Iako je od otvorenja novog graničnog prijelaza između Hrvatske i BiH i mosta na Savi kod Svilaja proteklo već dva mjeseca, on još uvijek nije otvoren za teretna vozila, dok je automobilski promet slab. Do danas je njime prošlo tek nešto više od 80 tisuća putnika i manje od 40 tisuća vozila. Stoga otvorenje tog graničnog prijelaza nije donijelo očekivano znatnije rasterećenje susjednih graničnih prijelaza u Slavonskom Brodu i Slavonskom Šamcu, a samim tim nije smanjeno ni zagađenje zraka u Slavonskom Brodu.
Čeka se koridor 5c
– U razdoblju od 1. listopada do 28. studenog ove godine preko graničnog prijelaza Svilaj prometovalo je 81.276 putnika i 37.951 vozilo. U istom tom razdoblju preko graničnog prijelaza Slavonski Brod prometovalo je 398.615 putnika i 212.182 vozila, a preko graničnog prijelaza Slavonski Šamac 242.346 putnika i 121.192 vozila – odgovorili su na naš upit iz službe za odnose s javnošću Policijske uprave brodsko-posavske.
Dodali su kako trenutačno ne raspolažu saznanjima o tome kada će preko novoizgrađenog mosta kod Svilaja biti moguć teretni promet s obzirom na to da je on u nadležnosti carinskih službenika. No sudeći prema podacima koji su portalu sbplus.hr dostavljeni iz Ministarstva unutarnjih poslova, most kod Svilaja za promet kamiona mogao bi biti otvoren u prvoj polovici iduće godine.
– U trenutku otvaranja novoizgrađenog graničnog prijelaza Svilaj-Donji Svilaj sa strane Republike Hrvatske nije postojala prepreka da se granični prijelaz otvori odmah i za teretni promet. Međutim, kako se s bosanskohercegovačke strane nisu stekli uvjeti za obavljanje špediterskih usluga, a u cilju što bržeg puštanja u promet graničnog prijelaza, dogovoreno je njegovo puštanje samo za putnički promet, dok se ne steknu uvjeti za teretni promet i na strani BiH. Nadležna tijela BiH obavijestila su graničnu policiju RH da je moguće očekivati njegovo puštanje u promet i za teretna vozila u prvoj polovici 2022. godine – odgovorili su iz MUP-a.
Naravno, puštanjem teretnog prometa preko graničnog prijelaza Svilaj neće doći do obustave teretnog prometa na bilo kojem drugom graničnom prijelazu, pa tako ni onom u Slavonskom Brodu. Znatnije povećanje prometa na graničnom prijelazu Svilaj može se očekivati tek za nekoliko godina, po završetku izgradnje koridora 5c koji od Budimpešte preko Osijeka i Sarajeva vodi do Ploča. Do tada će putnici koji iz zemalja zapadne i srednje Europe putuju u Bosnu i Hercegovinu i obrnuto vjerojatno i dalje većinom koristiti granični prijelaz i most između Slavonskog i Bosanskog Broda.
Šest voznih trakova
Most kod Svilaja otvoren je 30. rujna. Dug je 660, a širok 29 metara. Ima dva zasebna objekta s po tri vozna traka u oba smjera. Zasad je namijenjen samo za putnički promet, dok kamioni prometuju preko susjednih graničnih prijelaza u Slavonskom Brodu i Slavonskom Šamcu. Gradnja mosta i graničnog prijelaza u Svilaju zajednička je investicija Hrvatske i BiH, pri čemu su obje države projekt financirale s udjelom od 50 posto. Projekt je vrijedan 171,825.856,15 kuna, a udio RH u investiciji iznosi 85,912.928,08 kuna, od čega je 58 posto sufinancirano bespovratnim sredstvima EU.
>> VIDEO Na svečanosti otvorenja novog mosta preko rijeke Save i graničnog prijelaza Svilaj sudjelovala i Ursula von der Leyen
Jedino se u Zagrebu preko Save ne može napraviti most...