Domaće turističke kompanije očekuju vrlo dobru sezonu, 95 posto trenutno ih ima više rezervacija nego lani u ožujku, isto ih toliko računa s rastom broja noćenja u predsezoni, a 94 posto i tijekom cijele godine, pokazalo je istraživanje Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) i Hrvatske udruge turizma (HUT) među 165 hotela i kampova.
Ova bi turistička godina tako mogla postati nulta, najbolja ikad po svim parametrima i mjera svih nadolazećih sezona, kao što je dosad bila 2019. I, što je posebno važno domaćim gostima, više ne bi smjelo biti divljanja cijena. Prema odgovorima menadžera anketiranih kompanija, većina od 56 posto najavljuje poskupljenja do maksimalnih pet posto prema lani, što je praktički usklađivanje s inflacijom. Oko 38 posto diže ih cijene iznad pet posto, što bi trebala biti posljedica dizanja kvalitete, a šest posto turiste će dočekati s istim cijenama kao lani. U posljednjoj je skupini, vjeruje se, ponajviše onih koji su se lani malo zaletjeli s poskupljenjima.
Da turistička industrija procjenjuje kako tržište u 2024. ne bi progutalo osjetnije dizanje cijena govori i podatak iz istog istraživanja od lani, kada je čak 67 posto anketiranih najavilo poskupljenja, i to od deset posto, a 26 posto i više od toga. Kako se, pak, postave najveće hotelske kuće uvijek je signal za sve u turizmu, privatni smještaj, restorane itd., pa bi odmor na Jadranu ove godine mogao proći s manje neugodnih cjenovnih iznenađenja.
– Prema svim informacijama, možemo očekivati još jednu uspješnu sezonu, što je dobra vijest i za turističku industriju, ali i za gospodarstvo, budući da turizam čini više od 20 posto BDP-a – kaže Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma. – Turistički sektor prošle je godine konačno uspio vratiti gubitak od 451 milijun eura iz pandemijske 2020. te nastavlja borbu s ključnim izazovima poput nedostatka radne snage i inflacijskog rasta troškova koji negativno utječu na profitabilnost i smanjuju investicijski potencijal. S obzirom na to da je jačanje investicija u podizanje kvalitete i održivosti jedini način zadržavanja konkurentnosti u srednjem roku, važno je pronaći načina kako dodatno potaknuti investicije. Uz to, trebamo riješiti izazove u primjeni Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama te uložiti dodatan napor u rješavanje problema nedostatka radne snage. Srednjoročno je jedan od najvećih izazova prekomjerni turizam i tu moramo, uz napore u boljem prostornom planiranju, donijeti promjene i u domeni porezne politike, ali i kvalitetno potaknuti gradnju objekata više dodane vrijednosti – smatra Ostojić i otkriva kako u 67 posto kompanija smatraju da profitabilnost u idućih pet godina neće znatno rasti.
VEZANI ČLANCI:
Brojke, inače, kažu i da 98 posto kompanija ulaže više nego prethodne dvije godine (zahvaljujući i novcu iz NPOO-a) i da rastući troškovi više nisu najveći problem. Ove godine njih 14 posto očekuje rast troškova do pet posto, a preostalih 86 posto do 10 posto. U cjelini, situacija se stabilizira i industrija je znatno optimističnija nego lani kad je čak 67 posto ispitanih vjerovalo da će troškovi rasti brže od prihoda. Sada takve probleme očekuje njih 31 posto.
Pritom, za rastuće izdatke više nije 'kriva' energija, već troškovi rada. Dostupnost radne snage ove je godine, pritom, izbila na prvo mjesto izazova. Više radnika nego lani trebat će u 54 posto kompanija. Lani je turizam zaposlio 46.000 stranih radnika, a ove bi godine potrebe mogle narasti na 55.000. Usko je grlo za zapošljavanje izvan EU za 68 posto anketiranih sporost birokracije.
VIDEO Neviđeno divljaštvo: Zapalili vatru uz oltar u crkvi i napravili peku
Naravno da ćemo opako dignuti cijene ako postoji toliki interes. Lova do krova..