Prije nego progovore današnja djeca znaju “listati” fotografije na smartphoneu, pokrenuti video, igrati igricu na mobitelu ili tabletu... Digitalna generacija modernu tehnologiju počinje koristiti prije nego progovori i prohoda.
Ne zanima ih više TV
Čak 38 posto djece, odnosno četvero od deset djece u dobi do dvije godine koristilo je mobilne uređaje, pokazuje istraživanje američke organizacije Common Sense Media. Prije samo dvije godine jedno od desetero djece tog uzrasta koristilo je modernu tehnologiju. Prema američkom istraživanju gotovo 72 posto djece do osme je godine koristilo smartphone, tablet ili sličan uređaj, dok je 2011. taj broj bio gotovo dvostruko manji. Vrijeme koje potroše na zabavu s digitalnim uređajima utrostručilo se – s pet minuta otprije dvije godine na današnjih petnaest minuta dnevno. Dok raste interes za mobilnim uređajima, televizori, DVD-i, računala i videoigre postupno odlaze u zastarjele tehnologije. Prosječno vrijeme koje djeca provedu pred tim “tradicionalnim” medijima palo je na manje od pola sata, točnije 21 minutu. Prof. dr. sc. Gordana Buljan-Flander, ravnateljica Poliklinike za zaštitu djece grada Zagreba, poručuje da moderna tehnologija može dobro utjecati na razvoj djece, no najbitnija je uloga roditelja.
– Moderne tehnologije mogu biti dobar alat, primjerice za razvoj motorike, ali ne smiju biti dadilja djetetu kao što je nekad bio televizor. Djeci ne treba zabraniti korištenje mobitela, računala, tableta i sličnih uređaja, ali je bitno da ih koriste pod nadzorom roditelja. Povući ću paralelu s istraživanjem koje su radile naša poliklinika i udruga Hrabro srce. Čak 95 posto djece od onih koji su u anketi kazali da na Facebooku provode više od tri sata priznalo je da bi se radije družilo. To što se ne druže krivnja je nas odraslih. Nismo im omogućili, već ih šaljemo na najjeftinije igralište – internet – objasnila je Gordana Buljan-Flander podsjećajući odrasle da su oni u dječjoj dobi odlazili na razne radionice, igrališta i slična mjesta.
“Zajedno surfajte”
Roditeljima, koji prema njezinu istraživanju u tri četvrtine slučajeva djeci ne nameću pravila o upotrebi Facebooka, savjetuje da sami odaberu primjerene igre, da s djecom traže informacije i sadržaj koji ih zanima te da ga zajedno gledaju i komentiraju.
Njezin je stav da bi se već od prvog osnovne u škole trebala uvesti “internet-edukacija” kako bi djeca naučila pravila korištenja interneta, opasnosti koje ih vrebaju te prednosti.
>>Alarm zbog ankete: Na Facebooku je 68% djece prije 13. godine