Skandalizirana definicija obitelji iz povučenog nacrta Obiteljskog zakona koja je izazvala burne emocionalne reakcije nije jedina definicija obitelji u našim zakonima.
Našli smo ih u desetak naših zakona i u svakome se obitelj definira drugačije. Čak i zakoni koji su bliski, kao recimo Zakon o pravima hrvatskih branitelja i Zakon o pravima vojnih i civilnih invalida, imaju razlika u definiranju obitelji. Tako nacrt braniteljskog zakona koji je proteklog tjedna prošao saborsku raspravu u prvom čitanju propisuje da se članom obitelji smatra i izvanbračni drug ako je s braniteljem živio tri godine, ali i kraće ako je u izvanbračnoj zajednici rođeno dijete. Dok se izvanbračni drug vojnog i civilnog invalida smatra uži članom obitelji ako “ima djece i s njim živi, odnosno do njegove je smrti živio u zajedničkom kućanstvu najmanje godinu dana”.
I drugi zakoni bez djeda, bake
S tim da oba spomenuta zakona imaju prilično usku definiciju obitelji za uvriježena shvaćanja tko se sve smatra članom obitelji. Tako se ne spominju brat ili sestra, djed ili baka... Ali, recimo u Zakonu o sprečavanju sukoba interesa članom obitelji dužnosnika smatraju se (izvan)bračni drug, njegovi srodnici po krvi u uspravnoj lozi, braća i sestre dužnosnika te posvojitelj, odnosno posvojenik dužnosnika. “Obitelj” iz povučenog nacrta OZ-a uz oca, majku i djecu uključuje “sve srodnike koji s njima žive”. Više zakonskih definicija isključuju djeda i baku iz popisa članova obitelji za potrebe tih zakona i njihovih specifičnih politika. Tako se članovima obitelji prema Zakonu o socijalnoj skrbi ne smatraju sin ili kćer koji žive odvojeno, a ne školuju se. Negdje gdje bi definicija obitelji povećala izdatke države, ta se definicija sužava, i obrnuto, u Kaznenom zakonu ili Zakonu o zaštiti od nasilja u obitelji proširuju se i na osobe koje ne smatramo članovima obitelji, ali država ih uvrštava kako bi ih zaštitila. Stoga su te definicije najinkluzivnije.
Dakle, može se pretpostaviti da je i definicija obitelji u povučenom nacrtu Obiteljskog zakona nastala kao posljedica specifičnih potreba tog zakona koji su unatoč svojoj opsežnosti u najvećem dijelu odredbi bavi djecom. Temeljem obveza iz međunarodnih konvencija i u našem Ustavu obitelj uživa posebnu zaštitu države upravo radi djece. Država nema razloga tako iznimno štititi obitelj koju čine brat i sestra, ili drugi članovi obitelji, a samo iznimno to ima razloga upravo u korist djeteta u obiteljskoj zajednici koju ne sačinjavaju i roditelji. U UN-ovoj Općoj deklaraciji o temeljnim ljudskim pravima, a i Konvencija EU slično određuje, da “punoljetni muškarci i žene imaju pravo stupiti u brak i osnovati obitelj“. Dakako od nastanka tih dokumenata poimanje obitelji bitno je prošireno.
Ali, i u sredini koju smatramo naprednom, u Rovinju, a i u drugim istarskim gradovima, imamo “savjetovalište za brak i obitelj” čime se sugerira da brak nije što i obitelj. Ne bi li onda bilo ne samo dovoljno već i korektno da se nazovu savjetovalištima za obitelj jer bi i u tom slučaju bračni partneri bez obzira na to imaju li ili nemaju djecu znali kamo se trebaju obratiti za savjet. Inače, sam naziv savjetovališta proizlazi iz aktualnog OZ-a donesenog u mandatu SDP-ove Milanke Opačić u kojem se isto tako razlikuju bračni i obiteljski odnosi.
Što je s obitelji branitelja?
O definiciji obitelji u nacrtu OZ-a, koliko god su u njezinu fokusu djeca, trebalo je raspravljati, očigledno ima mjesta kritici, više nego opravdano je i pitanje ima li potrebe obitelj definirati i u OZ-u (tim više što se na definiciju iz tog temeljnog zakona pozivaju neki drugi zakoni poput Zakona o azilu). Međutim, ako je tu odredbu bilo nužno tako napasti iz emocionalnih pobuda, onda je za to bilo razloga i u slučaju prijedloga Zakona o pravima hrvatskih branitelja koji je upravo prošao raspravu na prvom čitanju u Hrvatskom saboru, jer i iz nje proizlazi da mnogi članovi obitelji nisu obitelj. Međutim, proširi li se ta definicija, pitanje bi li država mogla financijski pratiti takvu definiciju članova obitelji s obzirom na proširene obveze koje bi iz toga proizašle. Ovdje se k tomu nismo dotakli osjetljivog pitanja kakve posljedice zagovaranje pojedinih rješenja ima s obzirom na prijepore u vezi s istospolnom zajednicom, koje inače uživaju zaštitu obiteljskog života.
znaci samo zlocinci partizani smiju prenositi s koljena na koljeno svoje mirovine