BEZ KRINKE

Naknade iz praznog džepa

07.12.2005.
u 16:50

Iako još nije jasno kako će se izvući iz zavrzlame u koju je upala parafirajući Sporazum s Austrijom, Vlada ne samo da ovaj put ne najavljuje povlačenje nego ide korak dalje. U pregovore sa SAD-om i Izraelom. Zakonsku mogućnost za sklapanje bilateralnih sporazuma o naknadi stranim državljanima za imovinu oduzetu u vrijeme komunizma, Vlada će dakle aplicirati na one države koje su bile najagilnije u traženju takvog dogovora. S kojim reperkusijama po političku scenu, također još nije jasno, jer dosad su se praktički samo dvije stranke, HDZ i DC, te neki predstavnici manjina u Saboru, izjasnili za austrijski sporazum, što ni približno nije dovoljno da bi se prikupila dvotrećinska većina u parlamentu.

Upornost kojom Vlada gura svoj pristup, možda čak i u smjeru prijevremenih izbora, široj je javnosti teško dokučiva. To više što je riječ o vladi koja je u nekoliko navrata potvrdila spremnost na brzo povlačenje nakon kriznih erupcija, primjerice prije desetak dana, kad su Banski dvori neočekivano odustali od Ugovora o granici s BiH, ne samo parafirana nego davno potpisana, a koji je već bio poslan u Sabor na ratifikaciju.

Recimo da je doista posrijedi samo Vladina privrženost principu da stranci ne smiju biti diskriminirani u pravu na naknadu štete. Pretpostavimo da u tome nema ničeg osim želje da se dosljedno provede odluka Ustavnog suda. Odbacimo svaku pomisao da Hrvatska nešto otplaćuje Austriji, ili pak da sad kad je odškrinula vrata EU, preko takvog sporazuma želi poboljšati odnose sa SAD-om. I u tom slučaju, međutim, zdravorazumsko je pitanje zašto ulaziti u nove financijske obveze dok nema rješenja ni za one koje su već tu.

S naknadom štete za oduzetu imovinu i vraćanjem nekretnina od početka nije bilo velike sreće. Zakon kojim je otpočeo preces denacionalizacije na snazi je od siječnja 1997. godine, ali tek sada se prvi put čuje da je poslije osam godina "već" riješeno 40 posto zahtjeva građana. Svaka vlada kao da je nastojala tu temu što dulje zaobilaziti, što zapravo i nije bilo čudno. Jer, ubrzo nakon što je taj proces otvoren, pokazalo se, naime, da država ne samo da nije imala financijski nego da nema ni potreban administrativni kapacitet da bi ga provela. U međuvremenu, kao da se istopila i politička volja, pa su podnositelji zahtjeva ostali prepušteni vlastitoj upornosti i strpljivosti te eventualnom povezivanju s ljudima od utjecaja.

Što će se dogoditi ako se podnositeljima zahtjeva iz Austrije, Izraela, SAD-a, dogodi ono što se dogodilo nasljedniku obitelji Paspa? Nakon što je u novinama pročitao da će Tuđmanova vlast vraćati oduzetu imovinu, Paspa mlađi odlučio je zatvoriti svoj business u Australiji i doći u Hrvatsku da bi opet preuzeo Croatiju, obiteljsku tvornicu baterija. Poslije višegodišnjeg natezanja s ovdašnjim vlastima, inženjer Paspa se međutim vraća u Australiju, razočaran i neobavljena posla.

Zakon jednostavno nije išao na ruku naturalnoj restituciji u takvim slučajevima, a tome nisu bili skloni ni ondašnji nositelji politike. Zakon koji je tada bio na snazi praktički je ostao isti, osim što je pravo na naknadu prošireno i na strane državljane. Iste su okolnosti na snazi i u pogledu financijske te administrativne sposobnosti države. Novo je samo to da domaća javnost i zakonodavna vlast ovaj put jednostavno nisu za to da se potpiše još jedan dokument koji će pred nejaku pravnu državu postaviti još veće obveze.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije