Na obali Save u Galdovu, uz navoze Brodocentra Sisak, ovih se dana “skupila” zanimljiva flota plovila. Uz skelu Gradusa Posavska, kojoj je ugrađen vlastiti pogon, tu je i remorker za luku Crnac koji je nedavno zgotovljen te brod Višnjica u vlasništvu vinkovačke Vodoprivrede koji je stigao na redoviti suhi pregled.
Zlatno je doba prošlo
Remont čeka i potencijalna turistička atrakcija, 70-metarski izletnički brod čiji ga vlasnik namjerava pretvoriti u mondeni restoran na obali Save u Zagrebu. Dosad je bio u Brčkom, također u ugostiteljskoj funkciji. Brodocentar Sisak jedino je hrvatsko riječno brodogradilište, a u vlasništvu je sisačke Lučke uprave. Utemeljeno je 2006. godine kao nasljednik tradicije riječne brodogradnje u Sisku, koje datira u šezdesete godine prošlog stoljeća. No, zlatno doba riječnog brodarstva daleko je u prošlosti.
– Savska flota sve je manja. U početku smo na navozu godišnje imali 10-12 brodova, no više ih nema, prodani su izvan Hrvatske ili su završili u starom željezu. Nema industrije pa nema ni brodskog prijevoza – kaže direktor Ivica Redžić.
Ipak, dodaje, ova je godina Brodocentru, koji ima 21 radnika, počela dosta bolje nego one ranije.
– Od početka 2015. godine imali smo šest izvlačenja na suhi navoz, uglavnom je riječ o brodovima s područja Slavonije – kaže.U Sisku je od 2006. godine izgrađen niz brodica za MUP, lučke kapetanije, DUZS, no narudžbi države za veće brodice nema. Stoga se Brodocentar prebacio na manja, specijalna plovila. Jedno od takvih je i posebni aluminijski čamac s motorom od 150 konjskih snaga, koji zbog snage, nosivosti i posebno plitkog gaza ima veliku ulogu u poplavama.
Hvalili ga, a onda – ništa
– U Starom Praćnu tim smo čamcem opskrbljivali vojnike vrećama s pijeskom 12 sati i oni su uspjeli podići nasip koji je spasio naselje. Vreće se nisu mogle dovesti nikakvim strojem pa se ovo naše plovilo pokazalo spasiocem. Svi su ga hvalili, no od tada ga nijedna državna služba ili jedinica lokalne samouprave nije naručila, nego smo ga mi posuđivali kad je bila nevolja – govori Redžić o ponosu tvrtke.
Razvijaju i još jedno, nadaju se, buduće hit-plovilo: kućicu za odmor na vodi na vlastiti pogon.
– Prototip izrađujemo svojim novcem, a kad ga zgotovimo, stavit ćemo ga kao ogledni primjerak na Kupu u Sisku. Riječ je o svojevrsnoj modernoj kamp-kućici, ali na vodi, kojom možete ploviti – ističe Redžić, koji je i sam nekoć plovio na riječnim brodovima.Trenutačno im je najprodavaniji šestmetarski aluminijski čamac tipa “Galdovo”, koji stoji oko 12.000 kuna, a s obzirom na to da se bore na malom tržištu, gdje im u posljednje vrijeme konkuriraju i velika morska brodogradilišta, uveli su i dodatne djelatnosti poput servisa za brdske motore, kamione, kosilice...
>> Stanovnici Posavine dva dana bili odsječeni od Siska