Boris Miletić, od veljače lani predsjednik IDS-a, Istarskog demokratskog sabora, jedne od najjačih regionalnih stranaka u nas koja već 25 godina vlada Istrom, treći je čelnik stranke od njezina osnutka.
Na toj je funkciji Miletić, 40-godišnji Puljanin koji je od 2006. godine i gradonačelnik Pule, naslijedio Ivana Jakovčića. Odmah je dao do znanja da stranku neće voditi kao produžena ruka prethodnika, što je i pokazao i kao lider sa članstvom otvorio novu stranicu rasta IDS-a – "male stranke velike snage", po izbornim rezultatima jedne od najuspješnijih političkih stranaka u Hrvatskoj.
Desna koalicija zbija redove, IDS kao partner u Kukuriku koaliciji još nije jasno rekao ide li na predstojeće parlamentarne izbore s istim strankama, zašto se ne izjašnjavate? Ima li izgleda da izađete samostalno?
Mediji su puni špekulacija, uglavnom netočnih, o našem ulasku u koaliciju. Ponovit ću ono što sam već više puta rekao i što je jedino točno, tijela IDS-a odlučit će o eventualnoj koaliciji tek kad budemo imali sve odgovore potencijalnih koalicijskih partnera vezane uz dosad nerealizirane projekte i dijelove Plana 21, kad dobijemo jasan plan gospodarskog razvoja i Hrvatske i Istre, i što je najvažnije, kad budemo znali stav potencijalnih partnera prema decentralizaciji koja nam je preduvjet za bilo kakve dogovore. Kad su koalicijski dogovori u pitanju, jedini odgovoran pristup je onaj programski. To je uobičajena praksa u najrazvijenijim zemljama Europe i vrijeme je da i mi u Hrvatskoj to napokon naučimo! Odluku o eventualnoj koaliciji ne želim prejudicirati. O tome će zaista odlučiti tijela stranke, a ne jedan čovjek – koliko god to u Hrvatskoj možda zvučalo nevjerojatno.
Što kažete o nagađanjima da šutite o koaliciji jer "trgujete" – tražite četiri mjesta na listi u 8. izbornoj jedinici, a Milanović nudi tri?
Predstavnici IDS-a u ovoj vlasti mogu se nabrojiti na prste jedne ruke. Toliko o trgovini. To nas ne zanima. Ono što nas jedino zanima jest realizacija naših temeljnih politika i provedba ključnih razvojnih projekata. Ova je koalicija napravila puno, pogotovo kad je u pitanju sređivanje države. Međutim, u nekim stvarima nije napravljeno ništa i mi o tome želimo jasne odgovore koje još nismo dobili. Uzmite, konkretno, točku 21. Plana 21 koja se zove Politike decentralizacije i koja, recimo, kaže „umjesto da se jačaju velike, centralne, državne institucije, ispod kojih ostaje praznina, sustav ćemo graditi odozdo prema gore." Znači, mi smo se Planom 21 jasno dogovorili da će se zemlja decentralizirati, a dogodilo se upravo suprotno – u posljednje četiri godine sustav je dodatno centraliziran! To je jako loše jer tromi centralizirani sustavi ne mogu ići naprijed, ne mogu se gospodarski razvijati i u konačnici krahiraju, a najbolji primjer za to vam je Grčka!
Kakvi su vaši odnosi sa Zoranom Milanovićem?
Dobri. Korektno i otvoreno razgovaramo o svim važnim političkim pitanjima.
Jesu li ipak SDP i IDS u Istri u sukobu?
IDS nije u sukobu ni sa kim, a unutarstranačke odnose u istarskom SDP-u ne želim komentirati. Ne miješamo se u interne odnose drugih stranaka.
Koja je stranka izvan Kukuriku koalicije IDS-u zanimljiva za suradnju?
Dobro surađujemo sa svim konstruktivnim i nama vrijednosno bliskim strankama i ta suradnja će se nastaviti, bez obzira na formalne okvire.
Koja je vaša ocjena Vlade, kojoj otvoreno zamjerate da po pitanju decentralizacije nije učinila što je obećala?
Napravljeno je puno, pogotovo u smislu uvođenja reda u neke sektore i u liberalizaciji društva. Naš resor, turizam, funkcionira odlično i u tom smislu smo jako zadovoljni. Što se tiče gospodarstva, stvari su krenule u boljem smjeru, međutim, nedostaje nam brzine, okretnosti, a u mnogim stvarima razumijevanja i volje. I to je ono čime nisam zadovoljan. Jer mnoge stvari su mogle i trebale biti napravljene, a nisu. Decentralizacija je jedna od njih.
Kakva je decentralizacija kojom bi IDS i Istra bili zadovoljni?
IDS se od svojih početaka zalaže za administrativnu, funkcionalnu i fiskalnu decentralizaciju kao jedini održivi model gospodarskog razvoja. Hrvatska se mora decentralizirati po uzoru na neke od najrazvijenijih europskih zemalja, poput Njemačke ili Danske – tu nema alternative. Kao što sam već kazao, Hrvatska je visoko centralizirana država što izravno koči gospodarski razvoj regija, ne samo Istre nego i svih drugih hrvatskih regija. Uvjeren sam da se problemi na lokalnom nivou mogu i trebaju rješavati lokalno, a ne u Zagrebu. Povećanjem ovlasti i odgovornosti nižih razina samouprave, regija, gradova i općina povećala bi se i motiviranost građana da sudjeluju u kreiranju i provođenju lokalne i regionalne politike, ali i da sudjeluju u javnom nadzoru nad donošenjem i provođenjem javnih odluka i trošenjem javnoga novca. Decentralizacija nije priča koja se odnosi samo na Istru. Istra je samo dobar primjer, ali to je model kroz koji bi se sve regije u zemlji mogle brže razvijati i osigurati bolje usluge svojim građanima.
U čemu se druge hrvatske regije mogu ugledati na Istru koja je jedna od najrazvijenijih, ali ipak očekuje više od centralne države?
Prema istraživanju Instituta za javne financije, Istra svake godine financira druge dijelove Hrvatske s 800 milijuna kuna. S druge strane, zadnji smo na redu kad su u pitanju razvojni projekti koji se financiraju iz državnog proračuna. To nije ni pravedan ni pametan model raspodjele sredstava. Istra će uvijek izdvajati sredstva za razvoj manje razvijenih dijelova Hrvatske, ali država treba osigurati model koji će potaknuti, a ne kočiti razvoj Istre i drugih razvijenih regija. S ograničenim financijskim sredstvima koje imamo na raspolaganju uspjeli smo izgraditi najrazvijeniju regiju u Hrvatskoj. Primjerice, samo u proteklih godinu i pol dana iz europskih fondova izvukli smo više od 100 milijuna eura za projekte od strateške važnosti za Istarsku županiju. Tome treba dodati još i brojne projekte svih istarskih gradova i općina. Zamislite što bi tek bilo da nas država ne koči i da je na snazi poticajan razvojni model koji stimulira razvoj regija i lokalnih zajednica. Cijela bi zemlja u vrlo kratkom vremenu prodisala. U to sam sto posto siguran.
Kakvo je stanje u zemlji, je li bolje nego prije godinu dana?
Iako se u Hrvatskoj teško živi, vjerujem da je najgore iza nas. Istra, bez obzira na općenito lošu situaciju u zemlji, ima jako dobro pokazatelje. Stopa nezaposlenosti u travnju nam je bila 30 posto manja u odnosu na travanj 2013. godine. Prema mnogim istraživanjima i statistikama, brojni istarski gradovi ocijenjeni su među najboljima za život i poslovanje. Kvaliteta poslovnog sektora najbolja je u Istarskoj županiji, u kojoj je i turistički sektor najrazvijeniji od svih županija. Rekorderi smo i po udjelu malih poduzeća, što jasno ukazuje na povoljnu poslovnu klimu u Istri. Osim toga, kod nas postoji odlična suradnja javnog i privatnog sektora što je od presudnog značaja upravo u ovakvim vremenima. Hoću reći, Istra vam je odličan primjer da lokalna samouprava, konkretnim mjerama i odlučnim politikama, može biti ključ izlaska iz krize. Apsolutno sam siguran da bi većom decentralizacijom odnosno boljim partnerstvom središnje države i lokalne samouprave Hrvatska brže izašla iz recesije i napravila ogroman gospodarski skok. Zato toliko inzistiramo na tome.
Nevjerojatno mi je da smo u Hravtskoj još uvijek toliki zarobljenici povijesti i primitivizma
Što kažete na izraženu polarizaciju hrvatskog društva danas?
Meni je nevjerojatno da smo još uvijek toliki zarobljenici povijesti i primitivizma. To je jako loše i nije fer prije svega prema mladim ljudima. Trebali bismo odgajati kozmopolitsku, otvorenu i tolerantnu generaciju koja se ne mora brinuti o elementarnoj egzistenciji, koja se obrazuje na najboljim sveučilištima i koja je kompetitivna na svjetskom tržištu. A mi ih umjesto toga vraćamo u mrak isključivosti i besmislenih rasprava o devedesetima ili, još gore, četrdesetima. Sretan sam što je Istra u tom smislu svijetla iznimka.
U IDS-u uvijek ističete vrijednosti antifašizma, Tito za Istrane nije zločinac, ima spomenike, ulice, je li moguće da i Franjo Tuđman u Istri dobije spomenik, trg ili ulicu?
Rekao bih da je antifašizam, uz convivenzu - suživot, istarski trademark. To je civilizacijska vrijednost koju nitko ne može ugroziti. Što se tiče Franje Tuđmana, on je prvi hrvatski predsjednik i ima neprikosnovenu ulogu u hrvatskoj povijesti.
Bivši član IDS-a Damir Kajin ne prestaje s prozivanjem IDS-a i optužbama na račun vodstva i članova stranke, što je u pozadini napada?
Ne bih previše trošio riječi na Kajina. O vjerodostojnosti gospodina Kajina najbolje govore njegove riječi i postupci. Osim toga, građani su također na prošlim izborima jasno i glasno rekli što misle o Damiru Kajinu.
Koliko IDS-u i Istri pomaže što je vaš počasni predsjednik Ivan Jakovčić u Bruxellesu?
To je odlično, ne samo za Istru nego i za cijelu zemlju. Podsjetio bih da Istra već deset godina ima svoj ured u Bruxellesu i da smo još puno prije ulaska Hrvatske u EU imali odlične kontakte s institucijama Europske unije, da smo se usavršili u korištenju fondnova EU i tako redom. To što sada imamo predstavnika u Europskom parlamentu još je jedan plus jer tako možemo zastupati interese Istre na svim razinama, i ono što je najvažnije, možemo utjecati na donošenje odluka koje se tiču svih nas. Jakovčić dobro poznaje način funkcioniranja europskih institucija, najaktivniji je zastupnik u Europskom parlamentu i bez sumnje odlično lobira i za Istru i za Hrvatsku.
Ima li ipak utjecaja na stranku koju je vodio godinama?
On je puno napravio za IDS, ali njegov posao više nije u IDS-u, nego u Europskom parlamentu. IDS sad vode neki drugi ljudi koji imaju drukčiju viziju i dinamiku.
>>Ne možete pozivati na dijalog, a ujedno i dalje zazivati Kevine jame
>>HDZ i desna koalicija imaju sve manju prednost, Vladi najviša ocjena u dvije godine