Ministarstvo turizma i sporta organiziralo je u petak međunarodnu online radionicu EUSAIR Jadransko-jonske strategije „Cikloturizam i kulturne rute“. Cilj radionice bio je skrenuti pažnju na ekonomske učinke cikloturizma u EU i njegovog potencijala u održivom razvoju turizma naše regije te važnosti suradnje i zajedničkog planiranja turističkog i prometnog sektora. Hrvatska sudjeluje u dvije makroregionalne strategije, Dunavskoj, kojom trenutno predsjedava i Jadransko-jonskoj, što će otvoriti više mogućnosti za razvojno korištenje EU sredstava.
Važnost međusektorske suradnje u održivom razvoju turizma i kulturnih ruta istaknule su načelnica Sektora za turističku politiku i međunarodnu suradnju Ministarstva turizma i sporta Mirela Grgurić i Tatjana Horvatić, voditeljica Službe za pokretnu, etnografsku i nematerijalnu kulturnu baštinu Ministarstva kulture.
Aktualnosti i značaju ove online radionice doprinijeli su svojim sudjelovanjem Nadine Lakhal, predstavnica Glavne uprave za regionalne i urbane politike Europske komisije, Dirk Glaesser direktor Odjela za održivi razvoj turizma Svjetske turističke organizacije UNWTO i niz drugih uglednih gostiju.
Od integracije s javnim prijevozom do ekonomske koristi lokalnih sredina
Ed Lancaster iz Europske biciklističke federacije ECF-a u svojoj je prezentaciji naveo da potencijal doprinosa cikloturizma lokalnoj i globalnoj ekonomiji još uvijek nije dovoljno prepoznat i iskorišten. Treba nam više investicija u označavanje ruta na terenu, njihovo certificiranje i povezivanje s javnim transportom. Naglasio je važnost promocije cikloturističkih proizvoda.
„Možete imati najbolju infrastrukturu, ali ako nitko za to ne zna, niste puno napravili – stoga je ulaganje u promociju jednako važno kao i ulaganja u infrastrukturu i razvoj usluga“, zaključio je Lancaster.
Biciklizam nije samo cikloturizam, već kao dio transportnog sustava gradova može imati vrlo važnu ulogu u smanjenju emisija CO2, smanjenja prometnih zagušenja, uštedi goriva, ali i povećanju broja radnih mjesta. Prema podacima ECF-a, zbog blagotvornih utjecaja na ljudsko zdravlje biciklizam smanjuje troškove zdravstvenog sustava i odsutnost radnika s posla. Te uštede nisu zanemarive i procjenjuju se na oko 150 milijardi eura.
„Prosječan cikloturist dnevno vozi 50 do 60 km, kroz 4 do 6 dionica, u prosjeku boravi 9 dana, od čega 7 dana uključuje vožnje i izuzetno mi je važna kvaliteta, kvaliteta infrastrukture i kvaliteta servisa, za što je spreman platiti i višu cijenu“, istaknuo je Frank Hoffman, član Uprave ADFC, njemačke asocijacije biciklističkih klubova, u sklopu svog izlaganja o nužnim servisima i infrastrukturi cikloturizma.
Vijeće Europe pokrenulo je 1987. godine program Kulturne rute Vijeća Europe s ciljem predstavljanja zajedničke kulturne baštine, boljeg razumijevanja europskog kulturnog identiteta te oblikovanja zajedničkog kulturnog prostora.
Biciklom do kulturnih i povijesnih atrakcija
Prva kulturna ruta koju je 1987. godine predložilo Vijeće Europe bila je Hodočasnički put Santiago de Compostela, koji je pravi turistički magnet na globanoj razini. Ruta se našla i u popularnoj kulturi kao tema filma Put s Martinom Sheenom u glavnoj ulozi, što je osiguralo dodatnu globalnu promociju. Do danas je certificirano ukupno 38 kulturnih ruta Vijeća Europe.
Ove godine Ministarstvo kulture je objavilo brošuru kojom promovira te europske rute koje prolaze Hrvatskom, među kojima su primjerice Vinska europska kulturna ruta, Ruta maslinova drveta, Ruta sv. Martina, Ruta Rimskih careva i dunavska vinska ruta, Fenićanska ruta i druge.
Michael Cramer, veliki promotor cikloturizma i zastupnik u Europskom parlamentu na radionici je istaknuo EuroVelo 13 – Europsku rutu Željezne zavjese kao rutu koja je uspjela na atraktivan način povezati nekadašnju tvrdu i smrtonosnu granicu kapitalističkog i socijalističkog bloka u Europi kroz cikloturizam i kulturu, a čiji dio obuhvaća i rute uz rijeku Dravu.
Ovo važnom temom održivog razvoja turizma i prilagođavanja prometne infrastrukture bit će potrebno osvještavati da je cikloturizam oblik turizma ogromnog ekonomskog i lokalnog razvojnog potencijala.