Otvaranje baze Ryanaira, najvećeg europskog niskobudžetnog avioprijevoznika, na Zračnu luku “Franjo Tuđman” i uvođenje za početak 12 linija prema europskim destinacijama, dovest će do velikih promjena na domaćem aviotržištu. Zrakoplovni stručnjaci pritom kao dobru stranu dolaska Ryanaira u Zagreb vide jeftine karte i veliko povećanje broja putnika, a s druge strane upozoravaju na tešku situaciju Croatia Airlinesa koja će se još više pogoršati s dolaskom niskobudžetnog konkurenta.
Naši sugovornici otkrivaju da bi uskoro Zagreb mogao dobiti još jednog velikog niskotarifnog avioprijevoznika i velikog konkurenta Ryanaira. Radi se o Wizz Airu, koji je prije letio u Zagreb, a s kojim sad navodno ponovno pregovaraju na “Tuđmanu”.
Stvorit će nove putnike
Vlasnik specijaliziranog avioportala zamaaero.hr Alen Šćuric tako smatra da će od najavljenih 600.000 putnika koje Ryanair planira prevesti na svojih 12 linija za Zagreb samo 100-tinjak tisuća biti preoteto od CA i drugih aviokompanija koje već slijeću na zagrebački aerodrom, a da će stvoriti novih 500.000 putnika. On navodi da će ti novi putnici biti oni koji će sad letjeti prvi put ili će više letjeti, poput dijaspore koja je dosad dolazila u Hrvatsku tri puta godišnje, a sad će to biti možda deset puta. Tu su još, dodaje, autobusni putnici i oni koji putuju automobilima i na kraju to će biti putnici Ryanaira iz njegovih drugih zračnih luka.
No Šćuric ističe i da većina linija koje je irski avioprijevoznik najavio iz Zagreba konkurira CA. A to su London, Beauvais, Bruxelles, Frankfurt, München, Rim , Milano i Oslo. I radi se o sekundarnim aerodromima u tim gradovima ili njihovoj blizini.
– Pišu se loša vremena za Croatiju, a evidentno Ryanair napada i na Croatiju kao eksponenta Lufthansa grupe s obzirom na to da se zadnje četiri godine koncentrirao na napad na Lufthansu – upozorava Šćuric i dodaje da nije jasno zašto Ryanair iz Zagreba nije otvorio Dublin, Manchester, Berlin, Prag i Sofiju s obzirom na to da ti gradovi imaju ogroman potencijal.
Šćuric kaže da Međunarodna zračna luka Zagreb, koja je koncesionar na “Franji Tuđmanu”, pregovara vrlo intenzivno i s Wizz Airom pa stoga postoji dosta velika šansa da i mađarski niskobudžetni avioprijevoznik do ljeta dođe u Zagreb. A to bi onda, ističe Šćuric. značilo rat između dva najveća konkurenta, rat koji je donio toliko benefita u Bukureštu, Sofiji, Varšavi, Pragu, Beču..., a i u regiji, u Nišu i Podgorici. I Gojko Mavrinac, vlasnik avioportala croatianaviation.com, smatra da će najveću korist od dolaska Ryanaira imati putnici, u prvom redu zagrebački, a koji su dosad izbjegavali ZL Zagreb jer nisu imali opciju putovanja niskotarifnim avioprijevoznikom pa su zato putovali iz Beča, Budimpešte, Venecije...
Osim putnika, Mavrinac smatra da će profitirati i zagrebački aerodrom koji će s Ryanairom doživjeti nagli rast broja putnika, osobito kad se smiri globalna pandemija, a to potvrđuje i inicijativa Ryanaira koji već idućeg ljeta planira imati čak 40 linija iz Zagreba!
Balans klasičnih i jeftinih
– Zagreb već ima niz poznatih europskih kompanija, tzv. legacy prijevoznika, pa će omjer niskotarifnih i “klasičnih” linija iz Zagreba biti u jednom lijepom balansu. Dodatno, dva bazirana zrakoplova od rujna generirat će i određeno zapošljavanje, potaknuti citybreak turizam u gradu, a potencijalno će privući i druge niskotarifne kompanije da dođu i bore se s Ryanairom u Zagrebu, što bi za zagrebačke putnike bilo odlično jer bi se takve dvije kompanije međusobno borile cjenovnom politikom za svakog putnika – objašnjava Mavrinac, koji također ima informaciju da je Wizz Air u pregovorima sa zagrebačkom zračnom lukom.
On smatra da će Ryanair uzeti ogroman postotak putnika CA i time će mu zadati još jedan velik udarac.
– CA bi na ovo bi morao reagirati promptno, no činjenica je da on ne može ući u jednu takvu borbu s velikim Ryanairom. Ryanair je ušao u glavnu bazu CA u kojoj planira širiti svoje poslovanje, CA se nalazi u jednoj nezahvalnoj i poprilično bezizlaznoj situaciji, nadam se da su u Buzinu sjeli još jučer za stol i pokušavaju iznaći rješenje – upozorava Mavrinac.
Poticaje Hrvatske turističke zajednice dobiva Ryanair, ali i Croatia Airlines
Hrvatska turistička zajednica potiče aviokompanije da lete za Hrvatsku. Alen Šćuric ističe da su Ryanair u Zagreb privukli veliki popusti na aerodromske takse, a ne poticaji. U HTZ-u kažu da su u siječnju odabrali strateške partnere za provedbu promotivnih kampanja na inozemnim tržištima. Za 2021. odobreno je 15 milijuna kuna za suradnju s ukupno 43 partnera, od čega su 32 turoperatora i agencije, a 11 prijevoznika.
Neki od njih su Croatia Airlines, easyJet, LOT, Eurowings, Condor, Ryanair. No, u HTZ-u kažu i da pojedinačne iznose o suradnji ne mogu objaviti jer su u tijeku dogovori o zajedničkim aktivnostima sa svim odabranim partnerima za budžet u 2022. Tako smo ostali bez odgovora je li Ryanair dobio ili ne poticaje i za letove iz Zagreba kao što ih dobiva, primjerice, za letove iz Zadra.
Jeftini letovi Ryanairom u lipnju kreću i iz Zagreba u 12 europskih destinacija!
Sezonu se moze produzit jedino avio vezom sa Skandinavskim i drugim hladnim zemljama , jer oni ljetuju u pred i posezoni , te citybreakom , vikend izletima u gradove gdje se odrzavaju koncerti , i izlozbe , Zagreb ce proftiratt , Prag i Budimpesta imaju turizam jednak nasem ljetnom