Od sljedeće školske 2009./2010. godine udžbenici će biti besplatni za
sve učenike od prvog razreda osnovne škole pa do maturanata. Tako će ih
mimo ranijeg plana besplatno dobiti i današnji učenici trećih razreda
srednjih škola, koji će biti prva generacija maturanata koja će u
proljeće 2010. godine polagati državnu maturu. Državna matura bila je
jedan od osnovnih razloga zašto se pravo na besplatne udžbenike
proširilo i na generaciju današnjih trećaša, koji od početka nisu bili
obuhvaćeni tom akcijom.
Limit za broj i cijenu
Osim proširenja prava na besplatne udžbenike, novim izmjenama Zakona o
udžbenicima limitirat će se broj, ali i cijena udžbenika, stimulirati
ravnatelji da racionaliziraju troškove za udžbenike, decentralizirati
nabava udžbenika, zaoštriti konkurencija među izdavačima te rast cijene
udžbenika vezati uz stopu inflacije.
Izmjene, odnosno kako kažu, peglanje postojećeg Zakona, mjerodavno
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa pripremilo je po ugledu na
austrijska i njemačka zakonska rješenja, kojima se precizno definira
limit udžbenika za svaki razred i svakog učenika u svakom programu
(srednjoškolskom) i onaj tko naručuje udžbenike treba se uklopiti
unutar tog okvira.
– Država odredi limit i kaže, udžbenici, primjerice, za treći razred,
stoje 1.000 kuna. Unutar tog iznosa nastavnik mora izabrati komplet
udžbenika. Također se definira i maksimalan broj, odnosno limit
udžbenika i drugih naslova po predmetu, kao što je to primjerice slučaj
u Austriji i Njemačkoj. Taj model kod njih funkcionira tridesetak
godina i ne vidim razloga zašto ne bi i kod nas. U nekim zemljama radne
bilježnice ili listići se kopiraju – tvrdi naš sugovornik iz
Ministarstva obrazovanja i naglašava da im je cilj da cijena udžbenika
za sve učenike osnovnih i srednjih škola sljedeće školske godine ne
prijeđe ovogodišnji iznos.
Izabrati jeftinije
Udžbenike će naručivati škole, odnosno ravnatelji, a nastavnici koji će
ih birati morat će voditi računa i o cijeni, odnosno odlučivati se za
jeftinije. Uz to, ravnateljima će biti u interesu stimulirati učenike
da paze i čuvaju svoje udžbenike kako bi ih mogla naslijediti sljedeća
generacija.
– Ako škola, recimo, za udžbenike dobije ukupno 500.000 kuna, ako se
zbog dobre sačuvanosti može koristiti 50 posto starih, znači da će
škola trebati kupiti samo 50 posto novih. Na taj način uštedjet će pola
iznosa dobivenog od države koji će ravnatelj moći upotrijebiti za
podizanje kvalitete nastavno-obrazovnog procesa u školi.
Ravnatelj konačno postaje menadžer odgovoran za poslovanje – tumači naš
sugovornik, očekujući da će se tako riješiti i problem koji nikada nije
dokazan, a o kojem se u kuloarima stalno pričalo - potkupljivosti
nastavnika i ravnatelja od pojedinih, u pravilu, velikih izdavača.
Koliko će stajati komplet udžbenika za pojedini razred još nije
definirano jer, kako kažu, razgovori o tome s nakladnicima još traju.
No, preciziran je novi, raniji termin isporuke udžbenika, koji bi u
školama trebali biti osam dana prije početka školske godine.
Kombinirani ili čisti?
Trebaju li nam kombinirani udžbenici koji uključuju i različite zadatke koje učenici rješavaju ili čisti udžbenik po kojemu nema pisanja i vježbanja, rasprave su koje traju godinama. U ministarstvu ne skrivaju da im je cilj razbiti lanac kombiniranih udžbenika, no svjesni su toga da se to neće moći preko noći. Jedan od važnijih zadataka je i smanjiti broj naslova po učeniku u svakom razredu. Učenik prvog razreda u Austriji ima ukupno 8 naslova u svojoj torbi, a naš u prosjeku 22 i pol.
Ravnatelji škola postaju menadžeri
S nakladnicima nastojim postići i potpisati sporazum kojim bi se oni obvezali da cijena udžbenika neće rasti više od stope inflacije. Do sada se znala podići i trideset posto, a nismo im mogli ništa, nismo mogli reći ‘dobro, mi udžbenike nećemo kupovati’ – objašnjava naš sugovornik. Na taj način žele spriječiti neugodna iznenađenja, primjerice da im izdavači sljedećeg proljeća kažu - udžbenici više ne stoje 400 milijuna, nego 700 milijuna kuna. Za sljedeću školsku godinu država će predvidjeti oko 400 milijuna za udžbenike, ali i njihovu distribuciju. U ministarstvu ističu da za planirane promjene imaju podršku i u Europskoj uniji, posebice “za daljnju decentralizaciju”. – Država ne može bolje od ravnatelja znati što kojoj školi treba. Na njih se sada prenosi odgovornost kvalitetnog upravljanja školama, oni postaju menadžeri, a mi ćemo imati izvještaje tko je kako poslovao i koristio novac dobiven iz proračuna – kaže naš sugovornik.