Mnogim obrtnicima i poduzetnicima pandemija koronavirusa poremetila je poslovne planove i natjerala ih da preispitaju prioritete i promijene zacrtane poslovne planove. Nekima su se nakon uvođenja lockdowna vrata, nažalost, zatvorila, a nekima su se otvorila. Pisali smo u posljednjih godinu dana o više primjera prenamjene proizvodnje u poduzećima koja su umjesto majica i donjeg rublja počela šivati maske za lice, poduzetnicima iz Međimurja koji su izumili razgradive vreće od 100 posto reciklirajućeg materijala za opasni otpad, o tvrtki koja je na tržište lansirala koronakremator, kozmetičkim tvrtkama koje su se okrenule proizvodnji dezinficijensa koje već automatizmom (barem većina) nanosimo na ruke na ulazima u trgovine i javne ustanove. Osjetljivijoj koži to zna stvoriti probleme zbog veće koncentracije alkohola. COVID-19 donio je i promjene u zagrebačkom obrtu koji se bavi proizvodnjom i plasmanom ubrusa.
– Pojavom COVID-19 dobili smo ideju o uporabi naših ubrusa i u bolnicama, kao sigurne zaštite djelatnika i pacijenata. Razmišljali smo i o zaštiti drugih javnih službi, policije, carine, novinara i ostalih javnih poduzeća koja su u stalnom kontaktu s građanima, a time i izloženiji mogućoj zarazi. No, to je zahtijevalo ishođenje novih certifikata prema uredbi Europske unije. Odmah smo kontaktirali s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo, u kojem su nas izuzetno ljubazno primili i objasnili na koji način to postići. U suradnji s tehnologom, osmislili smo sredstvo koje je i dalje ekološko i, prema sigurnosno-tehničkom listu, nema ni jedan piktogram opasnosti. Ispitnim izvješćem HZJZ-a dobili smo potvrdu da nam je proizvod biocid prve vrste za osobnu higijenu ljudi te da se može koristiti i za lice i za ruke kao dezinficijens protiv koronavirusa. Biocid prve vrste je oznaka za dezinficijens, za osobnu higijenu ljudi. Iznimno nam je bilo bitno da proizvod ne sadrži alkohol jer alkohol nagriza ruke. Naš ubrus može imati i halal certifikat koji je potreban za arapsko tržište, gdje je korištenje alkohola zabranjeno – govori nam obrtnik Igor Borozan.
Obrt Dupini osnovan je 2002. godine, i to na ideju njegovih roditelja. Obrt je osnovao otac zajedno s majkom, a kad je otac 2008. preminuo, mama je preuzela posao. Umirovila se 2013., a obrt su preuzeli braća Igor i Goran. Majka Gordana, bez obzira na to što je u mirovini, i dalje aktivno sudjeluje u organizaciji, nabavi, financijama i drugim poslovima, tu je i Igorov brat Goran, koji kao pravnik vodi i pravne poslove i surađuje s kupcima. I on i Igor odlaze i na teren. Igor radi na održavanju i popravku strojeva, radi komercijalne poslove, na ishođenju dozvola i drugo. Roditelji su i došli na ideju o ubrusima.
– Kao obitelj volimo odlaziti u restorane. Nekako u to vrijeme zakonom je ukinut papir za ruke u toaletima i propisana su sušila za ruke, što je onemogućilo da se s čistim rukama sjedne za stol jer se od toaleta do stola moraju dirati vrata i stolci. Prije smo koristili papir za ruke koji nam je tada bio onemogućen, i počeli smo kruh jesti vilicom i nožem. Kako to nije pravi ugođaj, jednu večer roditeljima je na pamet došla ideja o proizvodnji dezinficirajućih vlažnih ubrusa za lice i ruke. Kako podržavamo ekologiju i jako se brinemo o tome što koristimo, odmah smo se odlučili za ekološku i prehrambenu kemiju kako bi se tijekom obroka mogla brisati i usta, a i kako bi i čaša iz koje se pije isto tako bila čista. Posebno smo obratili pozornost na to da se, kad se ubrusom brišu usta, ne mijenja okus pića i hrane. Naš ubrus ne ostavlja nikakav okus na ustima. Kako nam je osjet ruku veoma bitan, odmah smo odlučili da ubrus mora biti 100 posto od celuloze i 100 posto od pamuka. Takav ubrus može se koristiti i u operacijskim salama – objašnjava. Ideja je bila tu, no realizacija je bila dosta zahtjevna.
Puno truda uložili su u to da pronađu odgovarajući materijal, ponajprije 100-postotnu celulozu. Odlučili su se za air-laid, koji je cjenovno vrlo skup, ali veoma izdržljiv, dugo zadržava potrebnu vlažnost, pa čak i u ljetnim mjesecima za vrijeme obroka ostaje vlažan i jednako učinkovit. Radi se o trenutačno najkvalitetnijoj obradi celuloze na svijetu.
– Ono što ljudi zovu maramicama, mi od prvog dana zovemo ubrusom zbog veličine i namjene. Bolji je od platnenog ubrusa. Osim odabira materijala, problema je bilo i s nabavom stroja jer je air-laid zahtjevan kao “živi” materijal. Uspjeli su pronaći inženjera s kojim su osmislili stroj koji je on na kraju i proizveo za potrebe ekološke proizvodnje.
– Posao smo otvarali preko najpoznatijih restorana, vlasnici su bili vrlo zainteresirani da svojim gostima pruže novi proizvod visoke kvalitete. Vlasnici restorana povratno su nam davali informacije da su gosti oduševljeni. Neki restorani ih drže u košarici na stolu sa svojim logom. Polako su se javljale i tvrtke koje su htjele veliku površinu omota našeg ubrusa upotrijebiti za svoju reklamnu poruku. Naši ubrusi znali su se dijeliti i na granici turistima kod ulaska u Hrvatsku, preko Hrvatske turističke zajednice, također s reklamnom porukom, te na naplatnim kućicama na autocestama. Turistima su ubrusi u ljetnim vrućinama bili dobrodošli za osvježenje. Ubrusi su se našli i u higijenskim setovima koje su dobivali svi putnici spavaćih kabina vlakova. Dijelio ih je HŽ Putnički promet u vlakovima prema Splitu i europskim destinacijama. Povratne informacije su stizale iz raznih dijelova Europe, a korisnici naših setova bili su oduševljeni.
Najveća podrška prvih godina poslovanja bili su nam domaći dobavljači bez kojih bi bilo teško postići ovakve rezultate. Od prvog smo dana ostvarili odličnu suradnju s HZJZ-om, čije smo analitičko izvješće dobili kao potvrdu kvalitete – napominje Igor. Obrt, uz ostalo, proizvodi i frotirske ubruse od 100-postotnog pamuka. Ovisno o godišnjem dobu, takav ubrus može biti rashlađen u hladioniku ili zagrijan u mikrovalnoj pećnici.
– Restoranima smo govorili neka zimi stave na 10-15 sekundi ubrus u mikrovalnu pećnicu, pa gost dobije blago ugrijani ubrus, a onda smo primijetili da su ih djelatnici u restoranima na Jadranu stavljali i u hladnjak. Dobro su se sjetili – kaže.
Proizvode i jednokratnu posteljinu izrađuju isključivo prema ugovoru, jer ih ne proizvode sami, već repromaterijal uvoze po želji kupaca, od debljine do štiha, ovisno je li to dalmatinski ili neki drugi. Dalmatinski štih? – To znači da ima dvije plahte, donju za madrac i gornju plahtu, a preko nje ide deka, a onda se samo presavine. U žargonu to zovemo dalmatinskim štihom – objašnjava Igor koji od dezinficirajućih ubrusa bez alkohola ima velika očekivanja. Bilo bi mu, kaže, jako drago da kvalitetu prepoznaju i u Vladi, Hrvatskom saboru, Uredu predsjednika, a svakako i naši europarlamentarci.
– U Europskom parlamentu bila bi to odlična promocija izuzetno kvalitetnog hrvatskog proizvoda. Mali smo, mali i želimo takvi i ostati, ali voljeli bismo da se takvo što reklamira i na toj razini kao pravi hrvatski proizvod. Voljeli bismo da se, ne samo naš nego i brojni drugi domaći proizvodi, više promoviraju na službenim razinama – napominje i dodaje da biti poduzetnik i obrtnik znači 24 sata na dan biti na raspolaganju i uvoditi inovacije.
VIDEO Od 12. veljače do 15. svibnja posjetite izložbu "Hrvatska svijetu"
Do danas je bilo poznato da VIRUSE unisti u manje od 10 sekundi JEDINO 64% ili koncentriraniji alkohol i atomska bomba. Drago mi je da je nase gore list otkrio jos neko novo ubojito sretstvo protiv virusa!