnu gamu. Rješenja i razvojne planove brani pred upravom, kao i pred Adrianom van Hooydonkom, šefom cjelokupnog dizajna, vanjskog i unutrašnjeg, koji ga je i doveo u BMW.
– Ja odlučujem o strategiji vanjskog izgleda, a i borim se da dizajneri imaju najbolje uvjete za rad. Primjerice, da od uprave dobijemo novac za neki projekt ili da pojedini model ima manje prostora za glavu ako će to pridonijeti većoj atraktivnosti – nastavlja Đukec.
U Ženevi je glavna zvijezda BMW-ova štanda bila serija 2 Active Tourer, prvi njihov auto s prednjim pogonom i prvi jednovolumen. BMW je poznat po limuzinama pa pitamo Đukeca je li teže dizajnirati jednovolumen i još sa znakom BMW-a.
– Da, svi su ljubomorni na našu siluetu limuzine koja je tako prepoznatljiva, pa čak i Audi. Mercedes ima isto jako dobre limuzine. Ali neki naši kupci, obiteljski ljudi, nisu u našoj ponudi mogli naći automobil koji bi ih potpuno zadovoljio. Zbog toga su otišli drugima, a pitanje je hoće li se ikada vratiti BMW-u. Sa serijom 2 Active Tourer ponudili smo, slikovito rečeno, i tati da se ne odrekne užitka u vožnji kad zasnuje obitelj. Bit će još iznenađenja, u pripremi je i veći jednovolumen. Izazov mi je raditi aute poput Active Tourera, pa i zbog toga što neki kažu da to nije pravi BMW. I naravno da je mnogo lakše napraviti limuzinu ili neki sportski auto, ali ovo je veći izazov – objašnjava Đukec.
Citroën, gdje je Đukec radio devet godina, svojim dizajnerima daje više slobode. Je li teže raditi u BMW-u ili Citroënu, pitamo ga.
– Teško je to reći. Citroën ima sasvim drugu priču, njeguje avangardan dizajn. Svaki model mora izgledati drukčije, kao i kod Fiata. A to nije lako. S druge strane svaki BMW se mora uklopiti u cijelu ponudu modela, što ne znači da zbog toga ima manje prostora za dizajnera. Inače je mnogo ugodnije raditi u BMW-u jer se zbog imidža marke otprilike zna što se očekuje. BMW je relativno mala tvrtka i svi su vrlo ponosni na automobile koje rade, od radnika na traci do direktora. Ja sam ispunio dječački san, oduvijek sam želio kreirati automobile i još od djetinjstva obožavam BMW. Iako, mi dizajneri brzo se zasitimo – odgovara.
Đukec često dolazi u Hrvatsku, koliko mu to poslovne obveze dopuštaju. Obavezno dva tjedna u rujnu, kada nema tolike gužve, provede na Hvaru, a dolazi i u Međimurje te Zagreb. Ali, kako kaže, ima samo nekoliko tjedana godišnjeg i često, nažalost, ne stigne posjetiti svu rodbinu u Hrvatskoj.
Kolega u Mercedesu
– Družim se i s Hrvatima u Njemačkoj. Imam i dosta prijatelja iz Hrvatske, a pišem i kolumnu u hrvatskom časopisu Autostart. Nekoliko prijatelja upoznao sam u našem konzulatu na prijamu za Hrvate u Münchenu. Na jednom takvom događaju u veleposlanstvu u Parizu, kada sam radio u Citroënu, upoznao sam svoju bivšu djevojku, Hrvaticu, koja je isto došla raditi u Pariz. Nikad se u Parizu nisam super osjećao, bio sam stranac. Ali uz nju, koja me razumjela i razgovarala sa mnom na hrvatskom, bio sam tamo mnogo zadovoljniji – govori Domagoj Đukec. A u Münchenu stvarno uživa. Grad je po mjeri čovjeka i nudi mnoge mogućnosti. Đukec često ide i na utakmice Bayerna, njegov kolega, šef unutrašnjeg dizajna BMW-a Oliver Heilmer zet je direktora kluba i njemačke nogometne legende Karla Heinza Rummeniggea pa se za ulaznice ne treba brinuti.
– Dođem i za vikend iako mi malo smeta plaćanje slovenske vinjete. Čak 15 eura za nekoliko desetaka kilometara autoceste pokraj Maribora. Stalno planiram da ću to izbjeći lokalnim cestama, ali nikad nemam vremena – smije se Đukec.
Inače je jako dobar prijatelj sa slovenskim kolegom, šefom dizajna u Mercedesu Robertom Lešnikom, s kojim je studirao. Sada rade isti posao, ali u najljućim konkurentima na tržištu luksuznih automobila, jedan odlučuje kako će izgledati BMW-i, a drugi Mercedesi. Hvali i hrvatskog dizajnera Marija Majdandžića, rođenog Osječanina, koji je donedavno radio za BMW, a autor je supersportskog električnog automobila BMW i8. Majdandžić sada radi u Toyoti.
Pitamo ga što trenutačno vozi, hoće li voziti seriju 2 Active Tourer.
– Nemam obitelj i djecu, a moja djevojka baš ne obožava Active Tourer. Možda bi ga mogli voziti moji roditelji jer je povišen, što odgovara starijima. Oni sada voze Citroën C5 koji sam dizajnirao. A ja vozim BMW M3 Cabrio, ali s pravim atmosferskim V8 motorom, bez turbopunjača. Ali uskoro ću dobiti novi BMW M4 – zaključuje Domagoj Đukec.