Transparentnost financiranja izbornih kampanja bila je tema današnje emisije "U mreži prvog" Hrvatskog radija nakon što se uhićenjem Milana Bandića pod povećalom našla njegova kampanja za prošle predsjedničke izbore.
Tužiteljstvo navodi kako je Bandić na žiroračunu otvorenom za donacije prijavio primitak veći od 8 milijuna kuna te utrošak iznad 15 milijuna kuna. Međutim, nakon toga je nastavio primati uplate na isti žiroračun u iznosu većem od 24 milijuna kuna. Uplate nakon izbora smatraju se drugim dohotkom pa je trebao prijaviti porez na dohodak, tako da je izbjegao plaćanje više od 5 milijuna kuna.
Zorislav Antun Petrović, koji je u to vrijeme bio na čelu Transparency Internationala Hrvatska, rekao je da su tada pratili kampanju i mjerili koliko je sredstava potrošeno na zakup medijskog prostora. Po njihovu izračunu, vrijednost kampanje samo za medije bila je oko 12 milijuna kuna, s time da je nekakva opća procjena da trošak oglašavanja u medijima čini oko 50 posto ukupnih sredstava. Petrović je naglasio kako ovdje nije poanta u financiranju kampanje, već prije svega u utaji poreza.
– Bilo kakva uplata po završetku kampanje apsolutno je neprimjerena – rekao je Petrović. Naglasio je da je u to vrijeme bio na snazi Zakon o financiranju političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata iz 2006. godine, koji je bio prilično jasan o anonimnim donacijama.
– Ja ne znam zašto se neke odredbe tog zakona nisu primjenjivale – rekao je Petrović.
Međutim, savjetnica u DIP-u Tomislava Maričević rekla je da se za predsjedničke izbore primjenjuje lex specialis, Zakon o financiranju izborne promidžbe za izbor predsjednika Republike Hrvatske, u kojemu je malo toga regulirano. Tako nigdje ne piše da nisu dopuštene anonimne donacije niti su predviđene kazne.
Komunikacijski stručnjak Marko Rakar, nesuđeni savjetnik Ive Josipovića, rekao je da je na izborima bio jako očit nesrazmjer medijske pokrivenosti.
– Kad su izašli finalni podaci o financiranju, svi smo se čudili kako su oni uspjeli tu magiju odigrati. Sad je malo jasnije – rekao je Rakar.
Na pitanje jednog slušatelja o donacijama tvrtke DIOKI Roberta Ježića za Josipovićevu kampanju, Rakar je odgovorio kako je DIOKI donirao maksimalni iznos za trgovačko društvo.
– Ni u jednom trenutku novac DIOKI-ja nije bio zakonski sporan. Sve ono što se gospodinu Ježiću stavlja na teret događalo se izvan DIOKI-ja – rekao je Rakar.
Mario Medak, predsjednik Hrvatske udruge komunikacijskih agencija, rekao je da su kampanje za sve izbore financijski ograničene, a u mnogim slučajevima riječ je o premalim iznosima. Tako je granica za izbore u Gradu Zagrebu 16 puta manja od predsjedničkih iako Zagreb ima veći budžet.
– Onda se tu otvara prostor za malverzacije kada pojedine marketinške agencije dobivaju pozicije u medijima po nižim cijenama nego što bi to trebalo biti – rekao je Medak.
U Zakono o izboru predsjednika RH koji j bio na snazi prošlih izbora nema članka koji zabranjuje naknadne donacije a novi Zakon koji to zabranjuje donesen je proše godine nakon lokalnih izbora kada je Bandić pobjedio Ostojića i postao opasan SDP-u. Dakle to je isto ja danas pušim a sutra se netko sjeti donesti zakon da je to zabranjeno i mene kazni što sam jučer pušio. Tragikomično! Po ovome za što optužuju Bandića u Remetinec odmah mogu odvesti Josipovića, Mesića, Milanovića i 99 % političara!