Bez 22 milijuna kuna odštete za zrakoplov Antonov AN-2, koji je u ratu poznatim bojler-bombama zasipao neprijateljske položaje, ostao je Geodetski zavod Osijek. Tvrtka se s državom sudi već godinama, prvo je Trgovački sud u Zagrebu presudio njoj u korist, no Visoki trgovački sud nedavno je prihvatio žalbu Državnog odvjetništva.
Radnici čekaju plaću
Kratkih rukava ostala je tako mala tvrtka sa 17 zaposlenih koji, po registru Porezne uprave, još čekaju plaću za – lanjski lipanj. Telefonom ih je bilo nemoguće dobiti jer im je isključen zbog dugova. Osnovani su 1947., a baš iste godine u svijetu je prvi put poletio Antonov AN-2.Sporni zrakoplov iz sudske presude proizveden je 1976. Mobiliziran je u kolovozu 1991. i prešao je u posjed države. Vraćen je u travnju 1994. vlasniku, tvrtki koja je bila prednik Geodetskog zavoda. No iste je godine ponovno proslijeđen državi na popravak, a u posjedu RH je i ostao, u dogovoru s ranijim vlasnikom, koji je dopustio i njegovu upotrebu.
Geodetski zavod vlasnikom je zrakoplova postao 2003., kada je kupio cjelokupnu imovinu jednog stečajnog dužnika. Od države je sudski tražio 9,2 milijuna kuna odštete zbog izmakle koristi, a tražili su i da se zrakoplov dovede u tehnički ispravno stanje za letenje, što bi s kamatama iznosilo oko 22 milijuna kuna. Trgovački sud u Zagrebu odštetni je zahtjev prihvatio, no viši je sud odbio tužbeni zahtjev. Visoki trgovački sud smatra kako je, u vezi sa zahtjevom za popravak zrakoplova, “odlučna činjenica kakvoće posjeda tužitelja u trenutku nastanka štete” zbog koje Antonov nije u letnom stanju.
– Sud zaključuje kako je RH bila pošteni posjednik u trenutku nastanka štete na zrakoplovu te da ga je osnovano koristila na način primjeren onom pravu na posjed za koje je vjerovala da joj pripada – priopćilo je tužiteljstvo. Što se tiče izmakle dobiti, sud navodi kako Geodetski zavod nije dokazao da su konkretni ugovoreni poslovi propali bez Antonova ili bi bili odrađeni uz veće troškove.
Postao bombarder
Što o svemu misli Vinko Vučemilović, direktor Geodetskog zavoda, nismo uspjeli doznati jer do njega nismo mogli doći. Nekada nagrađivana tvrtka je u teškoćama pa nije teško zamisliti koliko bi im značila financijska injekcija od 22 milijuna kuna. Zrakoplovi tipa AN-2 za rata su, inače, bili u sastavu eskadrile transportnih aviona 91. ZB, postrojbe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Zastarjeli avioni tako su, od poljoprivrednih, gotovo preko noći postali bombarderima. Vukovarske su branitelje opskrbljivali lijekovima i streljivom. Avion se proizvodio u Rusiji i Ukrajini, po licenciji u tvornici PZL u Poljskoj te u Kini.
>>Izumio kapsulu koja spašava živote putnika u padajućem zrakoplovu
Eto ni jedna hrvatska vlast nije zatražila odštetu od srbije, ali zato svesrdno razvijaju "dobrosusjedske" odnose na našu štetu.